BitteMustang April 30, 2012 Report April 30, 2012 Kan någon förklara för mig varför vissa (enligt dem själva) har besiktigat sin GT 05-09 med kompressor och det "går igenom" och vissa framförallt beiktningen säger att det går inte att få den igenom med kompressor??Mvh Roger Citera
Badmanners April 30, 2012 Report April 30, 2012 kan någon förklara för mig varför vissa (enligt dem själva) har besiktigat sin gt 05-09 med kompressor och det "går igenom" och vissa framförallt beiktningen säger att det går inte att få den igenom med kompressor??Mvh rogertur Citera
CMC-49 April 30, 2012 Report April 30, 2012 Måste stå inskrivet i regpappren att den är utrustad kompressor, annars är det inte säkert att den går igenom bes varje år.då det beror på hur uppmärksam bes mannen är.blir man tagen i en flygande kontroll kan man åka på regbes . Citera
Corvette April 30, 2012 Report April 30, 2012 innan dekra blev nogranna var det några som anmälde att de hade en GT500 på bullerintyget och inte GT varvid bilen godkändes med kompressor som en GT500de andra har bara tur Citera
AJ April 30, 2012 Report April 30, 2012 Kan någon förklara för mig varför vissa (enligt dem själva) har besiktigat sin GT 05-09 med kompressor och det "går igenom" och vissa framförallt beiktningen säger att det går inte att få den igenom med kompressor??Mvh RogerDet GÅR inte att modifiera en bil med kompressor och få den godkänd på besiktningen. Jag besiktade min med kompressor första gången och det gick bra men det berodde nog mest på SBP:s okunnighet den gången. Hellre fria än fälla, sa besiktningsmannen. Därefter så har jag skruvat av kompressorn vid besiktning. Jag har pratat med både SBP och SFRO och det går inte att få till det. Återstår alltså bara att skruva av och på vid behov ! Citera
BitteMustang May 1, 2012 Author Report May 1, 2012 Hej allihopaTackar ödmjukast för svaren.Mvh Roger Citera
Ramlösa GT September 25, 2012 Report September 25, 2012 Hej AJ.Vad hade du för kompressor? var köpte du den och pris? hur mycket jobb att montera och demontera? Många frågor men funderar på att utrusta min GT 2007 med kompressor. Citera
supersnake September 25, 2012 Report September 25, 2012 Rätta mig någon om jag har fel men...Om man ryker dit med kompressor på sin bil i en flygande besiktning eller i vanliga bes. och bilen inte är reggad med det så blir det ny reg. bes. som gäller.Men vad som kan bli det stora problemet är att du måste då visa intyg från tillverkaren att bilen är orginal återställd och detta lämnar dom inte ut...Därmed står man med en bil som inte går att få godkänd för gatan igen, inget skoj scenario. Citera
AJ September 25, 2012 Report September 25, 2012 Hej AJ.Vad hade du för kompressor? var köpte du den och pris? hur mycket jobb att montera och demontera? Många frågor men funderar på att utrusta min GT 2007 med kompressor.Jag hade ett Vortech V3 std kit som jag köpte från Summitracing. Finns i Sverige för ca 45.000. Alla komponenter ingick i det kitet. Första monteringen tog lite tid, jag höll på på kvällarna efter jobbet så det tog nog en vecka. När den väl var monterad så tog det ca 2 timmar att demontera inför besiktning och ca 3 timmar att få på den igen. Då böt jag till orginalspridare också. Väldigt enkelt mao och jag är ingen bilmek mer än i teorin. Väl värt investeringen tycker jag, det var åtmnstone en mod som kändes :-)Sen det här om vad som händer om man blir "påkommen" med en kompressor på bilen ska jag inte spekulera i då jag inte vet. Däremot att man skulle hamna i en flygande besiktning och dom där skulle veta vad som gäller finner jag osannolikt. En GT500 har kompressor men det står inget om det i några regbevis eller liknande. Finns det överhuvudtaget något som heter flygande besiktning idag ? Citera
