Patrik Mustang67 Posted October 16, 2011 Report Share Posted October 16, 2011 Hej,Håller på att uppdattera min Mustang för att förhoppningsvis få ännu bättre våghållning (Tycker dock att den redan nu är hyfsat bra. Har shelbysänkt redan). Har införskaffat lite hårdare bladfjädrar bak ( 4 bladiga + kraftigare bakre hänken) och nya grövre krängningshämmare fram/bak, (3/4" , 1"). Nu min fråga. Har alldrig bytt bladfjädrar. Är det bara att hissa upp karossen och sätta plintar under ("rambenen") så att bladfjäderarna är obelstade och sedan skryva bort dom ? Nått att tänka på ? Nån som har erfarenhet av något liknande ? Vad är nästa steg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted October 16, 2011 Report Share Posted October 16, 2011 (edited) Hej Patrik!Det enklaste är väl att hyra in sej nånstans där dom har en lyft. När du hissat upp bilen är fjädrarnanästan "utfjädrade". Om du också har tillgång till en växellådsdomkraft, blir det väldigt enkelt. Sen ärdet bara att hoppas på att bultarna inte är alltför hoprostade.Lycka till!Mvh.P-O Edited October 16, 2011 by pools felstavning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen Posted October 16, 2011 Report Share Posted October 16, 2011 Ett litet tips är att smörja bultarna vid monteringen, jag använde rörmokarsmörja som är till avloppsrör men diskmedel funkar också använd inte nåt petroleum baserat då det finns risk att det torkar ut gummit i förtid. Fixade mina fjädrar i garaget med pallbockar och domkraft men lyft är ju att föredra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted October 16, 2011 Report Share Posted October 16, 2011 Det är en smärre brottningsmatch, speciellt om man har gastrycksstötdämpare, men inte värre än att man fixar det ;-)//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted October 17, 2011 Report Share Posted October 17, 2011 Jag gjorde såhär:Lossa stötdämparna när fjädrarna är belastade.Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar under rambenen.Ta domkraften och stötta under bakaxeln.Skruva loss ena bladfjädern och byt den - använd domkraften för att justera upp eller ner bakaxeln efter behov.Gör samma sak på andra sidan.Skruva tillbaka stötdämparna.Det är en brottningsmatch även om dämparna är lösa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 23, 2011 Report Share Posted October 23, 2011 Hej.Tänker också byta bladfjädrar ( kanske) har gjort det några gånger,men aldrig med gastryckdämpare som jag har monterat, kom på enOprövad variant.Om man låter bilen behålla trycket mot marken, dvs man hissar med domkraft under klumpen, tillverkar ett par kilar av gummi och trycker in dessa under manteln på stötdämparen, kilen bör vara så stor att den fortfarande sticker ut en stor del så att man kan ta bort dessautan krångel.Kanske kan denna kil göra att dämparen spärras och att det gör att dämparen kan lossas och hänga kvar tills den återmonteras igen ochdomkraften åter ingen hissar upp axel så att kilar går att ta bort.Det var fan vad svårt det var att beskriva i tex hur man tänker, kanskedet bara stannar vid et tänk, jag skall i alla fall prova, eller har någonen annan idé om hur man får stopp på en gasdämpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Hej.Tänker också byta bladfjädrar ( kanske) har gjort det några gånger,men aldrig med gastryckdämpare som jag har monterat, kom på enOprövad variant.Om man låter bilen behålla trycket mot marken, dvs man hissar med domkraft under klumpen, tillverkar ett par kilar av gummi och trycker in dessa under manteln på stötdämparen, kilen bör vara så stor att den fortfarande sticker ut en stor del så att man kan ta bort dessautan krångel.Kanske kan denna kil göra att dämparen spärras och att det gör att dämparen kan lossas och hänga kvar tills den återmonteras igen ochdomkraften åter ingen hissar upp axel så att kilar går att ta bort.Det var fan vad svårt det var att beskriva i tex hur man tänker, kanskedet bara stannar vid et tänk, jag skall i alla fall prova, eller har någonen annan idé om hur man får stopp på en gasdämpare.Nu kanske jag är ute på djupt vatten men har en gasdämpare ett inbyggt tryck som gör att den expanderar när den är lossad från sina fästen? I så fall funkar den ju även som en fjäder. Stötdämparen tar väl bara upp rörelseenergi och om den inte påverkas åker den väl varken ut eller in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Gasdämparen har ett tryck, dock inte så kraftigt att den lyfter en bil. Man kan utan problem trycka ihop den med handkraft, alltså kan den inte lyfta xxx kg bil.När man byter fjäder så kan man börja med att lossa bägge stötdämparnas undre fäste och låta dem expandera neråt, när fjädern är bytt trycker man med handkraft ihop dämparna och återmonterar dem. Klarar man inte det bör man uppsöka ett gym Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Hej.Då blir det gym för mig, jag har lösa gastryck dämpare på hyllan ochde går ta mig f-n inte att trycka ihop med handkraft, GABRIELdämpare:cool:.Klippte av ståltråden som höll ihop dämparen, det skulle jag integjort, förstod jag efteråt.Men en svag gubbe, nära 60 kan väll få lite förståelse från vännerna på forumet, det går bara inte att trycka ihop dämparj-veln:p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Hej Oscarsson, dom har öppnat ett nytt gym bredvid ÖB:DSkämt åsido det är väl bara att pressa ihop dom med något o. sätta på ny ståltråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Halva grejen med att lyckas med brottningsmatchen är ergonomi dvs hur är du positionerad gentemot bilen. Ligger man under litet lagom trångt så försvinner mycket av kraften du behöver för att komprimera dina gasdämpare ut genom de omöjliga vinklar dina armar tvingas inta.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted October 25, 2011 Report Share Posted October 25, 2011 Uppe mitt i natten och läser forumet. Ett råd, spar de gamla bladfjädrarna eller åtminstone bottenbladet, dvs det korta.De är märkta och daterade till din bil och en dag kanske du vill renovera till exakt original. Gissa hur jag vet?Bytte mina på 65:a Shelbyn för över 20 år sedan och gav dem till en jobbarkompis 66:a Mustang som hade fjäderbrott.Hade tur och hittade nya med rätt kod och datum för ett par år sedan.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts