Jump to content

Stenhård bromspedal


Recommended Posts

Hej.

Jag tog premiärturen idag och märkte att bromsarna (pedalen) var stenhård. Det finns en vag bromsverkan om man tar i en del.

Det är en 69a med bromsservo. Bromsservot är gammalt men huvudbromscylinder och "proportionalvalve" är nytt.

Det finns vakuum till servo, om motorn är igång ett tag och sedan stängs av så kan jag få den att "pysa" om jag rycker lite i ventilen som sitter i servoklockan. Om jag startar bilen med bromspedalen nertryckt så händer inget, den sjunker inte ner som den ska.

Mina frågor,

De flesta säger nog att bromsservot är trasigt men hur verifierar man det när den håller vakuumet? Kan jag ta isär allt och se om den är trasig? De enda "fel" jag läst om på nätet är att klockan läcker eller backventilen in till denna och så är ju inte fallet här.

Pushrod som sitter mellan servo och huvudbromscylinder, hur justeras den in riktigt. Som jag förstod det ska den vara tight men inte ligga an. Om denna är helt feljusterad kan pedalen uppträda liknande mitt fel?

Proportinalvalve, kan den spöka och på pedalen stum?

Link to comment
Share on other sites

Servot är nog trasigt. Hände på min 67:a Shelby sommaren 2009 med exakt samma symptom som du har.

Bytte servot sommaren 2010 och fick bromsar igen utan att behöva använda obefintliga benmuskler.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter som om du har ett kass bromsservo eller möjligtvis lågt vacuum till den. Eftersom pedalen verkar helt stum tror jag inte det är lågt vacuum för då borde du känna en viss servo-assistans. Du kan ju mäta upp vacuumet i slangen till bromsservot. Har tyvärr inte min manual här så jag vet inte vad det ska visa men någon annan kan säkert hjälpa till med detta.

Justeringen av tryckstången ska ha ett spel precis som du säger. Tror att det står 1/16-1/8 alltså ca. 1.5mm-3.0mm. Borde inte heller vara detta som är problemet för symtomen borde vara en allt för låg pedal vid en för kort tryckstång och med för lång tryckstång borde bromsen ligga på och inte släppa tillbaks efter bromsning. Jag tror inte heller att proportionalvalve kan skapa denna känsla i pedalen utan möjligtvis att ventilen stänger den ena kretsen. Om du har möjlighet att provbromsa på en grusplan så ser du om hjulen låser både fram och bak men jag tror inte detta är ditt problem.

Bromsservon brukar finnas på hyllan i sverige men ibland är det utbytessystem så jag skulle nog inte ta isär den gamla. Vet ej om man kan köpa membranet inne i servot och byta själv annars.

Tror också att det finns 2 olika fabrikat på servon, Bendix och ett annat så hör i så fall med leverantör så att du får rätt om du ska köpa ett.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem när jag bytte till servobromsar i vinter. Köpte allt nytt så jag trodde också det va dåligt vacuum till den, men jag hade inte luftat huvudbromscylindern ordentligt. Skruvade av den och pumpade igenom den ett par gånger, efter det funkar det fint. Kan va värt att testa innan man handlar nya grejjer.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla huvudbromscylindern idag men kan någon förklara hur en oluftad sådan kan få den att kännas så stum? Jag har läst detta på flera amerikanska sidor men förstår inte att stumheten uppträder, jag skulle mer tippa på att den blev svajig med luft i systemet.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Förutsatt systemet är luftat rätt enligt ovan film.

Symtomet är trasig vakuum klocka.

En hel klocka ger ju kraften som motsvarar din styrka x 10ggr så det är inte konstigt pedalen känns hård

Bromspedalen för servo ger inte alls samma hävarm som i manuellt bromssystem och det känns då stenhårt när inte servot funkar

Men det kan ju vara ett hinder i bromsrören också som bromsvågen exempelvis.

Funkar bromsarna i övrigt att de tar bra och återgår till viloläge så borde det inte vara ett hinder.

Vacuumet har du kollat antar jag...Det måste vara minst 16'' för att klockan ska funka rätt. (nått sånt..däromkring tvistar de lärda)

Klockan har ett membran med 2 kammare

1 kammare kan ju bygga rätt vakuum men läcker den andra så fungerar inte principen att "amosfären" ska trycka på

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ventilen på bromsservot, den har 2 ingångar. 1 mindre och 1 grövre, någon som vet varför det finns 2? Är det tanken att man ska kunna dra ner vacuum till FMX lådan via den mindre? Jag har anslutit insugsvakum till den grövre och pluggat den mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...