Jump to content

E10 bensin


H.Jensen

Recommended Posts

Hej

Hörde på radion idag att det finns en ny bensin som kallas E10, jag vet inte i vilken omfattning eller om den finns ute redan. Men det vore intressant och veta om den funkar i våra gamla järnspisar, bra att veta om man stöter på en sådan pump nu i sommar. Är det någon som har koll på detta.

Mvh HJ

Link to comment
Share on other sites

Här i USA snackar man om E15 dvs 15% etanol. Folk protesterar eftersom redan den med 10% E10

förstör gamla bensinpumpars och förgasares membran. Här har dåren i WH gett våra skattepengar till de som odlar majs

för framställning av etanol, 8 miljarder dollar om året. Resultatet är att det blivit brist på majs som mat och priset gått upp.

Bara dessa idioter till politiker slutade med att spendera mina pengar till dumma saker. T.o.m. Obamas folk säger nu att

detta beslut var ett misstag men de tog inte bort subventionerna.

Mitt råd, kör på bensin som inte innehåller alkohol om den fortfarande finns.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Här i USA snackar man om E15 dvs 15% etanol. Folk protesterar eftersom redan den med 10% E10

förstör gamla bensinpumpars och förgasares membran. Här har dåren i WH gett våra skattepengar till de som odlar majs

för framställning av etanol, 8 miljarder dollar om året. Resultatet är att det blivit brist på majs som mat och priset gått upp.

Bara dessa idioter till politiker slutade med att spendera mina pengar till dumma saker. T.o.m. Obamas folk säger nu att

detta beslut var ett misstag men de tog inte bort subventionerna.

Mitt råd, kör på bensin som inte innehåller alkohol om den fortfarande finns.

Mvh Bosse CMC342

Nej Precis! alkohol kan man ha fan så mycet roligare med än att hälla i en bensintank.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag och grannen går in i bastun brukar vi stärka oss med ett glas E25 (Finlandia lime blandat med Schweppes bitter och en dutt citron i som trängs med en massa krossad is) enligt vad nafset rekomenderar...och då får ni räkna ut vad 25 står för.

Skämt o sido, finns det någon uppfattning i landet om hur effekten förändras i våra bilar med denna inblandning på 10%?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skämt o sido, finns det någon uppfattning i landet om hur effekten förändras i våra bilar med denna inblandning på 10%?

Man är i vissa kretsar skeptisk till "fördelarna" med etanolen..

Etanol i 2-takstmotorer är no-no, för etanolen tvättar bort smörjoljan från metallytor.

Effekten sjunker överallt där man använder etanol p.g.a sämre värmevärde i bränslet, förbrukningen ökar med ca 3-10 % av samma orsak.

Högre förbrukning = mera koldioxidutsläpp......knasigt, ville man inte minska trafikens co2- utsläpp???. Etanolen ger aningen mindre co2 vid förbränning än "vanlig bensin", men om det nu går åt mera då man kör på etanol, då stiger ju utsläppen, eller?

Dessutom gör t.ex. Neste Oil biobränsle på palmolja.

Palmodlingar finns på andra sidan jordklotet, i t.ex. Indonesien... inte i Skandinavien.

I Indonesien fäller man regnskog för att få mera odlingsmark...

Sen måste man frakta den pressade palmoljan...

till nordeuropa...

med tankers...

som går på någon form av brännolja....

som släpper ut koldioxid och andra växthusgaser...

sen måste man göra biobränsle av geggan...

framställningen kräver energi....

som måste produceras....

produktionen ger utsläpp....

etc. etc ....

Exploatering av jorden resurser av den högre skolan....allt i miljömedvetenhetens namn..

Personligen kommer jag att undvika smörjan så långt det går. Både bensin o. diesel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...