MaddeMagnus November 17, 2011 Report November 17, 2011 jag tänkte höja baken några centimeter på cougarn. Vad har ni för erfarenheter av detta? Vad är det bästa? Att sätta distanser mellan bladen och bakaxeln, eller köpa längre avstånd till bakre fjäderfästen? Citera
TheCougarman November 17, 2011 Report November 17, 2011 Nja distanser mellan axel och bladfjädrar lär ju sänka bilen. När jag hade min Cougar hissad så var det med hemgjorda längre bakre fjäderhänken.Mvh Thomas Citera
nafets November 17, 2011 Report November 17, 2011 På 70-talet så åkte vi alla med Highjackers med typ 300 kilo tryck. Tog sig fram som en jävla epatraktor. Men fränt vare. Citera
Lemmy November 18, 2011 Report November 18, 2011 Jag har Highjackers på min -69, ganska bekvämt att kunna välja höjd med några enkla knapptryck. Citera
MaddeMagnus November 18, 2011 Author Report November 18, 2011 Ja, det är klart. Distanser mellan blad och axel sänker ju, hjärnsläpp. Vore fräckt med hijackers, men det är lite för dyrt i nuläget. Någon som vet var man kan köpa längre bakre fjäderhänken? Eller man kanske måste göra dem själv? Citera
JanneJ November 18, 2011 Report November 18, 2011 Ja, det är klart. Distanser mellan blad och axel sänker ju, hjärnsläpp. Vore fräckt med hijackers, men det är lite för dyrt i nuläget. Någon som vet var man kan köpa längre bakre fjäderhänken? Eller man kanske måste göra dem själv?Vanligt plattjärn duger men du bör nog minst ha 5 mm tjockt gods. Höjningen blir ca ½ den extra längden på fjäderhänket. Nya fjädrar ger oftast lite bättre höjd men du kanske är ute efter 70-talsstuket där man ser undersidan av bensintanken... Citera
MaddeMagnus April 11, 2012 Author Report April 11, 2012 Ja, det är 70-talsstuket jag är ute efter.Man bli tvungen att tillverka egna hänken då?Funderar också på vad man skall tänka på om man gör det. Behövs nya längre stötdämpare?Är det lugnt att ta av original-hänkena, eller snärtar bladfjädrarna farligt? borde dom inte göra va? Har aldrig monterat av eller på bladfjädrar förut... Citera
bosewallius April 11, 2012 Report April 11, 2012 Jag skulle inte sätta dit längre hänken bak. Gjorde detta på min 66:a på 70-talets mitt och bilen blev svajig.Slutligen satte jag dit nya fjäderpaket och bilen blev inte bara snyggare utan uppträdde mycket bättre på vägenockså.mvh Bosse CMC342 Citera
JanneJ April 11, 2012 Report April 11, 2012 Ja, det är 70-talsstuket jag är ute efter.Man bli tvungen att tillverka egna hänken då?Funderar också på vad man skall tänka på om man gör det. Behövs nya längre stötdämpare?Är det lugnt att ta av original-hänkena, eller snärtar bladfjädrarna farligt? borde dom inte göra va? Har aldrig monterat av eller på bladfjädrar förut...Om du inte tänker göra några dramatiska höjningar typ 10 cm så funkar originaldämparna. När man sätter dit längre hänken förändras fjäderns sätt att röra sig men är det mest "show" och inte "go" som du är ute efter så kanske det inte spelar någon roll.Bilen vilar på fjädrarna så det är inte bara att plocka bort hänkena. Lyft upp bilen och placera pallbockar under rambenen vid det främre fjäderfästet. Sätt sedan en domkraft under bakaxeln och anpassa höjden till det att du kan lossa hänkena, bakaxeln ska vila på domkraften. När du fått bort de gamla hänkena får du sänka domkraften så du får dit dina nya längre hänken. Lite trixigt är det och man får ha respekt för fjäderkraften och vikten på grejorna.Bäst är väl att sätta dit fjädrar som ger den höjd man vill. Citera
ThomasFB April 12, 2012 Report April 12, 2012 Jag skulle inte sätta dit längre hänken bak. Gjorde detta på min 66:a på 70-talets mitt och bilen blev svajig.Slutligen satte jag dit nya fjäderpaket och bilen blev inte bara snyggare utan uppträdde mycket bättre på vägenockså.mvh Bosse CMC342Jag håller med här. Höj inte för mycket med längre hänke. Det blir intressanta köregenskaper.... Citera
JanneJ April 12, 2012 Report April 12, 2012 Jag håller med här. Höj inte för mycket med längre hänke. Det blir intressanta köregenskaper....Vad som händer är att man bygger in rollsteer i bakvagnen...dvs att bakaxeln kommer att styra åt endera hållet när den fjädrar... Citera
MaddeMagnus April 22, 2012 Author Report April 22, 2012 Det lät ju inte så kul kanske... Jag är bara ute efter ca 5-10 cm höjning. Kommer köregenskaperna kuka ur med den lilla höjningen? Kanske är värt att satsa på helt nya bladfjädrar då. De finns i olika "höjder" alltså? Citera
ivar April 23, 2012 Report April 23, 2012 Japp, en höjning innebär att bakdelen kommer att leva ett eget liv. Eftersom Cougar-/Mustang-bakdelarna redan i original är (mer eller mindre) instabila i sidled, så innebär en höjning ytterligare instabilitet.På bilden ser du de olika höjderna som placeringen av öglan innebär. I Cougar-/Mustang-sammanhang ger Berlin en sänkning med en tum, och Reverse två tum sänkning. Om du ska höja bilen så kan du behöva längre stötdämpare. Dessutom rekommenderas panhard-stag för att motverka sidledskrafterna.(Själv ska jag sänka en tum med Berlin-fjädrar, och eventuellt behålla sänkblocken = två tum lägre. En konventionell panhard-stag-placering får jag inte plats med på grund av hur avgassystemet är draget (ovanför bakaxeln), så jag ska klura ut något liknande sätt för att få en stabilare häck.) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.