Henke cmc 2171 July 25, 2011 Report Share July 25, 2011 Jag har förhoppningsvis hittat ett beggat skivbromskit,fram, till min bil. Men några saker spökar lite för mig. Huvudcylindern jag får med är för servo, vilket jag inte har. Måste jag byta ut den?Skiljer det även på förgreningsblocket? Och vart hittar man ett nytt sådant i sånna fall?Mvh Henke68:a Ht 302,c4 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 25, 2011 Report Share July 25, 2011 Ja du måste ha servo.Skivbromsar kräver mycket mer kraft än trummor.Förgreningsblocket skiljer. Till skivor innefattar det även en reducering.Original är väldigt svårt att få tag på.Bättre bygga en reducering eller köpa nyttDu måste även byta bromspedal då utväxlingen i denna skiljer mellan manuella trummor / servo skivorEnklast är att köpa ett färdigt kit så slipper du funderaExempelvis dettahttp://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=1521KA+01&Category=Wheels+%26+Brakes&subCategory=Brake+Boosters+%26+Related&CatKey=EMUSTANG Eller dettahttp://shop.autocraftinvestments.com/index.php?p=product&id=103503&parent=347 Sista länken visar ett kit där inte pedalen är med. Är osäker om man med detta kit inte behöver byta pedal.Har själv gjort konvertering för ganska många år sedan och då följde pedal med.Provkörde med originalpedalen men den gick i golvet eftersom slaglängden blev för kort Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets July 25, 2011 Report Share July 25, 2011 Ditt svar på tråden passade mig perfekt, tack Per! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 25, 2011 Report Share July 25, 2011 Kan nog löna sig att rota runt lite bland alla "Brake Conversion Kits"Kan exemeplvis göra det enkelt och köpa allt nytt.Tex detta som motsvarar original med allt nytt bara bulta påhttp://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=DBK8+01&Category=Wheels+&CatKey=EMUSTANG Eller lite mer "stopping power"http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=A121PA+01&Category=Wheels+%26+Brakes&subCategory=Brake+Conversion+Kits&CatKey=EMUSTANGFinns vansinning mycket godis att välja på!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke cmc 2171 July 25, 2011 Author Report Share July 25, 2011 Men visst finns det bilar med skivor fram utan servo? Försöker rädda min budget lite.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius July 25, 2011 Report Share July 25, 2011 Min 65:a Shelby har skivor fram utan servo. Du behöver en ny huvudcylinder och tryckutjämningsventilför bakbromsarna. Var beredd på att få trampa som sjutton f6r att bilen skall stanna.Mvh Bosse CMC 342 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 65-66 Har väll dessutom en annan typ av inkoppling till pedal eftersom man inte behöver byta den?Helt obegripligt att Ford ens fundera tanken att inte ha servo på bilar som ska rulla på gata."Snålheten bedrar visheten" brukar man säga! Tyvärr har Ford resonerat så ofta!Behåll då hellre trummorna är mitt råd. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 (redigerad) Jag har skivor fram trummor bak o. dom tar utav h-lvete. O. det är just en 65:a ingen servo nånstans. Ändrade %s av %s (%s) felstavvatt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 Jag har skivor fram trummor bak o. dom tar utav h-lvete. O. det är just en 65:a ingen servo nånstans.Tråden gäller årsmodell 68.Din typ av 4-kolvs bromsar är betydligt effektivare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 Aha, man får lära sig nåt nytt varje dag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 Vore ändå intressant att få veta varför man övergav 4-kolv?Hört att de var väldigt krävande när det gäller serviceintervall.Annars skulle jag tippa på att det var som vanligt kostnaderna som fick bestämma? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke cmc 2171 July 26, 2011 Author Report Share July 26, 2011 Men visst borde jag kunna ta huvudcylindern och förgreningsblocket från det här paketet och köra utan servo tills ekonomin tillåter?http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=DBK7+01&Category=Wheels+%26+Brakes&subCategory=Brake+Conversion+Kits&SubSubCategory=Manual&CatKey=EMUSTANG Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 Hur menar du då?I det paketet ingår ju 4-kolvs ok.Är det det du har köpt begagnat?Eller har du tänkt enbart huvudcylindern till dina befintliga trummor?Det tror jag inte alls på eftersom det blir för mycket kraft för trummor....Lär tvärnita direkt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 26, 2011 Report Share July 26, 2011 Angående bromspedaler.Här en bild på min gamla trumbromspedal brevid en ny pedal för skivbromsar.Där kan man verkligen se att skivbromspedalen har rejält mycket större slaglängd=mer oljaOriginal fanns det även 2st hål för bromspedaler så det var bara skruva ditDu kan ju krypa under och kolla vad som sitter monterat på din Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke cmc 2171 July 28, 2011 Author Report Share July 28, 2011 Får nog bli ett komplett kit där allt ingår. Slipper man leta delar till höger o vänster. Men hur förklarar man det för sambon..? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson July 28, 2011 Report Share July 28, 2011 Jag köpte ett servo inklusive huvudcylinder med två kammare som passar i lilla karossen med befintlig bromspedal för trummor (en listig mekanism löser det problemet). Detta servo finns för automat och manuell samt för olika konfigurationer av trummor och skivor. Själv klämde jag på skivor runt om. Eftersom jag gillar att ställa till det för mig byggde jag ihop Nissan Maximo skivor med Audi A6 ok både fram och bak. En krets fram och en krets bak blev det för enkelhetens skull, den bakre med en justerbar reduceringsventil som man kanske måste gömma innan nästa besiktning. VP Autoparts tog hem servot för mig från Scott Drake, det gick på strax över 4 papp så viss diskretion är anbefallen ;-)//Mats Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Draken August 1, 2011 Report Share August 1, 2011 CJ ponyparts har "rea"http://www.cjponyparts.com/front-disc-brake-kits/c/10030090/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.