gustaf94 September 3, 2011 Report Share September 3, 2011 Hej! jag skulle behöva lite tips om min 289:a som plötsligt stannar när man har kört ett par kilometer. Efter man har sedan väntat i några minuter så startar den igen och går som vanligt väldigt bra, sedan stannar den igen etc..ect. Jag har bytt bränslefilter och tänddelar men det har inte gjort någon skillnad. För övrigt så startar den lätt och går väldigt fint. Tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy September 4, 2011 Report Share September 4, 2011 Har du testat med en annan tändspole? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf94 September 4, 2011 Author Report Share September 4, 2011 Japp, har satt dit en ny tändspole och det gjorde ingen skillnad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin September 4, 2011 Report Share September 4, 2011 Har du original fördelare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf94 September 4, 2011 Author Report Share September 4, 2011 Ja det är original fördelade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy September 4, 2011 Report Share September 4, 2011 Skumt fel, borde vara ngt med tändning o värme, eftersom den startar direkt igen. Vore det bensinfel så skulle du få "mala" med startmotorn efter dina stopp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxxow September 5, 2011 Report Share September 5, 2011 Kan också vara att bensinpumpen/membranet börjat bli dåligt och att den inte pumpar tillräcklig mängd till flottörhuset/förgasaren i förhållande till vad motorn förbrukar vid körning..Innebär praktiskt att motorn förbrukar mer bränsle än vad pumpen ger, nivån i förgasaren sjunker och motorn 'lägger' av tillslut..Ett litet frågetecken kvarstår.. när motorn stannat och du väntar några minuter, startar den direkt på stört eller får du 'gnaga' några varv medstartmotorn innan den startar? startar motorn först efter ett antal varv med start motorn så indikerar det på för låg nivå bensin i flottörhusetoch att pumpen fyller flottörhuset innan motorn startar igen.Hursomhelst, det värt att ha pumpen i åtanke som tänkbar felorsak.. det verkar som om det är pumpen som är felet efter hur du beskriver ditt problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne September 6, 2011 Report Share September 6, 2011 Kolla kondensatorn, brukar kunna ge liknande symptom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VP-Autoparts September 7, 2011 Report Share September 7, 2011 Jag hade ett problem där bilen dog när som helst. Startade och gick ett par km, dog igen osv. Bytte tändningslås som det var glapp i.LJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4power September 7, 2011 Report Share September 7, 2011 Ett annat tips, kolla luftningen till bränsletanken.TC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 September 8, 2011 Report Share September 8, 2011 Hej.Mer frågor.Stannar den under färd eller stannar den under tomgång, om den stannar under tomgångskörning efter att den körts en tid kan det vara s.k. ånglås.Ånglås uppstår då värmen från motorn går upp i förgasaren, avhjälpsmed en sk fiberpackning eller en spacer som är tillverkad i tex bakelit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 September 9, 2011 Report Share September 9, 2011 Kontrollera gnistan från ett av tändstiften om du inte redan har gjort det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ladö September 20, 2011 Report Share September 20, 2011 Och du är säker på att du har kopplat tändspolen rätt? Det låter som om den blir överhettad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rottis September 22, 2011 Report Share September 22, 2011 måste ha ett förkopplingsmotstånd om tändspolen sitter så att den blir varm. skitvanligt fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson October 20, 2011 Report Share October 20, 2011 Det kan vara startreläet/ tändningslåset som spökar om det faller stannar motorn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 October 21, 2011 Report Share October 21, 2011 Det finns säkert 200 variater på att en motor stannar, menstartrelä, gör inte att en motor som är igång stannar.Även det med tändninglåset är något som egentligen intekan göra att motorn bara stannar.För att kolla detta kan man göra en direktmatning till spolensplussida från pluspol batteri, även denna variant kan gebesked om dålig strömförsörning till spole som kan resultera i bla ojämn gång.Man bör försöka hitta en anledning, typ överhettning, förgasare flödar eller får för lite, bensinpump, tändspole som någon var inne på, kabelbrott i strömförsörjning mm. Fördelare bör kollas om kondensator, brytare används, det finnsett flertal punkter som kan behövas sollas bort för att hittaorsaken till att motorn bara dör (Stannar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu