Jump to content

hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter


ajb091

Recommended Posts

Vid inställning av tändförställning på tomgång medelst "högsta möjliga vacuum"-metoden

så blir det på min motor vid väldigt höga gradtal, över 30 grader !!!

(Får mig att tänka på gamla goda trim-tider då man körde med spärrade vikter i fördelare och hade den konstant på 38 graders förtändning)

- Vid normala gradtal (typ 15) så går den som en potta skit, blir varm, tvekar vid acceleration och vacumet är bara hälften så högt.

Just nu får jag nöja mig med en kompromiss på ca. 22 grader där den funkar drägligt och då räcker de justerbara stoppen på centrifugalvikterna i fördelaren till (för att få ner vikternas utslag till 16 grader).

Frågeställningar:

1: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man hamnar på så hög grundinställning ?

(bara för att man har en "gammalmodig" motor med "vild"-kam och lite feta munstycken)

2: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man kan köra på en tändförställning på över 40 grader vid fullvarv ?

(på dessa spisar )

Oerhört tacksam för kommentarer/tips från er med erfarenheter av dylika maskiner ...

Motor: 351c

Toppar: 4V

Insug: Torker II

Förg: 650DP

Kompr: 10,5:1

Kam: Crane 294/0,549/LSA110(?)

Tändn: Accel förd. utan vacuum

Accel IR-brytare

J&S Safeguard knackreglering

Mallory Hy-fire tändbox

Biltemas luftkylda tändspole.

Tyvärr har jag ännu inte hunnit verifiera gradtalen på svängningsdämparen mot övre dödläge.

Link to comment
Share on other sites

Min första tanke är att gradtalen inte stämmer, en kontroll av dessa skulle jag börja med.

Generellt kan man säga att en motor börjar bli svårstartad om grundförställningen ligger i närheten av 20º.

Full förställning på över 40º känns inte rimligt. Förställningens syfte är ju att se till att gnistan kommer i ett sådant läge att hela bränsleblandningen verkligen hinner att antändas, desto bättre = snabbare förbränning du har i dina toppar, ju mindre förställning behövs för att antända blandningen. Det finns inget samband mellan att en vass motor också ska ha mycket förställning. Jag har byggt tävlingsmotorer där förställningen varit så låg som 33-35º vid fullvarv.

Link to comment
Share on other sites

1: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man hamnar på så hög grundinställning ?

2: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man kan köra på en tändförställning på över 40 grader vid fullvarv ?

(på dessa spisar )

1) Ja/Ja/Nej

2) Ja/Nej/Nej

Link to comment
Share on other sites

Tilläggas bör att den går "fett"/rikt.

Förmodligen för att läckte och drog tjyvluft, bla. mellan insug och toppar vid det tillfälle som motorbyggaren valde munstycken förgasaren.

A/F-mätarens nål (oavsett vilken bankjag väljer) har hittills inte rört sig.

Inte ens på tomgång, hmmm... Kan vara att jag har lite för mycket spjällöppning (p.g.a. lågt insugsvacum) för att tomgångs-blandningsnålarna skall kunna fungera korrekt/effektivt.

Tufft liv med gammal kamslipning, d.v.s. hög duration och låg separation (LSA). Eller ?

Ligger nu på 20 resp. 36 graders förtändnig och "fegar", skulle nog vilja våga ligga högre.

Kanske även låta min J&S Safeguard ligga och småjobba lite.

- Återkommer när jag tillverkat kolv.stop och kontrollerat "nollan" (ÖD / TDC).

Link to comment
Share on other sites

Accelfördelaren går väll byta fjädrar på eller?

Vet ju inte vad du ha men typ http://www.summitracing.com/parts/ACC-31042/

Sen att du kör elektronisk tändning med BilTemas spole känns oerhört otillförlitligt.

Sätt dit en riktig spole och köp riktiga tändstift så du är säker på att den garanterat sura blandningen som 650DP/Torker ger motorn vid gatkörning tänds rejält

Du har väll även kopplat förbi Mustangens resistor sladd för spolen?? Kör man elektronsikt brukar det bli knas om man kör något annat än 12V

Link to comment
Share on other sites

Per:

Accelfördelaren...

Jo visst går det byta fjädrar men det påverkar nog bara vid vilket varv man når den höga tändförställnigen.

För tillfället har jag stoppat slungvikterna vid 14 grader, så vid 20 grader initiellt har jag nu 34 vid ca 2500 varv/min.

Åtta olika gradtal att välja på, se "FIGURE B":http://www.partsgeek.com/assets/perf/full/1410885.pdf

Detta i väntan på tillfälle att få hjälp med ombestyckning av förgasaren.

När man sedan har full koll på vad som är kritiskt resp. safe ang. tändförställning initiellt och belastat fullvarv så kan det ev. bli intressant med hur tidigt/sent man når full förtändning.

- Rätta mig gärna om jag resonerar fel !

Biltemas tändspole...

Vet ju de som kör fyrcylindriga motorer till 10 000 varv/minut med dem

så om jag får problem av något slag över 5000 varv/min så åker det förstås dit nå´t annat.

- Nå´n som har annan info/erfarenhet ang. "torrisen" från Biltema ?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53403/

Resistorsladd...

Jo jag misstänkte att aktiv elektronik kunde få problem med bromsad/lägre spänning

så jag har en strömställare i kupén där jag kan välja att körav

ia resistorkabeln ellervia en direkt från tändningslås till tändspole

(och Accel IR-krets i fördelaren och J&S Safeguard knackreglering och Mallory Hyfire tändbox).

Kan inte minnas att jag provat att köra annat än direkt, ännu.

Nu blir det nog lite annat jobb innan ÖD/TDC kontrolleras för nu slamrar (hårt)

det någonstans kring cyl. 7-8 (hörs även genom förgasaren)

när man passerar 2 000 varv/min. :-(

- Tips/förslag på detta fenomen ?

Link to comment
Share on other sites

Jo Per, det blir nog ett ingrepp avseénde ventilfjädrar/vippor/ventiler om nå´n vecka eller så (jobb/borta;_(

Börjar väl med vänstra sidan så får vi se vart det slutar.

Link to comment
Share on other sites

Problem 1: Osäkerheten kring tändsystemet. Man vill inte åka gata med låst förtändning, det är race.

Problem 2: Osäkert om ventilgalleriet är OK.

Problem 3: Eventuellt tryck- eller vacuumläckage.

Problem 4: 351C+ Torker II + LSA 110.

Åtgärda problemen 1-3, ställ sedan grundinställningen till 8-12° (alltså på senare sidan för bra start), låt centrifugalvikterna ta hand om förtändningen så att max utslag blir ca 34-38°.

Max tändutslag bör infinna sej kring ca 2500-3500 rpm (just det, INTE vid 1200rpm), om motorn fortfarande inte går hyfsat med dessa parametrar, har du problem med nedgången kamnock, brända/krokiga ventiler eller brustna fjädrar, hoppad fördelnig, alternativt blåst topp/kolv.

Det är ingen NASA- teknik här, så börja med att kolla att motorn är frisk och hel, om så är fallet, skall den gå.

Link to comment
Share on other sites

Du vet väl att normalt är fjädrarna markerade med fördelar grader. Till exempel har en

289 HP fördelare 14 grader maximalt utkast. Detta innebär 28 grader på vevaxeln.

Jag sätter förtändningen på 10-12 grader vilket innebär totalt 38-40 förtändning vid

ca 4500 motor varv.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Du vet väl att normalt är fjädrarna markerade med fördelar grader. Till exempel har en

289 HP fördelare 14 grader maximalt utkast. Detta innebär 28 grader på vevaxeln.

Jag sätter förtändningen på 10-12 grader vilket innebär totalt 38-40 förtändning vid

ca 4500 motor varv.

Mvh Bosse CMC342

Tack för förtydligande.

Man pratar väl oftast vevaxelgrader och ska man pilla på fjädrarna så är det viktigt att veta skillnaden.

Varvtalet var högt. Ford specar brukar väl vara högst högst tre tusen då vikterna når sina stop.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Svängningsdämparens skala kollad nu (med kolvstopp i tändstiftshål): visar 2 grader för lite.

M.a.o. så är mina höga siffror alltså ännu högre !(?)

Nåväl, då jag började leta missljudskälla så fann jag ett par insugs-lobar på kamaxeln nednötta.

Trolig orsak till ett oregelbundet fladdrande (typ 10-15 ) vacum.

