Jump to content

Recommended Posts

Mitt i sommaren dags för nytt pyssel!!
Fick hem denna dyra juvel från Ebay till Air Cold bygge.
Får vinkla om snorklarna lite men annars ser det lovande ut.
Ovanliga så lite synd skära upp den.
Blev nästan sugen ha den helt obehandlad lite ruff som den är....Men men.... ingen brådska!
IMG_20200715_181813.thumb.jpg.e299ded5ce1a716a29307017d5ab613b.jpg
On 2020-07-09 at 11:17, Per Berglund said:

Installerade nya Global West bärarmar och äntligen kan jag få en korrekt Caster vinkel utan att hjulet hamnar tokigt i hjulhuset.
Satte även tidigare in hydrauliska stötdämpare som är justerbara i 12steg på en liten ratt.
Dessa var helt suveränt bra och på bara några sekunder går det vrida in som man vill ha det

 

 

 

 

 

 

 

Har du enbart bytt de övre bärarmarna ?

6 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Har du enbart bytt de övre bärarmarna ?

De undre är nya av originaltyp.
Dom utsätts inte alls för några större krafter för gatbruk.
Under inbromsning är mest kraft men den kraften går över till "strut rods" mestadels.....Viktigare att dom är friska eller grövre
Men jag har aldrig någonsin märkt några problem

  • Thanks 1
8 timmar sedan, JanneJ said:

Låt den behålla sin patina, det blir ju en snygg kontrast till allt annat som är i toppskick!

Ja det är den tanken jag har också....Allt som är toppskick är bara jobbigt hålla rent

Övre bärarmarna gör verkligen nytta i höga farter som jag saknat!
Här på "tomgång" i 150km/h och styrningen är helt stabil utan att bilen göra några sidoförflyttningar alls.
Nu blir långkörningarna mer avslappnade

 

 

  • Like 2
  • Per Berglund changed the title to Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker
  • 1 month later...
(redigerad)

Nu i slutet av sommaren gjorde bilen denna tripp på med bärgaren på grund av billiga Kina delar och tänkte kan bli en intressant anekdot av det! 🙂

1382051236_WhatsAppImage2020-08-07at10_16_35.thumb.jpeg.ba2f0b890bf5ae68bf4fe68974313c15.jpeg

Tog en liten tur till stan och bilen gick fantastiskt bra!
Plötslig mitt i stan (givetvis) och utan förvarning så bara hackar motorn till några gången och sten dör.
Försöker starta medan den är i rullning men visar ingen vilja tända ens....Va faaaan nu då!
Första tanken som även låste min hjärna i felsökningen var "El-fel/tändning" då den stanna så abrupt
På en parkeringsplats rev jag runt efter lösa kablar men allt såg bra ut så det blev bärgning.
Väl hemma rev jag vidare bland kablar och testade MSD tändbox och mätte upp spolen...Allt såg så bra ut!
Gav även gnista!

 


Soppatrycket låg på stadiga 48PSI och jag känner det luktar soppa när jag försöker starta
Så gnista + soppa borde bli en del smällar tycker man men inte en enda poff!!    Grrrrrr  frustrerande!!
Efter en hel dags felsökande så inser jag el, tändning, bränsle är OK och nu börjar jag snegla mot Pro Flo insprutningssystem.
Det verkar OK efter en del dialog med Edelbrock


Tog det enkla först och testade Lambda sonden men den reagerar som den ska...
Börja tänka då att spridarna får felsignal och bara öser in soppa så jag testar dom med såkallade NOID lampor som man monterar på el plintarna
20200912_182948.thumb.jpg.e56f5665e6afee7212df5dd707743094.jpg

Alla 8 injektorer får korrekt och stadig signal i rätt tid.
Demonterade även ett par injektorer men alla perfekt skick
Motorn borde få rätt soppa!

Nu får jag för mig provstarta bilen med throttle bodyn med full gas vilken man normalt aldrig gör med EFI
Då startar den plötsligt klockrent men dör när jag släpper den under 3000rpm
Vägrar helt gå på låga men går bra på full gas!
Nu börjar jag bli riktigt sur för ingenting klickar i hjärnan som börjar koka och blodvenern i pannan bara växer!!!

