Jump to content

Cab


Magnus Hansson

Recommended Posts

Eftersom jag inte monterade min cab själv så har har jag inte facit men jag resonerar så här: Vissa saker (såvida man inte tänker renovera flera bilar) har man liksom bara "en chans" på att det skall bli bra. Dit klassar jag: Montera cab, limma på klädslarna på sidopanelerna i baksätet samt lackering. Det är klart att man kan göra om jobbet tre gånger, men då börjar det kosta (och kosta på). Så de grejorna lämnade jag bort. Cabben skall vara spänd som täcket till sängen på luckan när man gjorde lumpen, annars känns det inte riktigt bra, en lack skall vara utan apelsinskal, smuts, krater, magert och rinn annars känns det det också litet förfelat. Har sett bilar på bla Wheels & Wings som nån lagt ner jobb på att renovera och sen lackat på fyllan med dammsugaren (som det såg ut). Inte nice! Jag gav mig på att byta klädslar på stolar och baksäte, där kände jag att jag hade mer kontroll. Ett chassie eller en motor kan man ju faktiskt skruva isär nån gång extra utan att det gör nåt. Iallafall delvis.

tack för mig, Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Svedis!

Ring och hör med VP-Autoparts, dom borde ha nån känning, VP-Autoparts säljer ju importerade cabbar med tillbehör från staterna...

Har väl oxå en filial i Sollentuna tror jag...

Hälsningar

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Link to comment
Share on other sites

Hej Svedis!

Ring och hör med VP-Autoparts, dom borde ha nån känning, VP-Autoparts säljer ju importerade cabbar med tillbehör från staterna...

Har väl oxå en filial i Sollentuna tror jag...

..

tyvärr, dom kunde inte rekommendera någon. Så, någon annan med tips??

(tänkte undvika allt strul med förstagångsmontage).

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro en arbetskostnad på 8-10000 kr

Vaa? 10 000 för ett cabbyte? Aldrig! Tar dom 600:- per timme skulle dom hålla på

i två dagar! 16 timmar! Det tror jag inte. Vad säger dom som lämnat bort jobbet?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade in för montering av cab för ganska precis ett år sedan.

Fick betala 6760 kr för jobbet.

Nu var det så att jag kom in med en helt tom cabställning, inte en spiklist eller pad satt på den.

Så jag vet inte vad det kostar för ett normalt byte.

Ring http://www.uppsalabilsadelmakeri.se/

Ett mycket bra ställe.

Link to comment
Share on other sites

Vaa? 10 000 för ett cabbyte? Aldrig! Tar dom 600:- per timme skulle dom hålla på

i två dagar! 16 timmar! Det tror jag inte. Vad säger dom som lämnat bort jobbet?

Mvh.

P-O

600:-/timme inkl moms ( förutsätter det då vi pratar privatperson ) är 480:- när momsen är borta och det känns inte som överdrivet dyrt för en hantverkare i dagens läge.

Link to comment
Share on other sites

600:-/timme inkl moms ( förutsätter det då vi pratar privatperson ) är 480:- när momsen är borta och det känns inte som överdrivet dyrt för en hantverkare i dagens läge.

Janne! Eftersom vi till 99,9% har våra bilar privat, så får vi nog betala momsen på arbetet!;)

Mitt exempel om kostnaden var bara just ett exempel. Har ingen aning om vad dom tar per

timme, men 600:- är väl normalt för en hantverkare.

Men ändå, 16 timmar för att byta en cab? Nää... det kan det inte ta för ett proffs.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid ett cab byte tar är helt beroende av i vilket skick cab ställningen är.

Är den i renoverat / bra skick så är väl 16 timmar lite mycket kanske.

Men ska dom fixa till den också då kan det ta tid.

Lät clarence Engborg på CH Trimshop i Bodafors byta en suflett åt mig för många år sedan, det tog ca 8 timmar.

Då hade jag renoverat cab ställningen själv innan.

Link to comment
Share on other sites

Om de ska ge ett fast pris på arbetet förstår jag att de måste ha lite marginal ifall det krånglar, så fungerar all offertprissättning.

Att kolla timtaxan och be att få det på löpande räkning kan vara ett sätt om man har okomplicerade jobb, är det struligt och svårt kan det vara bra med ett fastpris.

Link to comment
Share on other sites

Är ca 4000:- för överdelen ok?

(kostar väl ca 2000:- över disk i usa?)

Sedan om det tar 8 eller 15 timmar beror väl på erfarenhet av just aktuell modell. Proffsen byter ju på ett otal olika modeller.Fast om det tar mig 2 dagar och en massa småstrul, kan nog en 10:a vara motiverat om jobbet är perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en fundering (det var ju bara plastrutan som sprack, resten i ok 10-årsskick..) Om man köper enbart bakrutan (plastgardin + blixtlås), är det "samma" standard eller kan man stå med en ruta som inte passar i gamla hålet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Svedis!

Vad jag förstår, efter två kvällars mätande, måttande och inprovning, så kan man

inte va säker på hur noggrann föregående montör varit. Jag antar att din cab är

bytt förut nån gång. Det var min, och det var ett riktigt klåparjobb nångång vid

1977, när bilen kom till Sverige. Felmonterad och snedmonterad. Den går inte att

använda som mall för den nya. Därför tar det sån tid med att måtta in allt.

Hur som helst, om du byter bara rutan, kommer den förmodligen inte att passa in

i den gamla rutans blixtlås. Och för att byta hela rutan, med blixtlås och allt, måste

du lossa klammren som håller den vid 4:e bågen, och det blir inte lätt. Du måste

"lyfta" upp listen som ligger ovanpå cabben vid 4.e bågen. Då är det stor risk att

du bryter trådarna som håller den nere. (jag har en ersättningslist om du behöver)

Sen måste du ta ut alla klammer, kolla så att du inte behöver byta spiklisten också.

Sen ska rutans nedredel häftas i spiklisten som sitter i den bakersta bågen för

cabben som sitter under kromlisten ovanför skuffen.

Men va fan håller jag på med, här gör jag nästan en manual för hur man byter rutan.

Men min mening är att det kommer inte att bli lätt att byta bara rutan, eftersom det

är den man först monterar när man byter hela cabben.

Men om du behöver nån hjälp, ställer jag gärna upp. Jag är som sagt mitt uppe i ett

cabbyte just nu.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...