NackaBosse June 10, 2011 Report June 10, 2011 Hej på er glada Mustangägare!Idag satt jag i bilkö (i Stockholm förståss) och såg tempmätaren på min 70:a cab stadigt stiga uppåt. Som väl va, så nådde den aldrig kokpunkten innnan det började rulla igång igen. Men det har fått mig att fundera på att byta den vevaxeldrivna kylfläkten till en elfläkt. Jag vill nu ha tips på vad som kan passa i denna bil och var jag köper dem i Stockholmstrakten. Två små, eller en stor? Montaget förutsätter, förmodar jag, att jag monterar bort originalfläkten. Kylaren verkar vara original. Dessutom finns en kylare för AC:n framför motorkylaren, som också kräver kyla när den är igång. Måste kylarna monteras ur för att få plats med monteringen av de elektriska fläktarna? Citera
NackaBosse June 10, 2011 Author Report June 10, 2011 Nu dök det upp en ny fråga förståss. Skall fläkten eller fläktarna vara sugande eller tryckande? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 10, 2011 Report June 10, 2011 Hej.Jag har en 70a med elkylfläkt och originalet kvar, en tryckande elfläkt monterasframför kylare och en sugande på insidan.Jag har original och en tryckande på utsidan för nödlägen, funkade bra på original-kylaren, jag har bytt originalkyl till Griffin aluminium kylare men jag har sparat elfläkten,den sitter kvar i bilen, kanske kan vara bra i nödlägen, vem vet. Citera
mnilsson June 11, 2011 Report June 11, 2011 Hej,jag tog bort originalfläkten och monterade en hemmasnidad kåpa med hål för två mindre elfläktar på insidan (treraders kyl) som styrs av en termostat i övre kylarslangen och ett relä och säkring precis bredvid. Kan inte styra kylen manuellt mao. Det fungerade inte så bra pga att kåpan hindrade luftflödet genom kylen när fläktarna inte gick. Tog bort kåpan och monterade en stor sugande elfläkt direkt på kylen med samma styrning. Det fungerar bra. Lars variant är nog inte fel heller (definitvt Griffinkylen).//Mats Citera
JanneJ June 11, 2011 Report June 11, 2011 Jag har testat dubbla blåsande fläktar monterade framför kylet och blev inte nöjd med resultatet. Numera kör jag med original och har inte några problem även i långa köer typ entre till bilträff.Är av den åsikten att ett friskt kylsystem utan klägg i kylaren, risig vattenpump, blocket fullt av rost mm, klarar all körning i vårat klimat.Min motor är något trimmad och originalsystemet har inga problem att hålla tempen. Citera
NackaBosse June 11, 2011 Author Report June 11, 2011 Hmmm. Kanske man skulle byta till en Griffin aluminiumkylare i stället för att montera elfläktar?Vem säljer sådana? Citera
JanneJ June 11, 2011 Report June 11, 2011 Hmmm. Kanske man skulle byta till en Griffin aluminiumkylare i stället för att montera elfläktar?Ingen dum ide'Spola ur blocket samtidigt och se till att plastkåpan runt fläktbladen är monterad riktigt, utan den kommer fläkten att tappa mycket av sin kapacitet.En elfläkt måste ha väldigt hög effekt för att kunna flytta lika mycket luft som originalet. Det finns även andra eftermarknads fläktblad till originalet som förändrar form beroende på varvtalet, vid högre varv ( läs landsvägsfart ) planar bladen ut och gör inte så mycket motstånd, fartvinden kyler ändå så mycket som behövs. Citera
NackaBosse June 11, 2011 Author Report June 11, 2011 Kan det här va nåt?http://store.sacramento-mustang.com/1967-1970-mustang-aluminum-radiator-50l-conversion-p20.aspx Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 12, 2011 Report June 12, 2011 Hej.Griffin finns närmare än man tror och till rätt pris, tycker jag.Arvika El-Motor, kolla deras hemsida www.arvikael-motor.se. Citera
mhdin June 13, 2011 Report June 13, 2011 Hansen Racing har Större lager + samma pris som Arvika.Om du visar medlemskortet. Citera
NackaBosse June 13, 2011 Author Report June 13, 2011 Tack för alla tips. Får se vad det blir...... Citera
NackaBosse August 8, 2011 Author Report August 8, 2011 Ibland är det de enkla lösningarna som gäller. Köpte mig ett expansionskärl med utgång för evakueringsslang i botten. Kärlet är inte trycksatt, utan fylls på via övertrycksventilen i kylarlocket när bilen fått upp värmen. I stället för att evakueringsslangen från kylaren mynnar ut på "gatan" går den nu till evakueringskärlet och övertrycket i kylaren gör att vätskan går till kärlet i stället . När bilen kallnar sugs kylarvätskan i kärlet tillbaks till kylaren.Resultat: Alltid full kylare. Behöver inte dutta i kylarvätska lite då och då. Inga överhettningsproblem "so far". Måste dock erkänna att jag ännu inte satt lösningen på prov i bilkö, gassande solsken och 27-30 grader varmt. Men.......tempmätaren är mer stabil nu än den varit tidigare. Citera
mnilsson August 8, 2011 Report August 8, 2011 Får du det att funka med återsuget när kylarlocket tätar nedanför nippeln som skickar ut överskottet till expansionskärlet eller byter du lock till ett som bara tätar i överkant (men då får du inte upp nåt övertryck i kylsystemet)?//Mats Citera
NackaBosse August 9, 2011 Author Report August 9, 2011 Ja, det verkar så. Jag har inte bytt kylarlock. Citera
ThomasFB August 17, 2011 Report August 17, 2011 Nu dök det upp en ny fråga förståss. Skall fläkten eller fläktarna vara sugande eller tryckande?SUGANDE. Den här är bra: http://www.moparproshop.com/inc/sdetail/1889 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.