Jump to content

Finns det en bra 'bild' / beskrivning på hur tändkablarna skall sitta?

COCS

Recommended Posts

Hej

En 289:a -67:a:

Tänkte kolla (säkert helt onödigt) att mina tändkablar från fördelaren sitter på rätt tändstift eller vice versa.

Har ngn här en enkel bild eller beskrivning som jag kan kolla efter som en mall, kanske en länk...

Sedan sitter samtliga tändkablar väldigt löst i fördelarlocket !!! Är detta normalt? Jag tycker att det bör vara åtminstone lite motstånd när man tar ur resp. kabel. Kan jag 'spänna' ut anslutningsblecken i varje 'kabelkontakt' så att det sitter lite bättre?

Tack & mvh Christian

Hej

Sedan sitter samtliga tändkablar väldigt löst i fördelarlocket !!! Är detta normalt? Jag tycker att det bör vara åtminstone lite motstånd när man tar ur resp. kabel. Kan jag 'spänna' ut anslutningsblecken i varje 'kabelkontakt' så att det sitter lite bättre?

Tack & mvh Christian

Eftermarknadsskräp troligen?

Köper du motsvarande original eller Ford Racings egna kablar så sitter det!

http://www.summitracing.com/parts/FRM-96205/?rtype=10

Tack Janne & Per!

Jag tycker det här är så roligt, så jag är lite överambitiös :-)

På tändkablarna (som är svarta) står det:

AUTOLITE 4Q - 67 Radio Resistance

Är AUTOLITE idag dåliga 'Kina-grejer'?

PS. Nu har bilen stått ostartad i 9 dagar. Jag läste i instruktionsboken att man skall trampa gaspedalen 1 gång och sedan vrida nyckeln. Jag gjorde så och motorn startade direkt och gick helt jämt. Vilken otrolig skillnad det blev efter Janne's justeringar!

Mvh COCS

Per

Jag skall kolla locket imorgon (vad det står för fabrikat). Det är svart, men kollade ej mer.

Tack för dina svar så långt - det kan nog vara Kina-producerat, kablarna jag har = piratkopior köpta på Internet (?), men dom ser fina ut. Tidigare ägaren monterade dom...

Mvh CS

HJÄLP!

Janne

Det är ngt mystiskt. Jag kollade fördelarlocket och tändkablarna nu: Enl. din bild ovan, så sitter alla tändkablar (dom är märkta med en siffra) på rätt position på sitt tändstift, men inte rätt enl. din bild på fördelaren. På fördelaren sitter dom så här - jag står framför bilen och tittar mot fördelarlocket, där din skiss anger 4 sitter min 3:a, sedan går det motsols så här:

3:a närmast kylet

7 till hö. om 3:an

8

1

5

4

2

6

Det verkar som alla är förskjutna '3 hack'.

Vad göra nu?

Per

Jag kollade locket utvändigt (lös med lampa), men kan inte se ngn märkning. Var står märkningen?

Tack & mvh CS

HJÄLP!

Janne

Det är ngt mystiskt. Jag kollade fördelarlocket och tändkablarna nu: Enl. din bild ovan, så sitter alla tändkablar (dom är märkta med en siffra) på rätt position på sitt tändstift, men inte rätt enl. din bild på fördelaren. På fördelaren sitter dom så här - jag står framför bilen och tittar mot fördelarlocket, där din skiss anger 4 sitter min 3:a, sedan går det motsols så här:

8

1

5

4

2

6

Vad göra nu?

Per

Jag kollade locket utvändigt (lös med lampa), men kan inte se ngn märkning. Var står märkningen?

Tack & mvh CS

Ta det lungt, det kan skilja lite beroende på hur man har satt dit fördelaren. Motorn bryr sig inte om var tändkabeln sitter, bara att gnistan kommer i rätt ordning till rätt tändstift.

Tror du fortfarande att du har fel ordning på stiften så prova att byta plats på 2 av kablarna och starta, du kommer att märka skillnaden..

Vad bra med ett snabbt svar :-)

Jag trodde helt säkert att rotorn till fördelaren satt i ett fast läge som var i förhållande till tändningsföljdens startpos. Med andra ord så trodde jag att allt var förskjutet nu, men jag tänker kanske fel.