Plötsligt när jag står där och försöker hålla igång motorn i 3000rpm så hör mitt öra att IAC ventilen står helt öppen och bara skriker efter luft!
Hmmm det betyder att datorn märker att motorn får för mycket bensin och den försöker kompensera spjällöppningen med att öppna IAC ventilen 100% för att tillföra luft för att sänka luft/bränsle blandningen.
Okej då är det för mycket bensin men hur får den det????
Går tillbaka till bränsleregulatorn visar rätt tryck men den har en vakuum port som är avsedd kompensera trycket.
Jag drar ut slangen och det rinner soppa ur slangen!!
Polletten ramlar ner som en bombad elefant!!
Membranet på den 6mån gamla Tanks Inc regulatorn verkar ha spruckit och motorn får då en massa extra soppa direkt in i insuget och därmed dränker motorn.
Tar isär regulatorn och ser inget hål men membranet är oerhört klent och det är soppa i vakuum delen.
received_353198742356766.thumb.jpeg.dfcc3ea6a1fd7ef434b27b16cadd7b30.jpeg

Jävla satans Kina skräp!!!!
Så jag ringer nu de kunniga killarna på BJP Race som VERKLIGEN kan sånt här......"SKICKA NÅTT SOM FUNKAR!!"
received_1440106496200283.thumb.jpeg.94b6032ddafc28af28a55cdd59d215b9.jpeg
Dom skickar denna fina Motive regulator som är E85 kompatibel och bilen startar direkt!

Trots jag är rätt kräsen på prylar så går man fortfarande på sådana här Kina minor!
Blir förbannad på mig själv eftersom slut notan för den lite enklare regulatorn har nu plötsligt blivit dubbel så dyr

Tanks Ink regulator :  1000kr
Bärgning: 1500kr
Noid testlampa: 400kr
Motive regulator: 2800kr
Summa 5700kr plus hjärnblödning

Köp kvalitet för guds skull och betala lite mer för grejerna! 
Det svider lite en kort tid i plånboken men kvar har man något som kan glädja dig länge!

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2

Rolig läsning så här på fredag kväll, man lär sig vad man monterar.

Var i valet att köpa en go gammal från förr i tiden som jag hade förr, eller "allt klart". Tanken var att slippa meka lite och få okej väghållning + okej hk, så för min del blev det bossen.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
3 timmar sedan, AndreazK said:

Grym bil... det blir inte riktigt bra förrän det har krånglat lite.. eller vad är det man brukar säga 🙂

Jo så är det!   
Men blandar man in Kinesium i maskineriet så är bordet dukat för att Mr Murphy ställer till det lite oftare än vad som är normalt! 🤣

  • 4 weeks later...

Höstpyssel igång med en 1985 Polis luftburk med dubbla snorklar och CAI tillluft!

Först designade jag upp en model i Fusion 360 och 3D printade ut en prototyp.
Skrev ut i enklaste snabbaste kvalitén och fick bli rött material jag inte använder annars
Ska naturligtvis bli svart när allt är klart

Första prototypen blev riktigt bra och mest små justeringar behövs.
Fästpunkter ska mätas upp och läggas in på modellen så är det sedan bara trycka på knappen och skriva ut en ny i högre och mer solid kvalité

 Inte för detta behövs utan för att det går! 🙂

122976704_10158832778378777_6510029565310034943_o.thumb.jpg.9f79f0c0c6f8356d67fa48c1a59c64a7.jpg

 

123028067_10158832778278777_8984947098965809541_o.thumb.jpg.648de7298926697f2e354672df7b07e1.jpg

 

20201030_152021.thumb.jpg.e9d1ade612a5d655561a7d0046356ed8.jpg

 

20201030_151957.thumb.jpg.79f74ddc7c58fa7ef0cf4207d9fad8e7.jpg

 

20201030_152207.thumb.jpg.cb4f58a2bf90b287012e877f4f636cd4.jpg

 

20201030_152147.thumb.jpg.63c230e04165f084c1c1391a66be696d.jpg

  • Like 2
  • 5 months later...

Motivationen denna vinter dog ut totalt och jag la allt på hyllan och gjorde andra helt nya saker.
Omväxling förnöjer heter det ju!!

Så kom våren och Mustang "genen" slog till! .....Gjorde en vår service med nya däck, vätskor och bytte ut en lite tanigt EFI filer mot ett fint Svensk NUKE filter.

