Jump to content

Vilken automatchoke har jag?


NackaBosse

Recommended Posts

Det finns ju två typer av automatchoke om jag fattat det rätt. Elektrisk, samt vacuumdriven. Hoppas ni med följande ledtrådar kan lista ut vilken typ jag har.

Förgasaren är en Motorcraft/Autolite 2100.

Innan start av kall motor trampar jag gasen i botten två gånger. Startar sen utan gas. Så fort motorn gått igång får jag stötta med gaspedalen några sekunder så inte motorn dör. Går sedan på högt tomgångsvarv (c:a 1200). Efter några minuter gör jag ett snabbt tramp på gaspedalen för att få ned tomgångsvarvet till normala c:a 700. (500 med driven inkopplad).

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar aldrig ! Det är till för amatörer !

Jag vet att det sugs in värme (ej avgaser) via avgaslimpan vidare in i choke huset där värme spiralen (fjädern) värms upp,varvid chokespjället öppnar.

Alltså= vacuum choke !

Link to comment
Share on other sites

Hur kan värme bli vacum,, varma avgaser går i röret vidare in i förgasaren och följer med luft bränsleblandningen in i insuget vidare in i cylindern,

du får gärna ha dina teorier , så varför fråga när du vet :!!!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl insugsvaccum som drar frisk luft från luftrenaren genom en värmekammare i grenröret. Denna uppvärmda luft värmer bimetallfjädern.

OBS inte avgaser för då kommer det in skit i den lilla kammaren i automatchokehuset och då fungerar inte choken!

Ofta räcker det att röret upp mot chokehuset lossnar/går av och efter en väldigt kort tid så sugs vägdamm in med samma resultat - cylindern blir smutsig och bimetallfjädern orkar inte dra chokespjället.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...