NackaBosse July 28, 2011 Report July 28, 2011 Dagens bilar skall ju helst ha syntetolja. Bättre smörjegenskaper, tappar inte smörjförmågan vid hög värme, blir inte så trögflytande på vintern.Men, hur är det med våra gamla bilar? Kör man bara på sommaren och inte pressar motorn för hårt kan man väl glömma de två sistnämnda egenskaperna?Har sökt lite i forumet och alla tycks använda mineralolja. Finns det egenskaper som gör mineraloljan till ett bättre val för en gammal 302:a? Citera
Mikael Vestberg July 28, 2011 Report July 28, 2011 byter du från mineral till helsyntet så kan motorn slagga i gen syntet har en förmåga o låssa resterna i mortorn sen kan det bli så att den börjar läcka olja med syntet är inte helt hundra men så har jag fått förklarat för mig mvh mikael Citera
Macke July 28, 2011 Report July 28, 2011 jag kör 20-50 mineral i min, den är tjock och håller fint oljetryck under alla förhållanden. Finns quakerstate 600kr/4l och xxxtema 199kr/4l. Citera
CMC-49 July 28, 2011 Report July 28, 2011 Har alltid kört med 20/50 i mina gammel motorer man kör ju inte på vintern .... Citera
NackaBosse July 28, 2011 Author Report July 28, 2011 Tack! Precis vad jag misstänkte. Nåväl, spelar det någon roll vilket fabrikat? Har hört att amerikanska oljor, typ Valvoline, är "fetare" och passar våra äldre motorer bättre. Andra fabrikat? Synpunkter? Citera
NackaBosse July 28, 2011 Author Report July 28, 2011 Googlade lite och hittade Åbergs VTC Parts i Bandhagen, som säljer en 12-flaskors låda med 20-50 mineralolja av märket Wolf's Head för otroliga 562:50.Bra val? Citera
Henke cmc 2171 July 28, 2011 Report July 28, 2011 Jag var där nyss. 12 flaskor och nytt oljefilter 660:-. Klart godkänt. Oljan åker i ikväll. Citera
NackaBosse July 28, 2011 Author Report July 28, 2011 Var det du som tipsade mig igår? Tycker mig känna igen bilen.Det var jag som köpte mustangcabben med den lösa styrsnäckan du hade provkört för din fars räkning.Åker nog dit i morgon och köper en låda jag också. Är det 1-litersflaskor? Citera
mhdin August 8, 2011 Report August 8, 2011 Tackar för tipset köpte också en låda + filter 685,-. Citera
NackaBosse August 8, 2011 Author Report August 8, 2011 Ha, där ser man, vilket fantastiskt forum. Tänker använda denna olja även i båten, som har en gammal Volvo Penta MD11, diesel.Torde vara perfekt för denna gamla motor också. Citera
JanneJ August 8, 2011 Report August 8, 2011 Här är sanningen om motorolja:http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/11392-Motorolja-och-tändstift-en-OT-tråd-från-början...?highlight=spillolja Citera
Per-Åke Kjellberg September 23, 2011 Report September 23, 2011 Glöm inte zinkk additive. då många av dagens oljor innehåller för lite zink. Citera
jack October 8, 2011 Report October 8, 2011 Är det någon som har synpunkter om Castrol GTX, mineralolja 20-50 är ok för en 289 -65 ? Citera
Per Berglund October 8, 2011 Report October 8, 2011 Ha i va fan du vill! det spelar ingen roll så länge viskositeten ligger där runt 10-40 eller 20-50Oljediskussionen är överdriven Citera
CMC-49 October 8, 2011 Report October 8, 2011 Ha i va fan du vill! det spelar ingen roll så länge viskositeten ligger där runt 10-40 eller 20-50Oljediskussionen är överdrivenJa håller med, fattar man inte vilken OLJA man ska ha så får man lämmna in bilen till en serviceverkstad som lämmnar garanti på det dom gör, och då behöver man inte bry sig mer om det :-) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.