Jump to content

Recommended Posts

Har en odiffad 8 tummare på mussen och ska köpa nya grejer. Vad kör ni för grejer i era 8 tummare? ska köpa diff och utväxling och funderar på ca.4.10 eller dyligt. Var ska man köpa delarna någon stans i staterna? Håller en 8 tummare eller man man få tag i en 9" som är omöjligt?

4.10? Hujedamej. Är det för racing?

Max. 3.55 för gatan om man inte har över 20" fälg eller överväxel. En frisk, diffad 8-tummare håller bakom en smallblock med gatdäck härifrån till evigheten. Är det original 65, kan man uppdatera drivaxlarna till kraftigare, om man vill sova lite lugnare, men diffspärr och utväxling håller mycket långt.

Kör du original automatlåda, klingar det först i den.

mm låter bra. Kör med en småvässad 289a och en preppad c6 låda så den borde hålla? Ska bli lite smårace tänkte jag så ville ha upp varvet lite. Kör med 265.35.19 bak borde bli bra med en 4.10? Du har inget bra ställe man kan köpa bakaxeldelar ifrån? du kanske ligger på delar?

Skulle kanske slänga ut C6 och lägga in C4 eller manuell låda. C6 stjäl mycket effekt. Att leva med 4.10 i gatbruk är inte så kul, jag skulle gå ner i däckstorlek till 16" (max. 17) och peta in en utväxling på ca 3.50 om motorn inte tas över 6200 rpm. 289 är ingen höjdare att trimma, den har sina begränsningar, man får mera ut av en 302/5.0.

Om det skall rejsas, behöver 289:an antagligen 4.56 och 7000+ rpm, då är vi utanför bekvämlighetszonen för en 289:a med standardbitar.

Jag skulle föreslå att du planerar hur du vill göra, och håll dej till planen, annars blir det väldigt dyrt. Faktum är dock att en 289+C6 inte kommer att vara "king of the road", tyvärr.

Effekt kostar, det är bara att fråga hur snabb man vill vara..

Surfa omkring på Summitracing punkt com, där hittar du en hel del. (men håll i hatten, summorna rusar snabbt i höjden)

ja de är frågan hur man ska göra. Hur mycket mer effekt tar c6 då? vad är det som är bättre med 302an är den starkare? motorconseptet som det är nu är följande 289 borrad 0.30 351 toppar. läge komp med dom topparna :( torker 2 enplans insug, 650 dubbelpumpare. headers dubbla 3 tum. kamen vet jag inte.

Utifrån vad du skriver om motorn känner jag att den inte är speciellt välkomponerad. Alldeles för lågt komp, en 289:a har oftast 54 cc förbränningsrum, en 351:a har 60 cc. Kompet gör skillnad, speciellt om man har vassare kam. Enplansinsug och dubbelpumpare verkar också som overkill om det inte rör sig om en riktigt vass kam och höga varvtal.

Hur är motorns karaktär när du kör med den?

Vad det gäller förluster i lådan har jag läst tester där C4 och FMX tar runt 25 Hp och C6 45 Hp.

Lådan är ju frågan om man ska byte eller inte. Den håller förhoppningsvis? bättre att trimma maskin lite till? ja kompet sjunker ju med dom topparna. Men det är ju skillnad på kanalerna det är frågan om det väger upp att lite.. Då var både motor och låda utdömmt då ja här på forumet :clap:

Lådan är ju frågan om man ska byte eller inte. Den håller förhoppningsvis? bättre att trimma maskin lite till? ja kompet sjunker ju med dom topparna. Men det är ju skillnad på kanalerna det är frågan om det väger upp att lite.. Då var både motor och låda utdömmt då ja här på forumet :clap:

Deppa inte ihop nu:wave:

Hur går bilen nu tycker du?

Stämmer, det är slaget som skiljer.

Om motorn funkar bra så låt inte oss förstöra den känslan, vill du i framtiden trimma mer så snegla på ett 302 rullkamsblock som utgångspunkt för ett bygge, eller kanske en 351:a och något roligt strokerkit.

