Jump to content

Däck under vintern?


Janne H

Recommended Posts

En liten fråga.

Tänker parkera bilen i kväll, och lägga den vinter sömn.

Hur gör ni, kan den stå på däcken eller pallar ni upp bilen. den kommer att stå i garage.

//Janne i Ramlösa :confused:

Link to comment
Share on other sites

Köp vinterdäck !!! :D:D:D Skämt åsido, jag ställer min på fyra hjuldolly som är skålade, så mina däck blev ej platta förra vintern.

Plus att bilen är rätt så lätt att flytta om man behöver.

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Köp vinterdäck !!! :D:D:D Skämt åsido, jag ställer min på fyra hjuldolly som är skålade, så mina däck blev ej platta förra vintern.

Plus att bilen är rätt så lätt att flytta om man behöver.

MVH KenHT68

Menar du såna där små plattor med hjul som man ställer bilen på?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft olika bilmodeller avställda under vintern åtskilliga år med normalt lufttryck i däcken. DET-BLIR-INGA-PLATTA-DÄCK. Bildäck är gjorda av gummi.

Det kan visst hända.

Jag har själv fått byta alla däck på en ny bil med nya däck som stått 6mån.

Pumpa hårt eller lyft bilen

Link to comment
Share on other sites

Det kan visst hända.

Jag har själv fått byta alla däck på en ny bil med nya däck som stått 6mån.

Pumpa hårt eller lyft bilen

Finns det isåfall så dåliga däck att köpa i Sverige? Undrar hur många tusen bilar som står hos bilhandlarna 6 månader eller betydligt längre. Har aldrig hört att köptipsen låter, kolla platta däck. Det som kan kännas som "platta däck" på premierturen är oftast ojämn rost beläggning på bromsskivorna. Som exempel , fick prova en Mustang cab 09 hos en kompis som är bilhandlare. Den här kändes inte riktigt bra sa jag efter provturen, obalans nånstans. Rost på bromsskivorna, bilen har stått utomhus ett tag. Åk en sväng till och bromsa rejält ett par gånger vilket jag gjorde och fenomenet var borta.

Link to comment
Share on other sites

Finns det isåfall så dåliga däck att köpa i Sverige? Undrar hur många tusen bilar som står hos bilhandlarna 6 månader eller betydligt längre. Har aldrig hört att köptipsen låter, kolla platta däck. Det som kan kännas som "platta däck" på premierturen är oftast ojämn rost beläggning på bromsskivorna. Som exempel , fick prova en Mustang cab 09 hos en kompis som är bilhandlare. Den här kändes inte riktigt bra sa jag efter provturen, obalans nånstans. Rost på bromsskivorna, bilen har stått utomhus ett tag. Åk en sväng till och bromsa rejält ett par gånger vilket jag gjorde och fenomenet var borta.

Alla biltillverkare som förvarar bilar länge pumpar däcken hårda runt 3kg

Det är först när bilen kommer till handlaren som det justeras

I mitt fall var det ca 100 bilar från Japan som fick Sina däck förstörda av för dåligt tryck.

Naturligtvis är det säkert en väldig variation på däck.

Jag kan tänka mig att lågprofil däck inte alls tar skada.

Totalt säkert en liten risk att det blir en "flat spot" men varför chansa när det är så simpelt att förhindra.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har besökt Biltema och införskaffat 4 st hjuldollys. Att de p.g.a. sin utformning kan minska risken för platta däck är ju en fördel, men det jag fastnade för är att man med dom kan flytta bilen på alla ledder. Funkar som en kundvagn i snabbköpet, typ. Har man inte allt för gott om plats i garaget kan det vara bra för att komma åt grejor på någon hylla, få fram snöslungan m.m.

Link to comment
Share on other sites

Hur stort garage har du ? Mitt är på 50 kvm, och där får jag in : 2 bilar (Mustang + bruksbil) 4 cyklar, 2 pallar pellets, 2 löpmeter ved, en EU-moppe, en stor arbetsbänk, ett stort verkstadsskåp,gräsklippare, div trädgårdsutrustning, altanmöbler (8 stolar, bord) + mycket mer. Med lite planering går allt. ;)

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Alla biltillverkare som förvarar bilar länge pumpar däcken hårda runt 3kg

Det är först när bilen kommer till handlaren som det justeras

I mitt fall var det ca 100 bilar från Japan som fick Sina däck förstörda av för dåligt tryck.

Naturligtvis är det säkert en väldig variation på däck.

Jag kan tänka mig att lågprofil däck inte alls tar skada.

Totalt säkert en liten risk att det blir en "flat spot" men varför chansa när det är så simpelt att förhindra.

Det köper jag: Är man osäker så är det som du säger, en simpel åtgärd. Jag ville bara framföra mina egna erfarenheter. För övrigt ställde jag av min GT 05 idag (med normalt lufttryck) Så nu får det bli tröstpilsner i 5 månader.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...