Kan jag alltså flytta samtliga tändkablar 3 hack nu så att dom blir som din bild och det har ingen som helst betydelse?

Mvh Christian

Vad bra med ett snabbt svar :-)

Jag trodde helt säkert att rotorn till fördelaren satt i ett fast läge som var i förhållande till tändningsföljdens startpos. Med andra ord så trodde jag att allt var förskjutet nu, men jag tänker kanske fel.

Kan jag alltså flytta samtliga tändkablar 3 hack nu så att dom blir som din bild och det har ingen som helst betydelse?

Mvh Christian

Nix då blir tändföljden fel. När man monterar fördelare så kan den hamna lite olika. man börjar med att sätta 1ans cylinder i kompressionstakt TDC .. sen sätter man ner fördelaren och det är här det kan variera hur fördelaren hamnar. När du tryckt ner fördelare på ett tillfredställande ställe så sätter du dit Rotor och dit rotorn pekar är cylinder nr 1 och sen 5,4,2 osv.

tror jag fick med allt :D

/Peter

PeterF har rätt - men när man ställer en motor i TDC och sätter ned fördelaren så att vacuum uttaget pekar rakt fram så "ska man" sätta ettans cyl i kl 1 position om man vill ha det som FoMoCo. Då kan man sätta "original" tändkablar i optimal position för deras längd. :-)

Smaksak/valfritt...

HJÄLP!

Janne

8

1

5

4

2

6

Vad göra nu?

Tack & mvh CS

Hej COCS!

Ju fler kockar....o.s.v...men ändå...

Vilket är problemet egentligen?

Motorn går ju bra, rent och fint och är lättstartad och jag kan upplysa dej om att precis som du beskriver det sitter tändkablarna i fördelarlocket även på min -65:a (289) och så har jag kört i 12 år

Nej, kör och var glad att allt fungerar. Förr eller senare dyker det nog upp allvarligare problem.

Mvh Bosse N

Tack, ni är verkligen hjälpsamma allihop :-)

Enl. de 2 sista postningarna, så skall 1:ans cylinder sitta kl. 1 på fördelaren och det gör den på min (från kylet sett) och sedan är det rätt ordning.

Det var skönt att veta, även om jag nu förstått att fördelaren kan hamna i ett annat läge när man monterar ihop. Detta hade jag ingen aning om. Jag trodde rotoraxeln satt med splines och en kil eller liknande och att fördelaren bara kunde sitta på ett ställe, ursäkta min okunskap :-(

Jag är ganska teknisk kunnig, men verkligen ingen bilmekaniker. Även om motorn går bra, så frågar jag av den anledningen att när jag ser ngt som jag tycker verkar underligt, så vill jag veta om det kan vara 'fel', i synnerhet saker om motorn. Vissa resonerar som så att funkar det, så bryr jag mig inte, men jag vill hellre vara säker på att det är rätt, vilket är en del av nöjet för min del. Med mina 47 år i livet, så har jag också erfarit att mkt kan hända med hus, bilar och annat på 40-50 år - när alla möjliga sorters människor grejat på 'sitt sätt'...

Men nu är detta utrett :-)

Tack och mvh Christian

Godkväll

Nu har jag 'spänt' ut anslutningsblecken i varje 'kabelkontakt' till fördelaren så att det sitter ganska lagom tajt.

Jag mätte inre diametern i fördelarens anslutningshål och sedan tog jag baksidan på ett 7,5 mm borr att använda som en tolk för att spänna ut anslutningsblecken så att det blev bra och samma passform på alla. Jag spände ut blecken med en 'utvändig' segerrings-tång, det blev väldigt exakt :-)

Centrumkabelns kontakt till tändspolen var otroligt 'dålig' och hade nog ingen kontakt alls, dessutom var det oxid i den anslutningen (!!!), men det är nu rengjort och putsat med CRC kontaktspray.

Har även bytt ut alla (4 st.) kabelskorna till tändspolen, då dessa var dåliga och användt riktigt pressverktyg.

Mvh Christian