Jump to content

Ni som kör med stora hjul...


Stene

Recommended Posts

Hur fungerar det egentligen?

Jag kör själv med 9 x 18" runtom (med olika offset) och 235/40 resp 245/40 däck. Det fungerar alldeles utmärkt förutom på en punkt, det spårar nått fruktansvärt!

Framhjulen breddar inte för mycket utåt. Har snarare en något smalare spårvidd än original så det är inte problemet, vilket man först kan tro. Framvagnen består av nya delar + bussningar, samt en kuggstångskonvertering. Inga glapp eller andra konstigheter. Självklart shelby-sänkt oxå. Bilen är en -67:a

Har provat lite olika vinklar i framvagnen och kör nu med ca 3mm toe, 0,2 grader neg camber och hela 5 grader caster. Ju mer caster, desto lugnare blir den men har nog nått maxgränsen nu, både på stagen och för vad som är nyttigt.. Bilen i övrigt är rak i chassiet och bakaxeln där den ska vara. Dock är den något utfött bak.

Vill tro att problemet ligger i själva spindelns grundkonstruktion som orginal har en scrub radie på hela 3 tum! (Det är där jag ligger nu också). I dom flesta fall vill man ha så lite scrub som möjligt, så ford ingenjörerna gav oss ett taskigt utgångsläge.. Det går inte köra med mera offset heller (och på så vis få in hjulet djupare över spindeln) för redan nu är fälgbanan riktigt tight mot övre bärarm. Sen skulle en sådan lösning kräva längre bärarmar också för att fortfarande hålla hjulen på rätt plats i hjulhusen. Ska man komma nära noll är det ju massor de ska in!

Har inte hittat så mycket "bulta på" lösningar heller. Dom flesta häftiga framvagnskit använder ju fortfarande std spindlar och infästningspunkter. Så vad dom i praktiken gör för skillnad förutom att se häftiga ut kanske nån annan kan svara på? Hittade dock en australiensisk firma som tar detta i beaktning:

http://www.rrs-online.com/frontcoilovers.php

Det går helt enkelt ut på att man byter bort fjäder, dämpare, och övre bärarm mot ett helt fjäderben à la mcphersson. Deras "patent spindel" ska då reducera scrubben och dessutom ge en mindre svängradie än std. Men det är en dyr lösning, och så förlorar man ju de fördelar som faktskt finns med en dubbel A-arms framvagn...

Många både här och på amerikanska forum skryter ju över väghållningen, men ingen säger om något eller vad som är ändrat i själva geometrin. Om man sen kör på 17" 18" eller 20" hjul bör inte heller vara direkt livsavgörande då alla lite större moderna alu fälgar med lågprofildäck är ljusår från plåtisarna och däcken som dessa bilar hade när de var nya. Och dom som säger att stora hjul sabbar väghållningen på gamla bilar lyssnar jag inte på. Moderna bilar utgår ju ifrån samma principer, så det gäller bara att angripa problemet på rätt ställe.

Så alla ni som kör med stora breda hjul, platta däck, och hävdar att bilen går som ett strykjärn, VAD HAR NI GJORT?!?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det är väl som Janne J brukar skriva: 235/245 är i svettigaste laget för en tidig Mustang. Den blir rätt spårig. Själv kör jag på 7x17 och 205/225 på en 66:a och det funkar riktigt bra, till och med med renoverad original styrsnäcka. I och med att karossen är ganska nätt ser det rätt fett ut ändå.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Det bör inte vara problem problem med dessa dimensioner.

Bara däckfabrikat kan vara mer avgörande och i ditt fall då allt verkar vara nytt i vagnen så ska det rulla rakt

Kör 245 fram och 275 bak och den går ruggigt stabilt och spårar ingenting och har liknande setup som du.

Jag kör original spindel, bärarmar men med Shelbysänkning och kuggstång. Sänkta fjädrar runtom och grövre krängningshämmare fram plus lite stummar gasdämpare...Thats it!

