Jump to content

Vägval inför renovering


Satisfactíon

Recommended Posts

Kul med svar från Per och Daniel på mitt intromail. Det kändes välkomnande.

Som jag skrev då så tänkte jag återkomma med lite frågor. Nu handlar det om några vägval. Som jag fattat det är en välrenoverad originalare mer värd än en välrenoverad men ombyggd bil!?

Så, vad händer om jag byter ut min original 351 W mot en 390 och automaten mot en 4 vxl ruglåda?

Motorrummet och huvens undersida är svart men jag tycker det skulle vara bra mycket läckrare att lacka dom i samma färg som karossen. Synpunkter på det?

Och slutligen så tycker jag maroonröd som är originalfärgen är lite tråkig. Är det värdesänkande att lacka i nåt kuligare?

Om jag inte petar in motorn och lådan så tänker jag sälja grejerna. Vad kan sånt vara värt? Det är ju bättre att det kommer till användning än att det står och skrotar i mitt garage!

Gott nytt / Christer

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte fundera så mycket på värdet. Du har väl köpt bilen av intresse och att ha kul med den, inte som ett investeringsobjekt. Huvudsaken är väl att du får en bil du trivs med. Så tycker jag i alla fall.

Välkommen i klubben!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Har sj en Mustang 1969 HT som jag dånar med. Jag har skrivit en del inlägg om att byta till FE motor (390 / 428). Så om du söker lite på forumet så hittar du rätt mycket information.

Jag var inte så insatt i början när jag började skriva här på på forumet så många gjorda inlägg kan nog hjälpa dig.

Du kan även se mitt projekt att lägga i en FE motor här: http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/13249-Mustang-HT-1969-CMC-0000

Nu är man mer insatt, men att byta till big block (FE) är mycket jobb. Eftersom du har en 351w så klarar du kanske dig med din org bakaxel om du inte ska klämma ut effekt. Framvagnen, då brukar man byta till grövre spindlar... Fast 390:n om det är org så skulle nog jag ha kvar 351w. FE motorer är betydligt dyrare än 351w. Så om du vill latja lite för mindre peng så är 351w ett bättre objekt rent ekonomiskt.

Jag däremot vill ha big block FE, om det är oklokt eller ej kan man diskutera i all oändlighet. Min dröm är att ha big block och det är det som bestämmer det :)

Som någon här sa på forumet, "Det är din dröm bil så det finns inget rätt eller fel".

En komplett 390 Fe utan växellåda som behöver renovering kan man sälja för ca 8-13000kr. Detta varierar kraftigt, det beror förstås på om det är GT motor eller liknande! När jag skulle få tag i en 390 motor så fast det knappt att få tag i. Men ibland dyker det upp ett flertal och priser sjunker. Kika gärna på www.nitroz.se > Annonser > Köp & Sälj, men även www.blocket.se .

Om du har en stor 4vxl STOR rugg växellåda, så kan du säkert få 5-8000kr för den, sj gav jag ca 6000kr för en sådan som var renoverad vilket jag tyckte var billigt.

Lilla ruggen VS stor rugg nedan… om jag minns rätt...

"Input shafts had in both a 1 1/16 inch diameter and 1 3/8 inch diameter base."

Välkommen & lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

tackar och bockar igen! Kul med engagerade svar. Och jag håller absolut med, värdet ligger hos mig då jag inte alls köpte bilen som investering. Och särskilt inte -75 då jag köpte. Då var det bara V8 muller och gasa för allt vad plånboken hölll som gällde!

Jag tänkte mera att jag kan kompromissa i vägvalen om att lägga ner mycket tid och pengar på något om det finns alternativ som är bättre ur värdesynpunkt och som jag ändå tycker är OK.

Anderzzon, mycket bra info om 390 och lådan. Med tanke på det du skriver om mycket jobb och att det redan är ett stort projekt som det är så kommer jag inte att hänga in 390an nu. Jag kan ju alltid göra ett byte i framtiden om jag känner att kostymen blir för trång. Antar att jag behöver leta fram lite motor- och vxlnummer för att ta reda på vad jag har. Mitt minne säger att killen som sålde för typ 15 år sedan sa att det var stora ruggen. Sedan hamnar nog grejerna på köp och sälj.

