NackaBosse August 17, 2011 Report August 17, 2011 Det finns ju två typer av automatchoke om jag fattat det rätt. Elektrisk, samt vacuumdriven. Hoppas ni med följande ledtrådar kan lista ut vilken typ jag har.Förgasaren är en Motorcraft/Autolite 2100.Innan start av kall motor trampar jag gasen i botten två gånger. Startar sen utan gas. Så fort motorn gått igång får jag stötta med gaspedalen några sekunder så inte motorn dör. Går sedan på högt tomgångsvarv (c:a 1200). Efter några minuter gör jag ett snabbt tramp på gaspedalen för att få ned tomgångsvarvet till normala c:a 700. (500 med driven inkopplad). Citera
CMC-49 August 17, 2011 Report August 17, 2011 Finns väl ingen vacum choke det är en bimetall fjäder som ändrar sig av värmen från avgaserna, litet rör går från grenrör till förgasaren..... Citera
John August 18, 2011 Report August 18, 2011 Jag gissar aldrig ! Det är till för amatörer !Jag vet att det sugs in värme (ej avgaser) via avgaslimpan vidare in i choke huset där värme spiralen (fjädern) värms upp,varvid chokespjället öppnar.Alltså= vacuum choke ! Citera
CMC-49 August 19, 2011 Report August 19, 2011 Hur kan värme bli vacum,, varma avgaser går i röret vidare in i förgasaren och följer med luft bränsleblandningen in i insuget vidare in i cylindern, du får gärna ha dina teorier , så varför fråga när du vet :!!! Citera
NackaBosse August 19, 2011 Author Report August 19, 2011 Det var fasligt vad min fråga ställde till debatt ) Citera
Christ -CMC 2405- August 19, 2011 Report August 19, 2011 Hört talas om "ironi" ?I skriven form är "ironi" lätt att blanda ihop med "dumhet".Därför försöker jag få utvecklarna att integrera taggar som "[iRONY]((Valfri ironi))[/iRONY]", [GLIMT_IN_EYE]((valfri glimt i ögat))[/GLIMT_IN_EYE] Citera
fast66 August 24, 2011 Report August 24, 2011 Det är väl insugsvaccum som drar frisk luft från luftrenaren genom en värmekammare i grenröret. Denna uppvärmda luft värmer bimetallfjädern.OBS inte avgaser för då kommer det in skit i den lilla kammaren i automatchokehuset och då fungerar inte choken!Ofta räcker det att röret upp mot chokehuset lossnar/går av och efter en väldigt kort tid så sugs vägdamm in med samma resultat - cylindern blir smutsig och bimetallfjädern orkar inte dra chokespjället. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.