Jump to content

Recommended Posts

Tja,

Det visade sig plötsligt när jag var i kontakt med en bilförmedlare att någon antagligen fifflat med mätarställningen, enligt carfax så har bilen gått 50000 miles i USA innan importen till sverige(på 23 månader), i sverige är den regbesiktigad på 26000 miles(km står det dock) och första besiktningen är på 22500 miles(km) ett år senare. :S Så nu har jag kontaktat motormännens jurist, väntat med ARN och kontaktat företaget jag köpt bilen ifrån för å se om de vill lösa detta direkt med mig eller om vi ska gå den långa jobbiga vägen.

Vi får se om de är villiga att lösa problemet annars hänger jag väl ut dem också :P Blir lite trist för jag har ju fixat till den här bilen en hel del, så nu ser den riktigt fin ut men om jag försöker sälja den så har jag plötsligt ansvar att meddela om att någon fifflat med mätarn och det kommer ju sänka värdet ordentligt. Jag beräknar att egentliga miles är minst 65000 men möjligtvis såhögt som 80000 istället för 28000 som det står på mätaren idag.

Diffen 50000-22500 + X där X är körd sträcka i Sverige från regbesiktning till första besiktning 2008, 27000 + X(1,5års körning i sverige) miles diffar mätaren.

Tar gärna råd och lyssnar på visa åsikter om hur jag ska gå vidare.

Nu är det tyvärr så att det finns inget brottsligt i att ändra på mätarställningen i Sverige. Det är mer moralen det hänger på, och det finns på tok för många importörer utan moral. Jag importerade min Musse själv från USA. Med köpehandlingarna fick jag ett intyg att säljaren garanterar mätarställningen. Om så inte är fallet kan säljaren få fängelsestraff. Så du är tyvärr långt ifrån ensam om att köpa en bil med fifflad mätare.

Mvh

Stefan

Nu är det tyvärr så att det finns inget brottsligt i att ändra på mätarställningen i Sverige.

Nej det är inte något brott att ändra mätaren, men det är bedrägeri om man inte talar om för köparen att man gjort det.

Hej, usch jag lider med dig...just därför ska man ALLTID lägga 20 kr på en carfaxrapport innan ev köp av usa bilar....

Det är ju dock solklart att någon mixtrat med mätarställningen i Sverige oxå och ägarhistoriken är ju lätt att kolla så det borde ju gå att lista ut vem/vilka?

Har du köpt bilen av en seriös handlare så är det säkert inga problem o komma överens men har du otur får du koppla in en advokat o det kan ju bli dyrt i slutändan, borde va vardagsmat för ARN med folk som blivit lurade av skruvade mätare!

MVH Peter

Jag tror det kan bli riktigt svårt att få till något.

Minns att jag såg ett reportage om liknande på Plus tror jag det va.

Hur ska man kunna bevisa att någon skruvat med mätaren? Säljaren behöver ju bara hävda att han inte kände till det så är det frid och fröjd?

Och eftersom det inte är mot lagen att ändra mätaren utan bara att inte säga att man ändrat den. Kan man ju då enkelt säga jag visste ingenting.

http://www.vibilagare.se/reportage/sa-luras-bilkopare-av-matarfiffel-3843 - Kan gå, men all bevisbörda ligger på köparen.

Andra i samma/liknande sits:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=112634

http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl=sv&source=hp&q=k%C3%B6pte+bil+med+skruvad+m%C3%A4tarst%C3%A4llning&pbx=1&oq=k%C3%B6pte+bil+med+skruvad+m%C3%A4tarst%C3%A4llning&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=312l10141l0l10317l54l38l6l0l0l2l181l3580l19.19l43l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=6576e5b2e9831985&biw=1920&bih=950

// Danne

Satt och läste på i fredags, Jag har fått för mig att om säljaren anger ett antal mil när han säljer bilen har han fortfarande ansvaret mot mig att det stämmer. Bilden jag fick när jag kikade på detta i fredags var att det inte såg hopplöst ut för mig utan att jag antingen borde kunna komma överens med säljaren som sedan i sin tur får välja om han vill gå igenom samma process med den han köpt bilen av. Skulle säljaren sätta sig på tvären så borde det ändå gå att få igenom sin vilja tillslut genom advokater. Företag behöver inte följa ARNs rekommendationer om de inte vill, däremot kan man ju stämma dem och det är ett stort företag så de kommer nog inte undan att betala då.

Ser lovande ut, blev uppringd av en bilförsäljare som lät relativt oroad över mitt senaste mail som lovade att höra av sig till mig idag eller imorgon angående mina krav på att betala ut mellanskillnaden för vad bilen egentligen är värd. Han var villig att ta tillbaka bilen helt lät det som också men det var jag inte intresserad av i första taget efterssom jag lagt ner massa tid och pengar på bilen.

Har varit i kontakt med motormännensjurist som eventuellt kan driva ärendet åt mig om det behövs, de är helt övertygade om att jag ska få rätt antigen genom en överenskommelse nu eller genom att jag stämmer dem. Hur det än slutar så ska det sluta gott för mig iaf, lärorikt också om inte annat.

Skönt jag gläds med dig, och andra som råkar ut för samma sak!!!

