Jump to content

Featured Replies

comment_107341

Det finns ju två typer av automatchoke om jag fattat det rätt. Elektrisk, samt vacuumdriven. Hoppas ni med följande ledtrådar kan lista ut vilken typ jag har.

Förgasaren är en Motorcraft/Autolite 2100.

Innan start av kall motor trampar jag gasen i botten två gånger. Startar sen utan gas. Så fort motorn gått igång får jag stötta med gaspedalen några sekunder så inte motorn dör. Går sedan på högt tomgångsvarv (c:a 1200). Efter några minuter gör jag ett snabbt tramp på gaspedalen för att få ned tomgångsvarvet till normala c:a 700. (500 med driven inkopplad).

comment_107547

Det är väl insugsvaccum som drar frisk luft från luftrenaren genom en värmekammare i grenröret. Denna uppvärmda luft värmer bimetallfjädern.

OBS inte avgaser för då kommer det in skit i den lilla kammaren i automatchokehuset och då fungerar inte choken!

Ofta räcker det att röret upp mot chokehuset lossnar/går av och efter en väldigt kort tid så sugs vägdamm in med samma resultat - cylindern blir smutsig och bimetallfjädern orkar inte dra chokespjället.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...