Bilen går som ett strykjärn och det finns ingen tillstymmelse till spårning

Genom åren har jag haft olika däck på bilar och råkat ut för spårning med smalare "noname" däck.

Ett så enkelt jobb som däckbyte kan göra stor skillnad.

Minns själv en VOLVO S80 med "kina" däck där jag ständigt fick tvinga bilen gå rakt fram.

Hade in den på framvagnsjustering men inget hände.

Efter jag bytte däck blev bilen ny!!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag och Janne har diskuterat detta tidigare, både här på forumet och över telefon. En gemensam nämnare är att vi båda kör på samma däck, Hangkook Ventus.

Per B:

Vet du vad du kör för offset på fälgarna? Vet du om spårvidden ändrats? Har ju läst att du har en perversion för djupa fälgbanor =P

Skulle vara mycket intressant att ta del av informationen från din hjulinställning. Även hur bakhjulen pekar.

På plana underlag funkar det utmärkt. Har även ett bumpsteer kit monterat och lider inte av sådana fenomen. Det är just på slitna vägbanor när man ska köra om eller byta fil det blir otäckt...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag och Janne har diskuterat detta tidigare, både här på forumet och över telefon. En gemensam nämnare är att vi båda kör på samma däck, Hangkook Ventus.

Ja då är det ju lite märkligt eftersom det ska vara bra däck....Men en bakant till mig som äger däckfirma sa att man måste kolla ursprungstillverkning.

Tex Good Year tillverkat i Tyskland är ett helt annant däck än exakt samma Good Year tillverkat i Kina/ Taiwan

Tycker ändå det inte bör vara några som helst problem.

Hade en 70-a inne med ännu bredare däck och den visade heller inga som helst spårkänslor

Den hadde dessutom 19''post-2532-14483916039_thumb.jpg

Vet du vad du kör för offset på fälgarna? Vet du om spårvidden ändrats? Har ju läst att du har en perversion för djupa fälgbanor =P

Skulle vara mycket intressant att ta del av informationen från din hjulinställning. Även hur bakhjulen pekar.

Perversion?!? :) Jo kanske ! Isåfall är jag Pervers på Mustang 69! :)

Jag har både kortat ner bakaxeln och dessutom bredad ut fälgbanan enbart för utseendets skull.

Minns inte om spårvidden är ändrad men det är ju snabbt mätt med ett måttband

Link to comment
Share on other sites

Nu åker jag på Pirelli PZero Rosso på min bil. 245/40 ZR fram och 255/40 ZR bak, fälgarna är 18*8,5 runt om.

Med originalhjulen monterade fram är bilen spårstabil som ett lok, när jag får på 245 orna blir det lite känsligare, inget dramatiskt, men den kräver lite mer passning.

Med originalhjulen understyr bilen ordentligt, med 245 orna vågar jag inte utforska gränserna på allmän väg, det biter mycket bra..

Jag upplever att mina tidigare Hankook var sämre än Pirelli vad det gäller spårstabiliteten ( även känslan i regn).

Vid nästa byte ska jag minska bredden till 215-225.

Frågan är om belastningsindex och hastighetskoden spelar någon roll i sammanhanget då vi har så olika upplevelse av däck med samma bredd.

Z är ju över 240 km/h och måste rimligtvis vara ett styvare/tåligare däck, kanske hårdare stomme, kan det ha betydelse?

Scrub är stor redan i original, ca 70 mm och det är ju ingen fördel på en prestandabil;)

Link to comment
Share on other sites

Har även jag Z-kod med 40-profil på 275.

Jag upplever precis tvärtom när det gäller original däck...Det blir ett gungande slagskepp helt utan kontroll jämfört med det jag har nu.