//Danne

---------------------------------

Kort, snabbt svar på språg - via min iPhone!

---------------------------------

• 2 weeks later...

Var nog lite för positiv, efter många om och men kunde de i princip inte alls erbjuda någon kompensation, det enda de kunde tänka sig var att köpa tillbaka bilen med !AVDRAG för de mil jag kört och kompensation för allt jag lagt ut på bilen skulle jag inte få (vilket är mycket!). Alternativt kunde de tänka sig att jag kunde få gratis service... wow... så vi kom lugnt och sansat fram till att jag skulle driva detta vidare genom jurister istället. Nu väntar jag på svar från motormännens jurister om de vill sköta detta åt mig annars får jag väl anstränga mig lite mer och leta upp en jurist själv.

Jag har fått bilden av att de bevis som finns innebär att de kommer behöva betala kompensation, dock hade jag nog nöjt mig med mindre än det kommer sluta med i domstol, plus att de får rättegångskostnader att betala vid sidan av det så förhoppningsvis får de skylla sig själva i slutändan.

Dags att hänga ut företaget då, bilen är köpt hos --> Företagsbilar Stockholm <--, uppenbarligen finns de redan på ARNs blacklist över företag som inte följer ARNs rekommendationer. Andra bilförsäljare verkar göra grundliga kontroller på bilar de köper in, det var t.ex. en seriös bilhandlare som meddelade mig att bilen var skruvad i första taget, så det känns ju rimligt att tro att de borde känna till det också.

Så alla Mustang älskare, köp era bilar någon annanstans för dessa killar är uppenbarligen skojjare. God jul!

Ajajaj.

Satan va tråkigt.

Ställ dig frågan om du orkar köra juristsvängen.

Boka en konsultationstimme hos en jurist så får du oftast en överblick på vika chanser du har och vad dom tycker.

Avråder dom dig och anser att det finns minsta tvivel så skit i allihop. Har suttit i liknande sits dock ej ang bil.

Företag som detta ska bara ha det, lägg krut på att sprida ordet om dom och gör folk en tjänst.

Även om du får rätt betyder inte det att dom betalar dig det som rätten beslutat. Kolla omdöme nedan.

Även om man får rätt och har rätt betyder inte det att folk gör rätt för sig iaf.

Blir vansinnig när jag läser sånt här!

Finns fler drabbade

http://www.rejta.se/omdome/102328/Företagsbilar+i+Stockholm+AB

Börja på rejta och fyll på med din historia, sen finns det mängder med andra sidor du kan göra lika dant på.

Juristerna på motormännen ska ge mig ett svar den här veckan har de lovat. Har inte behövt betala en krona till dem och jag tror att jag kan vara väldigt säker på att vinna.

• 3 months later...

Jo, det slutade med att jag valde att gå via ARN men att ange kreditgivaren som motpart istället för bilförsäljaren, vilket var ett råd jag fick av motormännen. Man har nämnligen rätt att ställa samma krav mot kreditgivaren som försäljaren.

ARN har inte dömt i ärendet men Bankens jurister har skrivit att de anser att jag har rätt men vill diskutera kompensationen. De har dock begärt ytterligare tid nu för tredje gången men jag har bett ARN dömma i ärendet ändå och de blev nekade ytterligare anstånd.

De begär inte tid för att lägga fram motbevis utan bara för att göra en deal direkt med mig... och då vill jag heldre se vad ARN anser att jag ska ha, och banken kommer följa den dommen/rådet.

Jag har begärt drygt 45000 spänn. 10 kr per bevisbar skruvad mil.

• 1 year later...

Jag väcker en gammal tråd här som jag hittade när jag försökte förstå hur en så pass ny bil som Zolids 2005 kunde stjälas av några som sedan lämnar bilen utan andra intressen än att köra den (annars skulle den väl ha försvunnit).

Hur gick det med det juridiska? Jag har också försökt gå via ARN för att få pengar tillbaka men den firman drog sig i konkurs.

(¶)

Jag anmälde banken till arn efter ett år fick jag en bråkdel av vad jag ville ha egentligen men var så trött på å bråka. Antar att du anklagar mig för nåt men, bilen ska iaf vara i någorlunda gott skick så kommer nog absolut inte få den inlöst så då undrar jag vad du tror jag skulle ha tjänat detta. Blink blink....

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Man behöver ha en immobilizer disabler å plugga in i datauttaget, verkar finnas å köpa på ebay. Jag är

egentligen novis, låter polis, verkstad och försäkringsbolaget spekulera istället.

Nej nej, jag anklagar ingen! Tänkte inte ens på att man skulle kunna tolka mitt inlägg på det sättet.

Det jag var ute efter var att få ett sorts slutord på hur mycket man orkar bråka med bilsäljare som säljer bilar utan att ens bry dig om att det finns någon varningstriangel i bakluckan.

(¶)

Jag fick 10000. Anmäl banken om du har kredit för lagen jämnställer kreditgivarens ansvar med säljarens. Å banken följer Arn

Ser man på: EN fördel med att köpa på kredit. Och på sätt och vis en sorts försäkring för att bilfirmans ekonomi inte försvinner ned i konkurshålet medan man väntar lå ARN.

Jag fick inte en krona, trots att ARN gav mig rätt. Jo ja.

(¶)