Jump to content

Förslag på extern varvräknare till Mustang 1967 att montera på lämpligt ställe

COCS

Recommended Posts

Hej

Eftersom jag kommit fram till att det verkar svårt att få till en bra lösning på en minivarvräknare i klockpositionen och jag heller inte vill byta ut originalinstrumenteringen till en med varvräknare i, så ber jag om tips på att montera en 'extern' (ej original) varvräknare istället, så kan jag undersöka en sådan lösning som alternativ.

Jag har en standard V8 automat, så 6000 varv skall det väl vara graderat till och ingen indikator för växling.

Det finns ju massor av eftermarknadsvarvräknare att köpa, men...

- vilken modelltyp är lämplig (tips = en länk)

- var skall man montera den (finns ngn bild)

Har ngn här monterat en 'extern' varvräknare, är det jätteintressant att få veta vilken modell och var den monterats (kanske ngn bild i bästa fall).

En av mina funderingar på plats är på rattstången (ungefär som 65-66 Rally-Pac), men vet ej om det blir bra - har ngn testat det?

Eller skall man sätta den på vä. insida av A-stolpen, eller kanske det blir konstigt, ngn som testat?

Eller med självhäftande tejp någonstans på instrumentpanelen - ser det fult ut, problem med kabeldragning?

Eller undertill instrumentbrädan någonstans, vä. eller hö. sida under ratten eller kanske under i mitten?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt, så man slipper göra onödiga misstag :-)

Tack på förhand!

Tack för era svar!

Känns som rattstången kan vara ett bra ställe.

Men i mitt fall med en standard V8, så bör väl graderingen 6000 varv räcka mer än väl?

Mvh CS

Jag har också min varvräknare på rattstången, inte det snyggaste men den är lätt att se. Hur är det med shelbykonsollen som sitter uppe på panelen, fanns den bara till 65-66 eller fanns det en även till 67-68?

Och 6000 rpm räcker gott till en standard..

Tack för era svar!

Känns som rattstången kan vara ett bra ställe.

Men i mitt fall med en standard V8, så bör väl graderingen 6000 varv räcka mer än väl?

Mvh CS

Har du letat efter "Mini Tach" som monteras in direkt i 67/68 instrumentpanel.

Jag har sett den tidigare men verkar inte säljas någonstans!?!?!?

http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0703_ford_mini_tach/viewall.html

Har du letat efter "Mini Tach" som monteras in direkt i 67/68 instrumentpanel.

Hej

Ja, det skrev jag om i en annan tråd. Den finns inte att få tag på längre. Tillverkas inte sedan några år.

Bra postning om varvräknartest - att det är så svårt att få till rätt visning :-o