Nu om jag ligger i landsvägsfart sisådär uthärdliga 140km/h så behöver jag bara göra små korrigeringar

Anser fortfarande inget av dessa bredder borde skapa problem utan bör vara antingen inställningen på fram/bakvagn eller däck som spökar

När det gäller framvagnsinställningar har jag märkt att kompetensen på däckfirmor sjunkit betydligt iallafall där jag bor.

På 3 firmor har jag upplevt att dom helt robot mässigt enbart stirrar på vad dataskärmen säger.

En gång fick jag säga till om han verkligen tyckte det verkade bra att ett av däcken pekade åt ett annat håll.

"eeehhh ja alla värden ser rätt ut".....Idiot hämta någon som jobbar här!!!

Att hitta någon som verkligen förstår vad varje värde betyder för bilens stabilitet är ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

Det bör inte vara problem problem med dessa dimensioner.

Bara däckfabrikat kan vara mer avgörande och i ditt fall då allt verkar vara nytt i vagnen så ska det rulla rakt

Kör 245 fram och 275 bak och den går ruggigt stabilt och spårar ingenting och har liknande setup som du.

Jag kör original spindel, bärarmar men med Shelbysänkning och kuggstång. Sänkta fjädrar runtom och grövre krängningshämmare fram plus lite stummar gasdämpare...Thats it!

Bilen går som ett strykjärn och det finns ingen tillstymmelse till spårning

Genom åren har jag haft olika däck på bilar och råkat ut för spårning med smalare "noname" däck.

Ett så enkelt jobb som däckbyte kan göra stor skillnad.

Minns själv en VOLVO S80 med "kina" däck där jag ständigt fick tvinga bilen gå rakt fram.

Hade in den på framvagnsjustering men inget hände.

Efter jag bytte däck blev bilen ny!!

Jag kan skriva under på ditt resonemang om däckfabrikat. På min förra bil, BMW 325, hann jag med två däckbyten Det första var Khumo 205/55 16 som spårade ganska markant. Vid det andra bytet hade jag ett seriöst snack med vår BMW verkstad som rekomenderade Kleber. Dom var lite dyrare men jisses vilken skillnad. Spårkännsligheten var som bortblåst. Exakt samma dimension och bibehållen framvagnsinställning. På min Mustang 05 GT blev jag dock positivt överraskad när jag bytte från orginal 235/55 17 till Toyo TR1 (USA ) 245/40 20 fram och 275/35 20 bak. Orginal fanns ingen spårkännslighet överhuvudtaget. Med dom nya hjulen finns en antydan till spårning ,men helt ok. Tänk också på lufttrycket. Lågprofil är kännsligare med för lågt tryck.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det låter lite för enkelt att det bara skulle vara däcken som ställer till det så mycket. Är jag ensam om att köra 9" fram?

Per B:

Skulle du som sagt vid tillfälle kunna kolla upp från nån hjulinställning ungefär hur dina vinklar ser ut? Skulle vara kanon då din bil uppenbarligen verkar uppföra sig... Vilket fabrikat kör du på däcken förresten?

Har en gammal bilsport här med ett reportage om Ronnie Hilmerssons Mustang (killen som byggde Mantan med turbo och kompressor)

Han hade iaf byggt egna spindlar till mustangen för att få till geometrin, men det stod inte mer än så. Ingen som vet mer om den bilen?

Vet nån annan sina vinklar så var inte blyga ni heller, ös på med era inställningar och hur ni tycker det funkar. Ska man prova sig fram så kostar det ju en slant varje gång man provar en ny inställning, iaf om man gör det på firma. Samma sak med däck, dela gärna med er av era erfarenheter. =)

Link to comment
Share on other sites

Vet nån annan sina vinklar så var inte blyga ni heller, ös på med era inställningar och hur ni tycker det funkar. Ska man prova sig fram så kostar det ju en slant varje gång man provar en ny inställning, iaf om man gör det på firma. Samma sak med däck, dela gärna med er av era erfarenheter. =)

Just nu kör jag med : Caster 5º, camber -0,5º, toe in 3 mm. Undre bärarm parallell med marken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...