Jump to content

huvudström brytare.


Recommended Posts

Tänkte peta dit en huvudbrytare. Mitt batteri är sitter i bagaget. Frågan hur mkt amp brytaren måste palla? Det går ju igenom en del ström när man drar på starten.

Mvh peter

Link to comment
Share on other sites

En startmotor brukar ligga på ca 1.5 till 2 hästkrafter. Omräknat till ström vid 12 volt är det ca 100-120 A.

Jag tog vad jag hade hemma som batterikabel fram till solenoiden men fick gå upp i area då jag fick ett spänningsfall vid start på 2 volt över kabeln, nu har jag 35mm².

Link to comment
Share on other sites

Just, lär er en enkel sak, bryt minuspolen i första hand.

Som F.D beiktningsman för MHRF så har jag sett en hel del,

det bästa som har hänt är minuspolbrytare.;)

jag hade tänkt att sätta brytare på plus. Kan du utveckla varför man inte borde det?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag lägger mig i, men en förklaring borde vara på sin plats.

Har man batteriet i skuffen och frånskiljaren i motorrummet, blir det ju långa kablar. Att då bryta jordkabeln eliminerar kortslutning i denna vid skavning och kontakt med chassit och är att föredra.

Har man frånskiljaren i nära anslutning till batteriet spelar det ingen roll om man bryter plus- eller minus-pol.

Link to comment
Share on other sites

Jag har batteri i skuffen samt bryter minus polen i skuffen.

Nackdelen med det är att man får "fippla" om radions inställningar varje gång man kopplar på.

Om man har en modern radio såklart.

Bryta pluspolen så kan man fortfarande ha en 12V tåt som håller minnet kvar på radion.

Litet tips bara :)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag lägger mig i, men en förklaring borde vara på sin plats.

Har man batteriet i skuffen och frånskiljaren i motorrummet, blir det ju långa kablar. Att då bryta jordkabeln eliminerar kortslutning i denna vid skavning och kontakt med chassit och är att föredra.

Har man frånskiljaren i nära anslutning till batteriet spelar det ingen roll om man bryter plus- eller minus-pol.

Du är absolut ursäktad, du har ju rätt. :-)

Sätter man en sån där liten sak direkt på batteripolen och tar loss, kan det vara mer logiskt att sätta den på plus, men för funktionens skull gör det detsamma.

Per, det man kan göra annars är att sätta en liten säkring, kanske 1A, tvärsöver huvudbrytarens kontakter, då fortsätter radion har ström, oavsett om man bryter plus eller minus. Nackdelen är att ALL el är inte bruten, försäkringsbolaget kan ha synpunkter. Och skulle du försöka starta bilen utan att slå på huvudströmmen går säkringen.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vill bara göra ett inlägg, nötskada eller liknade som ger direkt

jord på en pluskabel blir eller kan bli av katastrofal följd.

Det är därför det är mer gynsamt vid samma typ av skada på

jordledning.

Det är svårt att få ett bra huvudbrytarskydd på en montering

av batteri i bagage, den långa kabeln är pluskabel.

Det finns alltid plus fram till huvudbrytaren, det är först efter

den vid avslaget läge som plusspänning är borta, kabeln före

är fortfarande ledare.

Tyvärr kan också bli svårt att få skadereglering vid eventuell

skada som uppstått av el kortslutning.

Det finns heller ingen anledning till att flytta batteri till bagage

på entusiastbilar som brukas på vanligt vis.

Fördelen med att flytta batteri har i första hand tagits fram för

bilar som används för bla tävlingsbruk eller bankörning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...