För övrigt så tog jag det första stapplande steget mot renvovering idag, trots att man är lite nyårsslak. Har transporterat hem pärlan från förvaringsgaraget till hemma/mekgaraget. Känns fint.

För övrigt kan jag tipsa de som behöver förvaringsgarage och tycker att Huddinge Sjukhus ligger rätt. Jag betalar 455 kr för en plats med egen gallerdörr och det står bara en bil till i buren. Varmgarage men ingen mekplats. Det är det billigaste jag hittat i förorterna som är hyfsat säkert.

/Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Ja jag tycker att man bygger bilen som man vill ha den alla tänker snart bara på värdet

Jag är intreserad av din 390 om du vill sälja den jag har en 69a som det skall vara en 390 i

MVh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Tjena Pelle

Hur brådis har du? Motorn står i ett annat garage så jag behöver åka dit för att kolla lite närmare vad jag har för 390a. Den är för övrigt nerplockad och delarna är tvättade.

Hälsar Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Ingen panik skall få den på lack om någon månad nu är det mycket slip och svets

Vill bara ha alla delar på gång då den har stått i 20 år nu är även intreserad av lådan + mycket mer det fattas mycket på min

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Nu har jag varit och kikat på motorn och lådan. Det kan vara så att det inte är en 390a utan en 428a! Är dock osäker på hur man identifierar motorerna. Jag tog lite mått och några bilder. Kolvdiametern är 104,2 mm och jag såg nånstans att borrningen på en 428 är 104,9 mm. På kolven är ingjutet 428 på ena sidan och CJ på den andra. Vevaxeln har diameten 69,8 mm och vevslängarna 66,1 mm. Det finns inga vändkanter och jag tror inte att den är borrad. Vad tror du om det här och är motorn intressant för dig i alla fall?

Kollade på lådan också och det finns en gjuten sifferserie: C 60 R - 7 A 040 - D och i raden under OW1 och sedan möjligen D17 eller DI7. Både ingående och utgående axlarna är ca 35 mm. Det är 10 splines resp 31 splines på axlarna.

Jag kommer inte att behålla grejerna oavsett vad det är för något. Som jag skrev förut så räcker det till att bara renovera det jag har. Jag är inte ute efter några tokpengar för grejerna.

/Christer

post-6603-144839172975_thumb.jpg

post-6603-144839172917_thumb.jpg

post-6603-144839172932_thumb.jpg

post-6603-144839172946_thumb.jpg

post-6603-14483917296_thumb.jpg

post-6603-14483917299_thumb.jpg

post-6603-144839173008_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Jag är ingen expert på detta man är osäker på vad det är

Men jag är intreserad av det

Finns det inte en liten metall bricka på lådan?

vi kan väll höras på telefon

033254448

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Nu har jag varit och kikat på motorn och lådan. Det kan vara så att det inte är en 390a utan en 428a! Är dock osäker på hur man identifierar motorerna. Jag tog lite mått och några bilder. Kolvdiametern är 104,2 mm och jag såg nånstans att borrningen på en 428 är 104,9 mm. På kolven är ingjutet 428 på ena sidan och CJ på den andra. Vevaxeln har diameten 69,8 mm och vevslängarna 66,1 mm. Det finns inga vändkanter och jag tror inte att den är borrad. Vad tror du om det här och är motorn intressant för dig i alla fall?

Kollade på lådan också och det finns en gjuten sifferserie: C 60 R - 7 A 040 - D och i raden under OW1 och sedan möjligen D17 eller DI7. Både ingående och utgående axlarna är ca 35 mm. Det är 10 splines resp 31 splines på axlarna.

Jag kommer inte att behålla grejerna oavsett vad det är för något. Som jag skrev förut så räcker det till att bara renovera det jag har. Jag är inte ute efter några tokpengar för grejerna.

/Christer

[ATTACH=CONFIG]18016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18018[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18019[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18021[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18022[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18020[/ATTACH]

Ser ut som en 428 CJ, vevakselen er en 428 CJ. Vinkelen på block bilden gør det svårt å se om det er ett 428 CJ/SCJ blokk. Datumkoden er også svår å lese. Kolven er 428 CJ/SCJ, men ett 390 blokk kan ju borras til 428 . Vilket gutnummer finns det på topplocken? Se også om det finns nåt VIN# baktil på blokket. Se http://www.428cobrajet.org/id-main.html for mere info ;-)

Mvh

johnB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...