Jump to content

Byte a bladfjädrar bak


Patrik Mustang67

Recommended Posts

Hej,

Håller på att uppdattera min Mustang för att förhoppningsvis få ännu bättre våghållning (Tycker dock att den redan nu är hyfsat bra. Har shelbysänkt redan). Har införskaffat lite hårdare bladfjädrar bak ( 4 bladiga + kraftigare bakre hänken) och nya grövre krängningshämmare fram/bak, (3/4" , 1"). Nu min fråga. Har alldrig bytt bladfjädrar. Är det bara att hissa upp karossen och sätta plintar under ("rambenen") så att bladfjäderarna är obelstade och sedan skryva bort dom ? Nått att tänka på ? Nån som har erfarenhet av något liknande ? Vad är nästa steg ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik!

Det enklaste är väl att hyra in sej nånstans där dom har en lyft. När du hissat upp bilen är fjädrarna

nästan "utfjädrade". Om du också har tillgång till en växellådsdomkraft, blir det väldigt enkelt. Sen är

det bara att hoppas på att bultarna inte är alltför hoprostade.

Lycka till!

Mvh.

P-O

Edited by pools
felstavning
Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips är att smörja bultarna vid monteringen, jag använde rörmokarsmörja som är till avloppsrör men diskmedel funkar också använd inte nåt petroleum baserat då det finns risk att det torkar ut gummit i förtid. Fixade mina fjädrar i garaget med pallbockar och domkraft men lyft är ju att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde såhär:

Lossa stötdämparna när fjädrarna är belastade.

Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar under rambenen.

Ta domkraften och stötta under bakaxeln.

Skruva loss ena bladfjädern och byt den - använd domkraften för att justera upp eller ner bakaxeln efter behov.

Gör samma sak på andra sidan.

Skruva tillbaka stötdämparna.

Det är en brottningsmatch även om dämparna är lösa...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänker också byta bladfjädrar ( kanske) har gjort det några gånger,

men aldrig med gastryckdämpare som jag har monterat, kom på en

Oprövad variant.

Om man låter bilen behålla trycket mot marken, dvs man hissar med

domkraft under klumpen, tillverkar ett par kilar av gummi och trycker

in dessa under manteln på stötdämparen, kilen bör vara så stor att

den fortfarande sticker ut en stor del så att man kan ta bort dessa

utan krångel.

Kanske kan denna kil göra att dämparen spärras och att det gör att

dämparen kan lossas och hänga kvar tills den återmonteras igen och

domkraften åter ingen hissar upp axel så att kilar går att ta bort.

Det var fan vad svårt det var att beskriva i tex hur man tänker, kanske

det bara stannar vid et tänk, jag skall i alla fall prova, eller har någon

en annan idé om hur man får stopp på en gasdämpare.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänker också byta bladfjädrar ( kanske) har gjort det några gånger,

men aldrig med gastryckdämpare som jag har monterat, kom på en

Oprövad variant.

Om man låter bilen behålla trycket mot marken, dvs man hissar med

domkraft under klumpen, tillverkar ett par kilar av gummi och trycker

in dessa under manteln på stötdämparen, kilen bör vara så stor att

den fortfarande sticker ut en stor del så att man kan ta bort dessa

utan krångel.

Kanske kan denna kil göra att dämparen spärras och att det gör att

dämparen kan lossas och hänga kvar tills den återmonteras igen och

domkraften åter ingen hissar upp axel så att kilar går att ta bort.

Det var fan vad svårt det var att beskriva i tex hur man tänker, kanske

det bara stannar vid et tänk, jag skall i alla fall prova, eller har någon

en annan idé om hur man får stopp på en gasdämpare.

Nu kanske jag är ute på djupt vatten men har en gasdämpare ett inbyggt tryck som gör att den expanderar när den är lossad från sina fästen? I så fall funkar den ju även som en fjäder. Stötdämparen tar väl bara upp rörelseenergi och om den inte påverkas åker den väl varken ut eller in?

Link to comment
Share on other sites

Gasdämparen har ett tryck, dock inte så kraftigt att den lyfter en bil. Man kan utan problem trycka ihop den med handkraft, alltså kan den inte lyfta xxx kg bil.

När man byter fjäder så kan man börja med att lossa bägge stötdämparnas undre fäste och låta dem expandera neråt, när fjädern är bytt trycker man med handkraft ihop dämparna och återmonterar dem. Klarar man inte det bör man uppsöka ett gym ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Då blir det gym för mig, jag har lösa gastryck dämpare på hyllan och

de går ta mig f-n inte att trycka ihop med handkraft, GABRIEL

dämpare:cool:.

Klippte av ståltråden som höll ihop dämparen, det skulle jag inte

gjort, förstod jag efteråt.:oops:

Men en svag gubbe, nära 60 kan väll få lite förståelse från

vännerna på forumet, det går bara inte att trycka ihop dämparj-veln:p.

Link to comment
Share on other sites

Halva grejen med att lyckas med brottningsmatchen är ergonomi dvs hur är du positionerad gentemot bilen. Ligger man under litet lagom trångt så försvinner mycket av kraften du behöver för att komprimera dina gasdämpare ut genom de omöjliga vinklar dina armar tvingas inta.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Uppe mitt i natten och läser forumet. Ett råd, spar de gamla bladfjädrarna eller åtminstone bottenbladet, dvs det korta.

De är märkta och daterade till din bil och en dag kanske du vill renovera till exakt original. Gissa hur jag vet?

Bytte mina på 65:a Shelbyn för över 20 år sedan och gav dem till en jobbarkompis 66:a Mustang som hade fjäderbrott.

Hade tur och hittade nya med rätt kod och datum för ett par år sedan.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...