Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring motorolja

Featured Replies

Dagens bilar skall ju helst ha syntetolja. Bättre smörjegenskaper, tappar inte smörjförmågan vid hög värme, blir inte så trögflytande på vintern.

Men, hur är det med våra gamla bilar? Kör man bara på sommaren och inte pressar motorn för hårt kan man väl glömma de två sistnämnda egenskaperna?

Har sökt lite i forumet och alla tycks använda mineralolja. Finns det egenskaper som gör mineraloljan till ett bättre val för en gammal 302:a?

byter du från mineral till helsyntet så kan motorn slagga i gen syntet har en förmåga o låssa resterna i mortorn sen kan det bli så att den börjar läcka olja med syntet är inte helt hundra men så har jag fått förklarat för mig

mvh mikael

jag kör 20-50 mineral i min, den är tjock och håller fint oljetryck under alla förhållanden. Finns quakerstate 600kr/4l och xxxtema 199kr/4l.

Har alltid kört med 20/50 i mina gammel motorer man kör ju inte på vintern ....

  • Author

Tack! Precis vad jag misstänkte. Nåväl, spelar det någon roll vilket fabrikat? Har hört att amerikanska oljor, typ Valvoline, är "fetare" och passar våra äldre motorer bättre. Andra fabrikat? Synpunkter?

  • Author

Googlade lite och hittade Åbergs VTC Parts i Bandhagen, som säljer en 12-flaskors låda med 20-50 mineralolja av märket Wolf's Head för otroliga 562:50.

Bra val?

  • Author

Var det du som tipsade mig igår? Tycker mig känna igen bilen.

Det var jag som köpte mustangcabben med den lösa styrsnäckan du hade provkört för din fars räkning.

Åker nog dit i morgon och köper en låda jag också. Är det 1-litersflaskor?

  • 2 weeks later...
  • Author

Ha, där ser man, vilket fantastiskt forum. Tänker använda denna olja även i båten, som har en gammal Volvo Penta MD11, diesel.

Torde vara perfekt för denna gamla motor också.

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Är det någon som har synpunkter om Castrol GTX, mineralolja 20-50 är ok för en 289 -65 ?

Ha i va fan du vill! det spelar ingen roll så länge viskositeten ligger där runt 10-40 eller 20-50

Oljediskussionen är överdriven

Ha i va fan du vill! det spelar ingen roll så länge viskositeten ligger där runt 10-40 eller 20-50

Oljediskussionen är överdriven

Ja håller med, fattar man inte vilken OLJA man ska ha så får man lämmna in bilen till en serviceverkstad som lämmnar garanti på det dom gör,

och då behöver man inte bry sig mer om det :-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.