Jump to content

Säkerhetsbälte i cab


JohanT5

Recommended Posts

Hej,

Nu har jag kört fast lite med säkerhetsbälterna till fram på min 70:a cab.

Vet att det har varit uppe tidigare med bilder och annat men lyckas inte hitta något.

Till frågan. Om man sätter rullen bakom stolen så kommer bältet gå snett ur själva rullen till infästningen bakom dörren. Ska det vara så eller hur har ni andra bältet och rullen monterad?

Ska rullen flyttas bak? Men då blir den verkligen i vägen när man ska in i baksätet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

Jag skrev en artikel för fem år sen om rullbälten i en 68:a. Vet inte exakt hur mycket som

skiljer mot 70:an, men om du vill ha bilder, så finns dom.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag har min rulle sittande på b-stolpen innanför panelen. Bältet kommer upp genom panelen ( som har en delning mellan armstödet och sidan ) där jag har ett par distanser av gummi.

Rullen är alltså helt osynlig.

Jag kan ta ett par bilder och lägga upp om en stund.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju väldigt likt ut i 68:an och 70:an faktiskt.

Så här har jag gjort:

post-201-144839153295_thumb.jpg

Till vänster visas panelen uppifrån. Jag gjorde en c:a 5 mm. djup infällning i glasfibern, och limmade

klädseln i den. Då får man en slits där bältet löper utan att skada klädseln.

Mvh.

P-O

post-201-144839153303_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jaha, Är det så ni har gjort. Ser mycket bra ut.

Och jag som precis har limmat på ny vinyl på panelerna.

Men tack för bilderna, jag ska se ifall jag ska göra lika.

Är det någon som har gjort på något annat sätt så tar jag gärna emot fler tipps. (Inte för att detta var dåligt utan för att jämföra).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har också en 70:a convertible, som skulle behöva 3 punkts bälten. Ett par frågor.

1. Behöver man förstärka infästningspunkterna? Om i så fall hur har ni gjort?

2. Var köpte ni era bälten

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har också en 70:a convertible, som skulle behöva 3 punkts bälten. Ett par frågor.

1. Behöver man förstärka infästningspunkterna? Om i så fall hur har ni gjort?

2. Var köpte ni era bälten

/Dan

Jag gjorde nya fästpunkter på 2 av 3 ställen. Rullen är monterad på ett nytt fäste svetsat där b-stolpen möter golvet ( på vinkeln ). Det övre fästet är en FIA-bricka lite modifierad och svetsad längst upp på b-stolpen, så högt som möjligt för att få en bra anläggning på bandet över axeln. Fästet i tröskeln är original.

Mina bälten är köpta hos den lokala AD-handlaren, finns hos de flesta bildelsfirmor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag har också monterat rullbälten i min cab. Då övre fästet hamnar ganska lågt vill bältet gärna glida av axeln. Har sett på modernare cabbar att de låter bältet gå genom en öppen ögla fäst i ovankant på ryggstödet. Någon som vet var man kan få tag i dessa. Behöver inte nödvändigtvis vara till just mustang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...