COCS January 19, 2012 Report January 19, 2012 HejEftersom jag kommit fram till att det verkar svårt att få till en bra lösning på en minivarvräknare i klockpositionen och jag heller inte vill byta ut originalinstrumenteringen till en med varvräknare i, så ber jag om tips på att montera en 'extern' (ej original) varvräknare istället, så kan jag undersöka en sådan lösning som alternativ.Jag har en standard V8 automat, så 6000 varv skall det väl vara graderat till och ingen indikator för växling.Det finns ju massor av eftermarknadsvarvräknare att köpa, men...- vilken modelltyp är lämplig (tips = en länk)- var skall man montera den (finns ngn bild)Har ngn här monterat en 'extern' varvräknare, är det jätteintressant att få veta vilken modell och var den monterats (kanske ngn bild i bästa fall).En av mina funderingar på plats är på rattstången (ungefär som 65-66 Rally-Pac), men vet ej om det blir bra - har ngn testat det?Eller skall man sätta den på vä. insida av A-stolpen, eller kanske det blir konstigt, ngn som testat?Eller med självhäftande tejp någonstans på instrumentpanelen - ser det fult ut, problem med kabeldragning?Eller undertill instrumentbrädan någonstans, vä. eller hö. sida under ratten eller kanske under i mitten?Alla tips och funderingar mottages tacksamt, så man slipper göra onödiga misstag :-)Tack på förhand! Citera
Johan HT-66 January 19, 2012 Report January 19, 2012 Köpte varvräknare på Dalhems till min -66, montera den på vänster sida om rattstången.http://dalhems.se/Product.aspx?guid=e13d0e81-7dfa-44a7-a9fe-9e62010b3a1f Citera
mhdin January 19, 2012 Report January 19, 2012 Jag har har den i stolpen syns lite dåligt uppe till vänster, vdo mätare på 8000. rpm Citera
CMC-49 January 19, 2012 Report January 19, 2012 Rattstången!!!http://www.blocket.se/lund/Varvraknare_38234977.htm?ca=23_9&w=3 Citera
COCS January 19, 2012 Author Report January 19, 2012 Tack för era svar!Känns som rattstången kan vara ett bra ställe.Men i mitt fall med en standard V8, så bör väl graderingen 6000 varv räcka mer än väl?Mvh CS Citera
JanneJ January 20, 2012 Report January 20, 2012 Tack för era svar!Känns som rattstången kan vara ett bra ställe.Men i mitt fall med en standard V8, så bör väl graderingen 6000 varv räcka mer än väl?Mvh CSJag har också min varvräknare på rattstången, inte det snyggaste men den är lätt att se. Hur är det med shelbykonsollen som sitter uppe på panelen, fanns den bara till 65-66 eller fanns det en även till 67-68?Och 6000 rpm räcker gott till en standard.. Citera
Klingan75 January 20, 2012 Report January 20, 2012 http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp_1201_rev_counters_tested_7_tachs_under_100/ Citera
Per Berglund January 20, 2012 Report January 20, 2012 Tack för era svar!Känns som rattstången kan vara ett bra ställe.Men i mitt fall med en standard V8, så bör väl graderingen 6000 varv räcka mer än väl?Mvh CSHar du letat efter "Mini Tach" som monteras in direkt i 67/68 instrumentpanel.Jag har sett den tidigare men verkar inte säljas någonstans!?!?!?http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0703_ford_mini_tach/viewall.html Citera
COCS January 20, 2012 Author Report January 20, 2012 Har du letat efter "Mini Tach" som monteras in direkt i 67/68 instrumentpanel.HejJa, det skrev jag om i en annan tråd. Den finns inte att få tag på längre. Tillverkas inte sedan några år.Bra postning om varvräknartest - att det är så svårt att få till rätt visning :-o Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.