Jump to content

Recommended Posts

luleå24/4-11. Ärdet någon som vet vad det är för skillnad på en 289 2v och en 289 4v.Är det bara insuget och förgasaren 2port respektive 4port. Kärsta L-å.

har ingen egen erfarenhet av 289 men på 390FE så är det förgasare, insug, topplock, kolvar vad jag vet. känns ju ganska rimligt att det även gäller för småblockarna...

Tack för tipsen.Har en fundering till är det normalt att en 289 4v c4 2,78 i utväxling ligger på snitt 1,5-1,6 liter milen lugn körning

Har tänkt montera på ett två ports orginalinsug med en Autolite 2100 för bättre bränsle ekonomi.Är det någon annan som har testat detta?

Hälsningar Kärsta Luleå

Frågan är hur mycket du kan spara och till vilken kostnad. Om en förgasare kostar ca 2000:- och ett insug 50:- ( "alla" har ett sådant liggande i garaget inklusive jag själv) och du med den operationen sänker förbrukningen med 0,2 l/mil, så krävs det 732 mil innan det blir lönsamt. Personligen tycker jag att livet är roligare med 4 portar och blundar för kostnaden. Ur miljösynpunkt är ditt resonemang helt rätt, mindre bränsle mindre miljöpåverkan.

Min bil drar 1,5-2 l/mil beroende på hur mycket skoj jag unnar mig och visst skulle jag vilja få ner förbrukningen speciellt på långkörningar, men då tror jag att det är insprutning som gäller istället för förgasare.

Jag har kört måttlig modifierad 302 med Autolite 2100 för ca mer än 10år sedan.

Hade då också 2,78 i bakaxel!

Var på semester i Sverige med den och snittade då 1,07 l/mil på hela resan ca 150mil

På landsväg gick den lätt under litern.

Idag får jag lägga ut kanske 2500kr extra för samma resa! :thumbdown:

Tack för tipsen.Har en fundering till är det normalt att en 289 4v c4 2,78 i utväxling ligger på snitt 1,5-1,6 liter milen lugn körning

Har tänkt montera på ett två ports orginalinsug med en Autolite 2100 för bättre bränsle ekonomi.Är det någon annan som har testat detta?

Hälsningar Kärsta Luleå

Hej!

Min 390 drar 1,85, men jag kör max 200 mil per år. Och då får det kosta vad det kostar. En hobby kommer

alltid att kosta. Det är en prioriteringssak. Att strypa motorn som du är inne på, skulle bara bli tråkigt. Utom

för plånboken då. Så du får dra in på nåt annat istället.;)

Mvh.

P-O

Hej min 70 ht drog konstant 1,67 blandad körning med 302 2v och 3.0 utväxling sedan "trimmade" jag den med kam 4v insug holly 600 och pertronix tänddelar de drog den 1,17 blandad körning plus att den blev mycket roligare när man gasade.Min 92 cab 302 med insprutning drar 1,07 blandad körning så min rekomendation till dig är behåll fyrportarn och se till att det är frächa grejor så kan du både ha och äta kakan.