Jump to content

Featured Replies

comment_114578

Måste stå inskrivet i regpappren att den är utrustad kompressor, annars är det inte säkert att den går igenom bes varje år.

då det beror på hur uppmärksam bes mannen är.

blir man tagen i en flygande kontroll kan man åka på regbes .

comment_114587
Kan någon förklara för mig varför vissa (enligt dem själva) har besiktigat sin GT 05-09 med kompressor och det "går igenom" och vissa framförallt beiktningen säger att det går inte att få den igenom med kompressor??

Mvh Roger

Det GÅR inte att modifiera en bil med kompressor och få den godkänd på besiktningen. Jag besiktade min med kompressor första gången och det gick bra men det berodde nog mest på SBP:s okunnighet den gången. Hellre fria än fälla, sa besiktningsmannen. Därefter så har jag skruvat av kompressorn vid besiktning. Jag har pratat med både SBP och SFRO och det går inte att få till det. Återstår alltså bara att skruva av och på vid behov !

  • 4 months later...
comment_120961

Rätta mig någon om jag har fel men...

Om man ryker dit med kompressor på sin bil i en flygande besiktning eller i vanliga bes. och bilen inte är reggad med det så blir det ny reg. bes. som gäller.

Men vad som kan bli det stora problemet är att du måste då visa intyg från tillverkaren att bilen är orginal återställd och detta lämnar dom inte ut...

Därmed står man med en bil som inte går att få godkänd för gatan igen, inget skoj scenario.

comment_120964
Hej AJ.

Vad hade du för kompressor? var köpte du den och pris? hur mycket jobb att montera och demontera? Många frågor men funderar på att utrusta min GT 2007 med kompressor.

Jag hade ett Vortech V3 std kit som jag köpte från Summitracing. Finns i Sverige för ca 45.000. Alla komponenter ingick i det kitet. Första monteringen tog lite tid, jag höll på på kvällarna efter jobbet så det tog nog en vecka. När den väl var monterad så tog det ca 2 timmar att demontera inför besiktning och ca 3 timmar att få på den igen. Då böt jag till orginalspridare också. Väldigt enkelt mao och jag är ingen bilmek mer än i teorin. Väl värt investeringen tycker jag, det var åtmnstone en mod som kändes :-)

Sen det här om vad som händer om man blir "påkommen" med en kompressor på bilen ska jag inte spekulera i då jag inte vet. Däremot att man skulle hamna i en flygande besiktning och dom där skulle veta vad som gäller finner jag osannolikt. En GT500 har kompressor men det står inget om det i några regbevis eller liknande. Finns det överhuvudtaget något som heter flygande besiktning idag ?

comment_120974

Tack för svaret,:D funderar på att köpa mitt Vortech set från Staterna ca 10 000:- billigare än i Sverige när dollarn är låg och kronan hög, då har jag ändå räknat med 25% tull samt avgifter + ca 1500:- frakt. samma artikel nr som här så det bör vara ok.

Det andra med vad som händer när man kör en modifierad bil, verkar det vara en massa meningar om det finns väl 2 läger här...får man väl själv bilda sig en uppfattning om:?

comment_120975

Har läst på många forum om just det du nämner, men det hade varit intressant om någon någonsin råkat ut för detta?, vet ju inte om detta är vad just Polisen prioriterar, såvida man inte kör runt som en galning och bränner däck mm.

Största frågan är nog mer om det skulle ske en olycka vad försäkringsbolaget säger, de verkar ta till varenda lösning för att slippa betala ut pengar..

Men tack för infon

MVH

Rolle

comment_121030

hur vet besiktningen hur mycket extra hk. man får med kompressorn om de inte kan mäta det på något sätt man får ju öka motorns effekt med vissa procent annars kan man ju åka dit med öppet filter också eller

comment_121274
Beror väl på hur man ser på bilen. Jag ser min som en glidare, inte en racer. Fast

gott om hk är ju inte fel i alla fall, om man skulle bli hetsad vid nåt rödljus.:twisted:;)

Mvh.

P-O

Och vid rödljuset så vinner den kompressormatade Mustangen som har automat i 10 fall av 10 :-)

comment_121293
Och vid rödljuset så vinner den kompressormatade Mustangen som har automat i 10 fall av 10 :-)

...ända tills den möter en kompressormatad manuell Mustang med högre utväxling... :cool:

(Sorry Ronis, men jag lystrar ju inte till "Broder"... ;))

comment_121296
...ända tills den möter en kompressormatad manuell Mustang med högre utväxling... :cool:

(Sorry Ronis, men jag lystrar ju inte till "Broder"... ;))

Nja, problemet vid rödljus är att "manuella" bilar och dess förare har svårt att få ner kraften. Börjar vi prata 402 m så kommer den manuella GT500 ikapp(och förbi ska jag väl tillägga) Nåväl, diskussionen manuellt vs automat handlar om tycke å smak, finns inga rätt eller fel. Finns ju dock snart inte kvar några manuella bilar, alla har ju dubbelkopplingslådor å annat jox. Tur att man köpt en manuell bil nu medans man kan.

Bröder och Systrar, vi får bli könsneutrala, vad blir Hen i plural ? Henrar ? :-)

För att återgå till TS fråga så svarar jag JA(igen)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...