NackaBosse August 17, 2011 Report Share August 17, 2011 Det finns ju två typer av automatchoke om jag fattat det rätt. Elektrisk, samt vacuumdriven. Hoppas ni med följande ledtrådar kan lista ut vilken typ jag har.Förgasaren är en Motorcraft/Autolite 2100.Innan start av kall motor trampar jag gasen i botten två gånger. Startar sen utan gas. Så fort motorn gått igång får jag stötta med gaspedalen några sekunder så inte motorn dör. Går sedan på högt tomgångsvarv (c:a 1200). Efter några minuter gör jag ett snabbt tramp på gaspedalen för att få ned tomgångsvarvet till normala c:a 700. (500 med driven inkopplad). Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 August 17, 2011 Report Share August 17, 2011 vacuum Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 August 17, 2011 Report Share August 17, 2011 Finns väl ingen vacum choke det är en bimetall fjäder som ändrar sig av värmen från avgaserna, litet rör går från grenrör till förgasaren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John August 17, 2011 Report Share August 17, 2011 Vad är det som "går" i det lilla röret då ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 August 18, 2011 Report Share August 18, 2011 skrev det ovan avgaser!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John August 18, 2011 Report Share August 18, 2011 Och var tar dom vägen då ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 August 18, 2011 Report Share August 18, 2011 Amen gissa :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools August 18, 2011 Report Share August 18, 2011 Här är en bild från manualen:Mvh.P-O Link to comment Share on other sites More sharing options...
John August 18, 2011 Report Share August 18, 2011 Jag gissar aldrig ! Det är till för amatörer !Jag vet att det sugs in värme (ej avgaser) via avgaslimpan vidare in i choke huset där värme spiralen (fjädern) värms upp,varvid chokespjället öppnar.Alltså= vacuum choke ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 August 19, 2011 Report Share August 19, 2011 Hur kan värme bli vacum,, varma avgaser går i röret vidare in i förgasaren och följer med luft bränsleblandningen in i insuget vidare in i cylindern, du får gärna ha dina teorier , så varför fråga när du vet :!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John August 19, 2011 Report Share August 19, 2011 Hört talas om "ironi" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse August 19, 2011 Author Report Share August 19, 2011 Det var fasligt vad min fråga ställde till debatt ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christ -CMC 2405- August 19, 2011 Report Share August 19, 2011 Hört talas om "ironi" ?I skriven form är "ironi" lätt att blanda ihop med "dumhet".Därför försöker jag få utvecklarna att integrera taggar som "[iRONY]((Valfri ironi))[/iRONY]", [GLIMT_IN_EYE]((valfri glimt i ögat))[/GLIMT_IN_EYE] Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 August 24, 2011 Report Share August 24, 2011 Det är väl insugsvaccum som drar frisk luft från luftrenaren genom en värmekammare i grenröret. Denna uppvärmda luft värmer bimetallfjädern.OBS inte avgaser för då kommer det in skit i den lilla kammaren i automatchokehuset och då fungerar inte choken!Ofta räcker det att röret upp mot chokehuset lossnar/går av och efter en väldigt kort tid så sugs vägdamm in med samma resultat - cylindern blir smutsig och bimetallfjädern orkar inte dra chokespjället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu