Jump to content

Är Mustangerna (2005+) svårsålda?


Lecar

Recommended Posts

Hej,

Har tänkt att sälja min Mustang från 2006, förstår att det är svårt på hösten. Men hörde att de var svårsålda överlag? Stämmer det?

Räknar med att behålla bilen till våren och prova, men hoppas det inte ska vara så jobbigt att sälja även då!

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har tänkt att sälja min Mustang från 2006, förstår att det är svårt på hösten. Men hörde att de var svårsålda överlag? Stämmer det?

Räknar med att behålla bilen till våren och prova, men hoppas det inte ska vara så jobbigt att sälja även då!

//Jesper

Jag har inte hört att de är svårsålda alls men finns det ingen carfax eller den är inte helt clean, blir det svårare. Har bilen varit med om olycka i USA tex, kan man inte räkna med till 100% att bilen är korrekt lagad typ fusklagad och sålts till *kompispris*. Grufman nämnde nyligen att 70% av deras kundbilar har varit med om olyckor eller blivit översvämmade.

Mätarställning, utrustning och typ av motor påverkar priset också. Dessutom är det på hösten som man ska köpa bil, inte på våren.

Link to comment
Share on other sites

Rätt pris i förhållande till bilens miltal, skick och utrustning så är det lättsålt..

ser att de börjar krypa under 200000:- nu ,

men de flesta som säljer gör det för att tjäna en slant och de blir inte av med sina om det inte är väldigt speciella bilar.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har ingen 2005-+ , men om man ser priserna i USA så undrar

man vad i hela friden vi har så höga priser för, jag menar att man

som importör av exempelvis Mustang också måste finna sig i

att det pris som en gång gavs i samband med hemtagning är borta.

Jag och många andra undrar egentligen vad som är rätt, en (gammal)

2005a borde var betydligt billigare, i alla enkelhet kan man kanske se

prisraset på en ny Passat eller Audi A6 som jämnförelse.

Även begmarknaden för dessa och andra märken på marknaden av denna

kaliber är svårsålda, så jag tror inte att det har med bilen, eller

Mustangen att göra, det är helt enkelt för högt pris vilket också sänker

efterfrågan på äldre bilar typ Mustang 2005-6.

Man behöver inte lägga pengar på en äldre generation bil då det ändå

kostar så lite att låna några kronor till för att köpa nyare årsmodell.;)

Link to comment
Share on other sites

Konjunktur och dålig ekonomi påverkar också. Sen finns det alltid folk som tycker de är törstiga eller för dyra att äga. Ni har säkert fått standard-frågan: Drar den mycket bensin? Det får jag höra ofta.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som det är svårsålt överlag just nu, trots man står där med ett fördelaktigt pris och vinkar KÖP.

Håller själv på att försöka kursa iväg vardagsbilen "v70 2,4d" utan resultat, har gått ner till 10000:- över inbytes pris men nej. Antar att den blir kvar i vinter, kan ju inte skänka iväg den heller känns det som!

Sen tror jag att speciellt såna här bilar som vi åker på forumet är mer lätt sålda till våren, köper man en på hösten förväntar sig köparen ett riktigt bra pris!

En bil är aldrig mer värd än vad konsumenten är beredd att betala, dåliga tider/låg efterfrågan = priset rasar "tråkigt men sant"

Ekonomin är ju också lite svajjig som det verkar, en till orsak kanske.

Link to comment
Share on other sites

Finns fler än vad som efterfrågas!

De är klart överprisade speciellt de som nu är 4,5,6 år gamla.

Det är ju bara titta på vilken spridning det är på priserna trots bilarna är rätt snarlika i grunden.

Många verkar tror dessutom att när man satt på andra fälgar och bling bling att priset stiger.

Att det verkar svårsålt tror jag mer på att det inte är lätt sälja dessa 2005 + privat på tex blocket.

Kategorin köpare på 2005+ Mustanger gissar jag helst går till en bilfirma där du får ett par månaders garanti.

De kanske dessutom ofta har ett inbyte eller vill ta lån som numera alltid är billigare på bilfirma

Många har en övertro på att man tjänar mer på att sälja privat men skillnaden är mindre man tror plus betydligt mer krångel och tjafsade.

Faktiskt skulle jag nog även jag gå till en bilfirma för just trygghetens skull

Link to comment
Share on other sites

Trygghet på firma ger jag inte mycket för.

Speciellt inte på dessa import bilar.

Jag tittade på en Dodge Magnum årsm 05. En stor bilfirma i Stockholm som alla känner till hade sålt den från början i Sverige, till den ägare som ägde och skulle sälja den idag.

I USA hade den gått 14 000+mil när den exporterades hit. När firman sålde den hade den gått: 4500mil. (!!!!)

Säljaren fick en tår i ögat kan man säga när vi berättade det för honom och berättade om Carfax.

Link to comment
Share on other sites

Knepigt resonerat!

Den går nog 1000 sådana historier om privatpersoner så att du tittat och hört något knas om en bil på en bilfirma så betyder ju inte det att det är så över lag.

Att handla på en renommerad bilfirma är säkrare/tryggare än att handla av en privatperson. Så är det bara oavsett enskilda historier.

Rötägg finns överallt.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt nog så finns det ju inga juridiska hinder i Sverige mot att "justera " mätarställningen. När jag importerade min bil från USA så fick jag med köpehandlingarna ett intyg att mätarställningen stämde. Om så inte var fallet kunde säljaren få fängelsestraff. Det är alltså moralen det hänger på i Sverige. Hur är det ställt med det ordet bland säljare och importörer?

Link to comment
Share on other sites

I USA tar man bilen vart man än ska, att hitta en bil som inte gått långt går naturligtvis. Men tror absolut att de flesta som har låg mätarställning är fifflade med. Så att leta efter en med låga miltal kan vara tokigt. Bättre och kika efter någon som gått lite i Sverige, få ägare, någon som verkligen bryr sig om sin bil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...