Jump to content

X-Pipe Mustang med 289:a


Magnus Hansson
 Share

Recommended Posts

Halloj

Har en fråga vad gäller avgassystem från original till 2,5"...

Min mustang har som original 2 till 1 system, tippar på 2" system. Tänkte smälta ihop ett eget system, men inte behövs väl ett x-pipe system då resten är original, alltså nada i trimväg? Det nya blir 2,5" 2 pipigt...

Mvh

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Link to comment
Share on other sites

Jo du måste sammanfoga systemet strax bakom växellådan oavsett trim eller original

Resultatet blir annars obalans, dålig gång och lägre effekt

H-pipa är original.

X-pipa är nymodigheter

X-pipa är klart att rekommendera och motorn känns direkt piggare.

X-pipa kan tyvärr låta konstigt ibland...Har byggt om det själv flera gånger då de låter som popcorn under bilen

Sammanfogning typ original H låter bäst

Allra bäst om man vill lägga 1000kr extra är att köpa Magnaflow X-ljuddämpare

http://www.summitracing.com/parts/MPE-11379/?rtype=10

Denna innehåller X-pipa och samtidigt dämpar

Grymt bra ljud!

Link to comment
Share on other sites

Det konstiga är att Shelby inte använde någon H-pipe på 65ans modell med side pipes.

66an fick däremot en H-pipe med systemet mynnande ut där bak. För 30 år sedan läste jag

att H-pipe gav 16 Hk mer vid 6000varv.

Dessutom ger H-pipe en jämnare gång och mycket lägre ljudnivå.

Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Det konstiga är att Shelby inte använde någon H-pipe på 65ans modell med side pipes.

66an fick däremot en H-pipe med systemet mynnande ut där bak.

Ja nivån för racing på den tiden var mycket enkel och låg.

Någon större vetenskapliga tester gjordes garanterat inte

Bara det att Shelbyn byggdes i en övergiven oisolerad hangar på en flygplats talar ju mycket om vilken ambition man hade på den tiden.

Idag ska man helst jobba på NASA för att köra Folkrace. :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Funderat fram och tillbaka, men det blir nog ett bygge motsvarande 2,5" system med en h-pipa efter växellådan och 2 ljuddämpare innan bakaxeln...

Problemet bakåt är ju att bränsletanken inte är mittplacerad, något förskjuten i sidled. Lite trångt, men mätningen och envisheten, säger att det ska gå.

Får väl se om jag öppnar upp hål i grusplåten, eller nöjer mig med att uthäven hamnar under plåten....

Hälsningar

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...