Jag gick baklänges och satte på 289 toppar på min 302:a för att få högre komp. Sedan satte jag in 351:ans ventiler och portade topparna. Ett rent budgetbygge med originalutseende.

Då var både motor och låda utdömmt då ja här på forumet :clap:

Vill inte slå ned, ger bara förslag för att få ett bättre utgångsläge.

Om du har en kombination som funkar, så överväg att spara den, och införskaffa en 5.0 H.O från 89-94, färdig med låda. Spara 8 tummaren. En 302/5.0+ C4 passar direkt medan manuell låda behöver ett modifierat bakfäste. T5 kräver kortare kardan.

En 351W ryms, men det blir tajt mellan innerskärm och topp, och behöver egna headers. Jag skulle välja en 5.0 direkt framom en 351 (vilket jag också gjort). Viktskillnad i originalutförande är ca 20kg, till förmån för 302. Om man vill, kan man stroka till 331 eller 347.

Min '65 Fastback, rullade med 5.0 / T5 / 8" innan den lades på torrdocka, den gick hyfsat och hade en bra balans (för att vara jänkare), så jag skulle rekommendera att du överväger noga vilken väg du vill gå.

Det finns bättre alternativ än 289 med 351 toppar, man vill ha komp över 10:1 i en sugmotor, större kanaler/ventiler i 351 topp kompenserar inte det låga tryck och förbränningshastighet man har i denna kombination. Kolvarna borde sticka upp rejält ovanför deck innan man kommer i närheten av acceptabla c.r.

Det vill åtminstone jag undvika, men det är en annan historia.

Tänk på att 300 ärliga kW kan plockas ur en 302 med "relativt" hyfsade utgifter (dock kommer max rpm att stiga, toppeffekten kommer vid ett högre varvtal), kan inte uttrycka mej om vad kostnaden blir för en 351W, andra må hjälpa här.

Kom ihåg att alla större motoringrepp/byte av olika komponenter, inverkar på körkomforten direkt, det är inte alltid så kul att ha "för mycket av det goda". Akta dej också för felplacerad tyngdpunkt för ändamålet bilen kommer att användas till.

All viktökning i nosen på en Mustang är av ondo. (Bilen ligger låååångt från det optimala)

Lycka till!

Det är tunnsått med diffar för 8" numera. Man får ta vad som finns. Förr kunde man köpa lamelldiff, vilket är att föredra. Hittar man en begagnad, kan man renovera.

Kon-typen håller sin tid, och klarar smallblockare med gatdäck, men det är ingen höjdare.

Körde ett tag med denna typ (inte Strange) i en 8 3/4" bakom en bigblockare, men den höll endast 1,5 somrar innan den började slira. Försökte schimma upp trycket, men det hjälpte inte länge.

Fick sen tag i en beg. lamelldiff (kallas i rätta kretsar för Sure Grip), monterade nytt clutch-pack, och nu har det hållit i 15 år.

Antagligen måste man hålla till godo med en kon-diff på en 8-tummare, jag tror att lamelldiffarna utgått hos Ford för några år sedan. Bara att kolla upp.

Kondiffen rasar inte, den börjar slira om det finns vridmoment i spisen, grepp i däcken och massa i bilen.

Hugg en lamelldiff av Stig, den är säkert dyrare, men den håller.

Märke?

snackade lite med han en snabbis bara. Ska slå en pling till han i veckan igen tänkte jag. var bra grejer han,sa nåt om 9 tums grejer i 8 tums hus. Märke sa han inte. han ville ha 7300 för en diff inte billigast på marknaden va? :cool:

Går att bygga med 9" klump och rätt lagerkombination, kommer inte ihåg part# just nu. Se bara att du har 28 spline drivaxel.

Goooooogel kanske hittar info på nätet.

Priset är en smaksak, beror givetvis vad som ingår.

Jag kör med 8" lamelldiff sen 5 år - har funkat bra. Kolla med Yukon. De kallar diffen TracLoc. Sen har de renoveringsatser med lager och packningar också.

När du ändå håller på... Yukon är tillverkaren och de borde ha nån hemsida.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...