Jump to content

302 kam i 351W


V4power

Recommended Posts

Finns det någon uppenbar fördel med att köra en kamaxel avsedd för 289/302 i en 351W? Det lär ju fungera med den skillnaden att tändföljden ändras men frågan är om man vinner något på detta.

Link to comment
Share on other sites

Nej ingen alls.

Faktisk är det tvärtom.

Med 351W tändföljden så fördelas kraften bättre utefter vevaxeln samt att motorn går en gnutta jämnare.

Dessutom får en 351W motor med en 302 kamaxel lägre effekt eftersom det skilljer på kamnockarnas ramper.

Då jämför man alltså original kamaxlar!!!

Eftermarknads trimkamaxlar skiljer säkert inget effektmässigt.

Ford valde 351W tändföljden på 5.0 HO(302) motorerna

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren! Det är gott att ha andras erfarenheter i ryggen. Min svensksålda Sportsroof-69 med 351W har troligen renoverats/trimmats för ett antal år sedan när utbudet på kammar, som Lars O skriver, var mindre till 351W. Därför sitter en 302 kam i bilen idag. Mitt lilla bekymmer är att tomgången är en smula orolig, vilket jag inte tror beror på luftläckage, blandningsskruvar, tändstift eller tändinställning. Byten, justeringar eller ändringar på dessa inställningar har inte påverkat gången på motorn. Kompressionen är OK och motorn går mycket bra så fort man kommer över tomgång. Är det vid låga varv kambytet påverkar motorgången Per B?

Link to comment
Share on other sites

Låter mer som du har en ganska vass kamaxel=oroolig tomgång.

Vet du vad det är för artikelnummer?

En original 302 kamaxel går inte "oroligt" .....Det är mer karaktären som skiljer eller hur man nu ska beskriva det.

Det vanligaste felet de flesta gör när man trimmar är att just sätta i en för vass kamaxel.

Vet du inte vad som finns i motorn så är mitt råd att riv ut skiten och sätt dit en mild kamaxel från Ford.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon uppenbar fördel med att köra en kamaxel avsedd för 289/302 i en 351W? Det lär ju fungera med den skillnaden att tändföljden ändras men frågan är om man vinner något på detta.

Alltså... med risk för att göra bort mej totalt så måste jag fråga. Tändföljden kan man väl

inte ändra på bara genom att byta kamaxel? Tändföljden måste ju följa vevaxelns och kolvarnas

lägen. Och då måste kamaxeln följa samma lägen. Eller?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag vet inte vad som sitter i idag. Lite surt att bryta en tät och för övrigt fin motor för att säkra detta men det lär väl bli så till slut. Kan du ge mig ett tips på en bra `vardagskam´ som ger bra tomgång och mellanvarv, för en `original 69 kamaxel´ går väl inte att få tag i.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Eftersom det alltid är två kolvar i topp samtidigt så är det kamaxeln som bestämmer vilken cyl som tänder(tändföljd).

svårare än så är det inte !!!

Vaa...? Två kolvar samtidigt... inte i min motor i alla fall. Där tänder stiften ett efter ett.;) Eller menar du att

en kolv just ska få tändning, samtidigt som den andra är i utblåsfasen? Då kanske man kan byta dom två

sekvenserna? Hm... jag måste tänka vidare på detta. (Och det kan ju ta lite tid):oops:

Mvh.

P-O

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har totalrenoverat min 69:a 302 från topp till tå och från för till akter. Den enda delen som var lögn att få tag i var den ihåliga skruven som fäster bromsslangen mot oket, annars finns precis allt till våra gammla Mustanger att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Vaa...? Två kolvar samtidigt... inte i min motor i alla fall. Där tänder stiften ett efter ett.;) Eller menar du att

en kolv just ska få tändning, samtidigt som den andra är i utblåsfasen? Då kanske man kan byta dom två

sekvenserna? Hm... jag måste tänka vidare på detta. (Och det kan ju ta lite tid):oops:

Mvh.

P-O

Två kolvar i topp samtidigt, den ena tänder medan den andra släpper ut.

Link to comment
Share on other sites

Spelar väll ingen roll om du öppnar motorn det bliir ju ändå nya packningar som gör den ännu säkrare.

Är det original du är ute efter så är det inga problem.

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=CS674+01&Category=Engine&subCategory=Camshafts&CatKey=EMUSTANG

Vill du ha lite trim finns det massor att välja på och ska man vara noga måste du väga in flera parametrar.