Ramlösa GT September 26, 2012 Report September 26, 2012 Tack för svaret, funderar på att köpa mitt Vortech set från Staterna ca 10 000:- billigare än i Sverige när dollarn är låg och kronan hög, då har jag ändå räknat med 25% tull samt avgifter + ca 1500:- frakt. samma artikel nr som här så det bör vara ok.Det andra med vad som händer när man kör en modifierad bil, verkar det vara en massa meningar om det finns väl 2 läger här...får man väl själv bilda sig en uppfattning om:? Citera
Ramlösa GT September 26, 2012 Report September 26, 2012 Har läst på många forum om just det du nämner, men det hade varit intressant om någon någonsin råkat ut för detta?, vet ju inte om detta är vad just Polisen prioriterar, såvida man inte kör runt som en galning och bränner däck mm.Största frågan är nog mer om det skulle ske en olycka vad försäkringsbolaget säger, de verkar ta till varenda lösning för att slippa betala ut pengar..Men tack för infon MVHRolle Citera
bb September 28, 2012 Report September 28, 2012 hur vet besiktningen hur mycket extra hk. man får med kompressorn om de inte kan mäta det på något sätt man får ju öka motorns effekt med vissa procent annars kan man ju åka dit med öppet filter också eller Citera
2fast4you September 28, 2012 Report September 28, 2012 Min är besiktigad varje gång med kompressorn monterad så sluta nojja nu haha. Vid en ev poliskontroll finns det inte en chans i hv att de fattar något så länge ni inte kapar upp huven och den sticker upp en halvmeter. Citera
CMC-49 September 29, 2012 Report September 29, 2012 Köp er en GT-500 så behöver ni inte bekymra er om det hela. Dessutom får man en 5.4 l motor. i slutänden blir det nog billigare. Citera
RoTe October 1, 2012 Report October 1, 2012 Köp er en GT-500 så behöver ni inte bekymra er om det hela. Dessutom får man en 5.4 l motor. i slutänden blir det nog billigare.Tyvärr finns den inte med automatlåda. Så det är inget alternativ. Citera
Ronis October 5, 2012 Report October 5, 2012 Tyvärr finns den inte med automatlåda. Så det är inget alternativ.+1 Citera
RoTe October 7, 2012 Report October 7, 2012 Automat -10Manuell är roligt i rätt bil.Mustangen är inte rätt bil. Citera
Nena October 8, 2012 Report October 8, 2012 Manuell är roligt i rätt bil.Mustangen är inte rätt bil.Smaken är olika; har personligen svårt att tänka mig en automat... Citera
pools October 8, 2012 Report October 8, 2012 Beror väl på hur man ser på bilen. Jag ser min som en glidare, inte en racer. Fastgott om hk är ju inte fel i alla fall, om man skulle bli hetsad vid nåt rödljus.Mvh.P-O Citera
AJ October 8, 2012 Report October 8, 2012 Beror väl på hur man ser på bilen. Jag ser min som en glidare, inte en racer. Fastgott om hk är ju inte fel i alla fall, om man skulle bli hetsad vid nåt rödljus.Mvh.P-OOch vid rödljuset så vinner den kompressormatade Mustangen som har automat i 10 fall av 10 :-) Citera
Ronis October 8, 2012 Report October 8, 2012 Fred bröder !! Huvudsaken är att den som kommer först iväg sitter i en Mustang... mvh/ Ronis Citera
Nena October 9, 2012 Report October 9, 2012 Och vid rödljuset så vinner den kompressormatade Mustangen som har automat i 10 fall av 10 :-)...ända tills den möter en kompressormatad manuell Mustang med högre utväxling... (Sorry Ronis, men jag lystrar ju inte till "Broder"... ) Citera
AJ October 9, 2012 Report October 9, 2012 ...ända tills den möter en kompressormatad manuell Mustang med högre utväxling... (Sorry Ronis, men jag lystrar ju inte till "Broder"... )Nja, problemet vid rödljus är att "manuella" bilar och dess förare har svårt att få ner kraften. Börjar vi prata 402 m så kommer den manuella GT500 ikapp(och förbi ska jag väl tillägga) Nåväl, diskussionen manuellt vs automat handlar om tycke å smak, finns inga rätt eller fel. Finns ju dock snart inte kvar några manuella bilar, alla har ju dubbelkopplingslådor å annat jox. Tur att man köpt en manuell bil nu medans man kan. Bröder och Systrar, vi får bli könsneutrala, vad blir Hen i plural ? Henrar ? :-)För att återgå till TS fråga så svarar jag JA(igen) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.