kärsta April 24, 2011 Report April 24, 2011 luleå24/4-11. Ärdet någon som vet vad det är för skillnad på en 289 2v och en 289 4v.Är det bara insuget och förgasaren 2port respektive 4port. Kärsta L-å. Citera
coke89 April 25, 2011 Report April 25, 2011 har ingen egen erfarenhet av 289 men på 390FE så är det förgasare, insug, topplock, kolvar vad jag vet. känns ju ganska rimligt att det även gäller för småblockarna... Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2011 Report April 26, 2011 Hej.Insug, förgasare, ventiler, är grundbitar, sedan är det lite olika när det gäller bestyckning förgasare,skillnaden är liten men dock inte betydelselös.289 2V ca: 200 Hk, 289 4v ca:225 Hk, 289K 4V ca: 275Hk Citera
CMC 1061 Berra April 26, 2011 Report April 26, 2011 Nu kan jag ha fel. Men jag har för mig att den som hade 275 HK. Hade en annan utformning på gjutgren röreren. Berra Citera
JohnRB April 26, 2011 Report April 26, 2011 Nu kan jag ha fel. Men jag har för mig att den som hade 275 HK. Hade en annan utformning på gjutgren röreren. BerraRett ;-)MvhJohnB Citera
kärsta April 30, 2011 Author Report April 30, 2011 Tack för tipsen.Har en fundering till är det normalt att en 289 4v c4 2,78 i utväxling ligger på snitt 1,5-1,6 liter milen lugn körningHar tänkt montera på ett två ports orginalinsug med en Autolite 2100 för bättre bränsle ekonomi.Är det någon annan som har testat detta?Hälsningar Kärsta Luleå Citera
JanneJ April 30, 2011 Report April 30, 2011 Frågan är hur mycket du kan spara och till vilken kostnad. Om en förgasare kostar ca 2000:- och ett insug 50:- ( "alla" har ett sådant liggande i garaget inklusive jag själv) och du med den operationen sänker förbrukningen med 0,2 l/mil, så krävs det 732 mil innan det blir lönsamt. Personligen tycker jag att livet är roligare med 4 portar och blundar för kostnaden. Ur miljösynpunkt är ditt resonemang helt rätt, mindre bränsle mindre miljöpåverkan.Min bil drar 1,5-2 l/mil beroende på hur mycket skoj jag unnar mig och visst skulle jag vilja få ner förbrukningen speciellt på långkörningar, men då tror jag att det är insprutning som gäller istället för förgasare. Citera
Per Berglund April 30, 2011 Report April 30, 2011 Jag har kört måttlig modifierad 302 med Autolite 2100 för ca mer än 10år sedan.Hade då också 2,78 i bakaxel!Var på semester i Sverige med den och snittade då 1,07 l/mil på hela resan ca 150milPå landsväg gick den lätt under litern.Idag får jag lägga ut kanske 2500kr extra för samma resa! Citera
pools May 1, 2011 Report May 1, 2011 Tack för tipsen.Har en fundering till är det normalt att en 289 4v c4 2,78 i utväxling ligger på snitt 1,5-1,6 liter milen lugn körningHar tänkt montera på ett två ports orginalinsug med en Autolite 2100 för bättre bränsle ekonomi.Är det någon annan som har testat detta?Hälsningar Kärsta LuleåHej!Min 390 drar 1,85, men jag kör max 200 mil per år. Och då får det kosta vad det kostar. En hobby kommeralltid att kosta. Det är en prioriteringssak. Att strypa motorn som du är inne på, skulle bara bli tråkigt. Utomför plånboken då. Så du får dra in på nåt annat istället.Mvh.P-O Citera
sickan May 2, 2011 Report May 2, 2011 Hej min 70 ht drog konstant 1,67 blandad körning med 302 2v och 3.0 utväxling sedan "trimmade" jag den med kam 4v insug holly 600 och pertronix tänddelar de drog den 1,17 blandad körning plus att den blev mycket roligare när man gasade.Min 92 cab 302 med insprutning drar 1,07 blandad körning så min rekomendation till dig är behåll fyrportarn och se till att det är frächa grejor så kan du både ha och äta kakan. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.