Förgasare, insug, växellåda,bakaxelutväxling, bilens vikt etc etc.

Något lite "allround" skulle exempelvis vara detta

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=CC2194+01&Category=Engine&subCategory=Camshafts&CatKey=EMUSTANG

Som du ser ingår i denna sats ny kamkedja vilken man alltid ska byta liksom nya hydrauliska lyftare

Arbetet att byta allt beror ju på dina mekaniska färdigheter men är du lite van att skruva med bilar så tar det inte mer tid än att man klarar det över en helg.

Är du amatör gör det inte utan hjälp!

Men till grundproblemet orolig tomgång så är det ju inte helt 100 att det är kamaxelns fel.

Du skriver ju ändå att du kollat tändning och förgasare men det är ju ofta också där som problem uppkommer...Så dubbelkolla gärna allt där först innan du gör större ingrepp.

P.S Kul med lite ovanligt "Svensksåld 69 Sportsroof"! Det har jag med! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har totalrenoverat min 69:a 302 från topp till tå och från för till akter. Den enda delen som var lögn att få tag i var den ihåliga skruven som fäster bromsslangen mot oket, annars finns precis allt till våra gammla Mustanger att köpa.

Vad är svårt att få tag på?

Dessa?

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=200127+01&Category=Wheels+&CatKey=EMUSTANG

Link to comment
Share on other sites

Jag har totalrenoverat min 69:a 302 från topp till tå och från för till akter. Den enda delen som var lögn att få tag i var den ihåliga skruven som fäster bromsslangen mot oket, annars finns precis allt till våra gammla Mustanger att köpa.

Har för mig att jag köpt sådana från Hansen Racing.Är samma banjoskruv från 1968 och framåt har jag för mig (5/8 unf gänga tror jag det är.)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det alltid är två kolvar i topp samtidigt så är det kamaxeln som bestämmer vilken cyl som tänder(tändföljd).

svårare än så är det inte !!!

Alltså: Tändföljden på en 351:a är 1,3,7,2,6,5,4,8, och på en 302:a är den 1,5,4,2,6,3,7,8.

Då 3:an på 351 tänder är 5:an i utblås. Då kan man alltså byta 3:an mot 5:an och 5:an mot

3:an. Likadant med 7:an mot 4:an, 4:an mot 7:an. O.s.v. Har jag fattat rätt då?

Det blev lite rörigt det här, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är det rörigt Pools! :)

Vadå "byta"? Du kan ju inte "byta" tändföljd på samma kamaxel eller vad är din fråga?

Det är ju 2 helt olika kamaxlar med olika ventil följder som disskuteras

Som John skriver....Kamaxeln väljer vilka ventiler som ska öppna/stänga

Det är som sagt alltid 2st kolvar i topp (nästan) och dom vet ju inte om de ska komprimera eller skicka ut avgaser.

Man kan säkert göra kamaxlar med helt andra tändföljder men dessa 2 tändföljder har väll Ford räknat ut är optimala av flera orsaker.

Att 302 tändföljden skulle vara ogynnsammare finns flera teorier om.

En nackdel med 302 tändning skulle vara att de bägge främre cylindrarna 1 & 5 tänder samtidigt och det skulle skapa ogynsammt vridmoment längs hela vevaxel...högre belastning på de främre lagren....

Garanterat är det helt oviktigt/omärkbart i 99.999999% av falllen.

Det kanske bara märks på superthårt trimmade motorer där man hamnar i gränslandet för vad som håller.

Sant eller ej så är det som vanligt ofta överdrivet det som skrivs.

Men som sagt Ford valde ju dessutom själva på 80-talet att på 5.0 (302) gå över till samma tändföljd som 351

Kanske de upptäckte något i labbet på 351 som var bättre

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är det rörigt Pools! :)

Vadå "byta"? Du kan ju inte "byta" tändföljd på samma kamaxel eller vad är din fråga?

Ja, som jag sa så rörde jag till det lite. Det var byte av kammen jag menade med "byte" av tändföljd.

Man kan alltså byta kammar mellan de två motorerna med olika tändföljd, och därmed "byta" tändföljd.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

351 och 5.0 har samma tändföljd som dom vanligaste amerikanska v8 (läs: Cheva ock Mopar), 302 är avvikande. Per är inne på rätt spår angående ojämn belastning i 302. Cylindrarna jobbar i paritet i en V-motor. Annan nytta i att ändra tändföljd kan man fundera över, men insugets design är en faktor som kan spela in.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...