Kammen är en nog en: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087

- Vart köper man en motsvarande i dag ?

Frågan kanske verkar galen om man inte känner till att Crane Cams återuppstått; PowerMax)

!!!! Tacksam för snabba tips !!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vid inställning av tändförställning på tomgång medelst "högsta möjliga vacuum"-metoden

så blir det på min motor vid väldigt höga gradtal, över 30 grader !!!

(Får mig att tänka på gamla goda trim-tider då man körde med spärrade vikter i fördelare och hade den konstant på 38 graders förtändning)

- Vid normala gradtal (typ 15) så går den som en potta skit, blir varm, tvekar vid acceleration och vacumet är bara hälften så högt.

Just nu får jag nöja mig med en kompromiss på ca. 22 grader där den funkar drägligt och då räcker de justerbara stoppen på centrifugalvikterna i fördelaren till (för att få ner vikternas utslag till 16 grader).

Frågeställningar:

1: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man hamnar på så hög grundinställning ?

(bara för att man har en "gammalmodig" motor med "vild"-kam och lite feta munstycken)

2: Är det vanligt/rimligt/vettigt att man kan köra på en tändförställning på över 40 grader vid fullvarv ?

(på dessa spisar )

Oerhört tacksam för kommentarer/tips från er med erfarenheter av dylika maskiner ...

Motor: 351c

Toppar: 4V

Insug: Torker II

Förg: 650DP

Kompr: 10,5:1

Kam: Crane 294/0,549/LSA110(?)

Tändn: Accel förd. utan vacuum

Accel IR-brytare

J&S Safeguard knackreglering

Mallory Hy-fire tändbox

Biltemas luftkylda tändspole.

Tyvärr har jag ännu inte hunnit verifiera gradtalen på svängningsdämparen mot övre dödläge.

40 grader är inte konstigt alls tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Du vet väl att normalt är fjädrarna markerade med fördelar grader. Till exempel har en

289 HP fördelare 14 grader maximalt utkast. Detta innebär 28 grader på vevaxeln.

Jag sätter förtändningen på 10-12 grader vilket innebär totalt 38-40 förtändning vid

ca 4500 motor varv.

Mvh Bosse CMC342

Ehhh, vänta lite nu...

- fjädrar - grader... fjädrars olika styrka avgör väl primärt vid vilket varv fullt utslag inträffar

- slungvikternas utslagsstopp (i visa fall justerbra) avgör väl graden förtändning

Link to comment
Share on other sites

40 grader är inte konstigt alls tycker jag.

Tack för input !

Nu när det visat sig att den inte bara går väldigt fett (återkommer med storlek på munstycken senare) utan också har lite slitna nockar på kamaxeln så kanske det blir en annan symptombild när kamaxeln blir bytt.

Link to comment
Share on other sites

Svängningsdämparens skala kollad nu (med kolvstopp i tändstiftshål): visar 2 grader för lite.

M.a.o. så är mina höga siffror alltså ännu högre !(?)

Nåväl, då jag började leta missljudskälla så fann jag ett par insugs-lobar på kamaxeln nednötta.

Trolig orsak till fladdrande (typ 10-15 )vacum.

Kammen är en nog en: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087

- Vart köper man en motsvarande i dag ?

Frågan kanske verkar galen om man inte känner till att Crane Cams återuppstått; PowerMax)

!!!! Tacksam för snabba tips !!!!

Jooo, jag hittade den för en spotstyver ! (Hansen/American...) http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/cra520641

Tänk att de är så snälla på andra sidan sjön så att de fortfarande (/ånyo) tillverkar dessa gamla reliker (numera: Crane Cams 520641) som var så poppis på åttiotalet (då: Crane Cams H-238/3347-10 ).

Som sagt, med ny kam så kan det bli annan symptombild att jobba med.

Återkommer...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Nya kammen monterad och inkörd !

Men Murphy ville att förgasaren skulle hälla i så mycket soppa så att oljenivån steg och oljetrycket började sjunka = 700kr olja åt skogen :-(

Så...

- nå´n som har en pålitlig förgasare till övers ?

Har nu tröttnat lite på min Holley 4150dp (4777-C) som har ganska stora munstycken monterade.

Eller...

- nå´n i Östra Götaland som har rutin på dessa och skulle kunna tänka sig lite handpåläggning ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...