Jump to content

Byte från automat till manuell låda, vad behövs göras?


taxan

Recommended Posts

Jag har en polare som sitter på en växellåda från en -01 bullit mustang, T45 heter visst lådan. Han har även mellanaxel, svänghjul ,tryckplatta och lameller från samma bil. Vad mer skulle behövas för en konvertering till manuell låda förutom pedalställ och utväxling i bakaxel?

Bilen är en GT -04

// Tommy

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är mycket enklare än man tror...Endast 2 enkla steg

1) Sälj din bil

2) Köp en annan med manuell låda

;)

Skämt o sido så har du inte tänkt på att göra detta istället?

Att byta drivlina som du tänkt är massor med jobb och det kräver en massa pinaler, mojänger, kunskap och arbeten.

Det kan helt enkelt inte löna sig annat än att man själv tycker det är kul.....Vilket det INTE är

När man väl gjort jobbet så kanske det inte ens blir bra plus att du samtidigt sänkt andrahands värdet rejält.

En vanlig GT 04 som är så "omskruvad" är en ganska kall potatis

Har själv bara gjort ett sånt här jobb på äldre Mustanger vilket jag antar är 100ggr lättare men det var surt nog.

Betydligt mer tid och pengar än vad man anar.

Ganska enkel mattematik...Din "polare" antar jag inte ger bort prylarna utan säkert tänkt få sisådär 20.000 för allt?

Dubbla det till 40 000 så kanske det sitter i bilen.

Jag vet hur det funkar för när man börjar skruva så går saker sönder och man passar samtidigt på att "fixa annat".. :)

Ta dom 40 000 och flytta till ett nytt köp på bil

Föresten enbart byta bakaxel är svårt komma under 10''..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Varför ska man byta till manuell låda när man har automat? Om man inte ska köra racing eller nåt?

Eller om inte lådan är kass? Då blir det nog billigare, som Per säger, skit i det! Sälj lådan, och köp

en ny auto! (Eller begagnad)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att det sitter en kenne bell kompressor monterad och lådan pallar inte riktigt. Och ska jag förstärka lådan + kanske byta ut konvertern till en kraftigare så drar det iväg rejält i pris. Och då polaren sitter på en manuell inkl dom saker jag nämde vilket han vill ha 6000kr för så kändes det som ett alternativ. Åker man på att byta databox? För automaten är väl elektroniskt styrd? Vad är skillnaden om bilen är helhetsgodkänd eller inte då?? Min är inte det...

Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog fortfarande ett bättre alternativ att då plocka ur kompressorn och sätta den i en annan Mustang med manuell om det är det du vill ha.

Känns ganska avigt att göra en så total manuell ombyggnad bara för en kompressorns skull.

Att sätta in en ny starkare automatlåda plus ny turbin är även det garanterat billigare och enklare.

Link to comment
Share on other sites

Låt killen skruva om han vill...

Måste finnas många som gjort detta bytet i usa...

Dock är inte T45 lådan så kraftig och koppling lär du få byta med 500 hästar..

Stannar du på dom hästarna så håller nog lådan fint, dock brukar det inte bli

att man gör det, iaf inte hos mig :)

Link to comment
Share on other sites

Det är det som är nackdelen med att söka hjälp på forum. Man blir väldigt ofta ifrågasatt om varför man ska göra som man tänkt, och det är väl i och för sig inte nått fel i det men svaren på frågan brukar då oftast utebli.

Får se hur jag gör med lådan, går det att preppa den för att hålla för lite mer hästar än jag har nu så får den sitta kvar. Tänkte jag ska byta utväxling och det lär väl skona lådan lite också? Vilken utväxling bör man välja då, 3:73 eller 4:1?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med utväxlingen när det gäller automat...

Jag har 3.55 på min men med manuell låda.

3.73 kanske blir en bra kompromiss... Varvar inte så mkt vid långkörning men ändå nog låg för att påverka accelerationen.

Link to comment
Share on other sites

Det är det som är nackdelen med att söka hjälp på forum. Man blir väldigt ofta ifrågasatt om varför man ska göra som man tänkt, och det är väl i och för sig inte nått fel i det men svaren på frågan brukar då oftast utebli.

Får se hur jag gör med lådan, går det att preppa den för att hålla för lite mer hästar än jag har nu så får den sitta kvar. Tänkte jag ska byta utväxling och det lär väl skona lådan lite också? Vilken utväxling bör man välja då, 3:73 eller 4:1?

Du har PM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...