Jump to content

Byta till skivor fram i vinter.


Recommended Posts

Jag har förhoppningsvis hittat ett beggat skivbromskit,fram, till min bil. Men några saker spökar lite för mig.

Huvudcylindern jag får med är för servo, vilket jag inte har. Måste jag byta ut den?

Skiljer det även på förgreningsblocket? Och vart hittar man ett nytt sådant i sånna fall?

Mvh Henke

68:a Ht 302,c4

Link to comment
Share on other sites

Ja du måste ha servo.

Skivbromsar kräver mycket mer kraft än trummor.

Förgreningsblocket skiljer. Till skivor innefattar det även en reducering.

Original är väldigt svårt att få tag på.

Bättre bygga en reducering eller köpa nytt

Du måste även byta bromspedal då utväxlingen i denna skiljer mellan manuella trummor / servo skivor

Enklast är att köpa ett färdigt kit så slipper du fundera

Exempelvis detta

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=1521KA+01&Category=Wheels+%26+Brakes&subCategory=Brake+Boosters+%26+Related&CatKey=EMUSTANG

Eller detta

http://shop.autocraftinvestments.com/index.php?p=product&id=103503&parent=347

Sista länken visar ett kit där inte pedalen är med. Är osäker om man med detta kit inte behöver byta pedal.

Har själv gjort konvertering för ganska många år sedan och då följde pedal med.

Provkörde med originalpedalen men den gick i golvet eftersom slaglängden blev för kort

Link to comment
Share on other sites

Kan nog löna sig att rota runt lite bland alla "Brake Conversion Kits"

Kan exemeplvis göra det enkelt och köpa allt nytt.

Tex detta som motsvarar original med allt nytt bara bulta på

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=DBK8+01&Category=Wheels+&CatKey=EMUSTANG

Eller lite mer "stopping power"

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=A121PA+01&Category=Wheels+%26+Brakes&subCategory=Brake+Conversion+Kits&CatKey=EMUSTANG

Finns vansinning mycket godis att välja på!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Min 65:a Shelby har skivor fram utan servo. Du behöver en ny huvudcylinder och tryckutjämningsventil

för bakbromsarna. Var beredd på att få trampa som sjutton f6r att bilen skall stanna.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

65-66 Har väll dessutom en annan typ av inkoppling till pedal eftersom man inte behöver byta den?

Helt obegripligt att Ford ens fundera tanken att inte ha servo på bilar som ska rulla på gata.

"Snålheten bedrar visheten" brukar man säga! ;)

Tyvärr har Ford resonerat så ofta!

Behåll då hellre trummorna är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du då?

I det paketet ingår ju 4-kolvs ok.

Är det det du har köpt begagnat?

Eller har du tänkt enbart huvudcylindern till dina befintliga trummor?

Det tror jag inte alls på eftersom det blir för mycket kraft för trummor....Lär tvärnita direkt!

Link to comment
Share on other sites

Angående bromspedaler.

Här en bild på min gamla trumbromspedal brevid en ny pedal för skivbromsar.

Där kan man verkligen se att skivbromspedalen har rejält mycket större slaglängd=mer olja

post-2532-144839159046_thumb.jpg

Original fanns det även 2st hål för bromspedaler så det var bara skruva dit

post-2532-144839159086_thumb.jpg

Du kan ju krypa under och kolla vad som sitter monterat på din

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett servo inklusive huvudcylinder med två kammare som passar i lilla karossen med befintlig bromspedal för trummor (en listig mekanism löser det problemet). Detta servo finns för automat och manuell samt för olika konfigurationer av trummor och skivor. Själv klämde jag på skivor runt om. Eftersom jag gillar att ställa till det för mig byggde jag ihop Nissan Maximo skivor med Audi A6 ok både fram och bak. En krets fram och en krets bak blev det för enkelhetens skull, den bakre med en justerbar reduceringsventil som man kanske måste gömma innan nästa besiktning. VP Autoparts tog hem servot för mig från Scott Drake, det gick på strax över 4 papp så viss diskretion är anbefallen ;-)

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...