Efter lite justeringar blev det en 5-mila trip som gick perfekt.
Lite roligt att jag på E20 såg min saknade LED lampa studsa iväg bakom bilen och tog självmord....Hade förtvivlat suttit på sitt magnetfäste under bilen innan den insåg sitt öde! R.I.P!!

EFIn fungerar fantastiskt och grymt bekvämt att med telefon ha koll och justera.
Tillfredställande se alla stift exakt lika ut

 

  • Like 1
  • 2 months later...

Eftersom jag satt dit sekventiellt Pro Flo 4 EFI + 5 växlad manuell så får jag alltid frågan "vad drar den?"
Tycker aldrig det varit så intressant eftersom man använder den så sällan och så olika.

"Röda faran" har iallafall en 410cui stroker motor så nog kan den dricka mycket varma dagar!

Men nu fick jag för mig testa förbrukningen när man skulle lunka på lugnt och fint i 2 x 11mil = 22mil
Nu körde jag ca 20mil i landsvägsfart ca 80-90km/tim och ca 2mil i lite blandad/stad.

0,95 L/mil blev resultatet så nu är jag kompis med Greta!

20210605_183858.thumb.jpg.49bbffac121a900c5b6d36eb51f2326a.jpg

20210606_151759.thumb.jpg.30139e4e197c233a0fe19749dbbe2d99.jpg

20210606_151648.thumb.jpg.f9ec1f9cad7dbe734a636e6ab35a59f2.jpg

  • 2 months later...

Våra Mustanger är ju inte likt Porsche, Ferrari etc något man kör runt i kostym och parkerar på Östermalm

Nej den hör mer hemma i blåställ!
Varför inte vakna upp i en verkstad bland plåtberbetningsmaskiner??

En bra vinjett säger allt!

 

  • 3 months later...
(redigerad)

Ett av projekten vinter 2021 är att byta ut hela bakre fjäderupphängningen

Jag går nu på kompositfjädrar som är grymt mycket lättare men framförallt vridstyva!
3,2kg/st jämfört med nästan 16kg/st!

Till skillnad från stål är de jämntjocka och man får automatiskt bättre vridmotstånd
På köpet placeras även dämparna korsvis like BOSS Mustangerna.
Inget som egentligen har någon betydelse!
Däremot är dämparna fullt justerbara vilket är värt mycket!

20211205_174744.thumb.jpg.63ec2b50f75f4e8d30d11f3d82002a86.jpg

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Ja nu fattas bara torrt underlag!
Ride Tech satsen var skönt "kitt" att montera där allt passa perfekt!  Sånt är man inte bortskämd med.
Rejäla prylar så det känns riktigt övertygande.
Lite "overkill" för mig men ska ju snurra lite på banan i sommar utom tävlan!
Dämparfästet var 2st omlott plåtar som lär överleva bilen!

20211211_213146.thumb.jpg.96ae09249c0a99b2fc065c3c2de82baa.jpg

Fjäderfästena snyggt laserskurna 6,5mm plåt

20211211_213036.thumb.jpg.27ea74ec7428d213e6548aee81de4cc9.jpg

Avgassystemet blir nytt då det inte ville vara på samma plats som det omkastade stötdämparen

20211211_212959.thumb.jpg.0db6081037ed0b6a02b137fbbcefa9e1.jpg

 

Höjden på bilen blev exakt lika låg som jag hade innan!

20211211_215651.thumb.jpg.2a754d80a559401f73840416644fbb60.jpg

 

 

  • 5 months later...

Förutom bakaxel var det ju inte tänkt jag skulle göra nått mera i år.
Såklart hittade jag några rosthål i nederkant på en dörr...Båda hörnen på klassiskt vis...Klåfingrig som jag är kunde jag inte låta bli
Visade sig var bara att slita bort dörren och hugga in med vinkelslip och svets!
Jag fick "handknacka" båda hörnen från vanlig plåt för jag har gett mig fan på att originalet ska vara kvar!

Det tog mycket tid men blev perfekt!

Fönstermekanismen blev även den helrenoverad så nu är allt nytt och fräsht!

Lackade allt med sprayburk 2K för jag vill spara tid,pengar plus att jag är för otålig att vänta.
"Brutna" 2K sprayburkar är grymt bra faktiskt och det håller samma kvalitet som göra det med lackspruta.

Gjorde ett klipp med Survivor och "Eye of the Tiger" som bakgrundsmusik.....Det är ju precis vad våra bilar är!!
"Back on the streets"!!

 

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...