Jump to content

Recommended Posts

Jag blir inte klok på detta....

Så här är det, Jag har fått låna en Mach1 från 69 av en kompis, detta pga bristande intresse och kunskap från hans sida.

Dealen var att får jag igång den (den har stått i garage i 3 år) och den går igenom besiktning får jag bruka den när

jag vill framöver.

Och vem tackar nej till det?

Sagt och gjort, Ner i garaget, bytte batteri, Kollade oljor och den spann igång som ett ilsket monster.

Har nu bytt olja och oljefilter samt luftfilter på den.

Åkte till besiktningen med den glad som fan och det gick åt hel****...

co 9,7 och godkänt maxvärde är 4,5...

Vindrutetorkare ur funktion. (skall kolla detta nästa helg)

har nu hittat en inställning på förgasaren så att den inte bluddrar och

inte smäller men då är den hög som f*n på tomgången. DOCK så suger den soppa något så infernaliskt. Vi pratar ca 5l/mil.

Nu har 2 oberoende "förståsigpåare" sagt två olika saker.

1: Byt förgasare (motorn är bytt till en mindre men förgasaren är kvar sen den stora motorn)

2: Ställ in tändningen.

Att byta förgasare känns som ett dåligt alternativ av ekonomiska skäl.

Nu har jag läst på en massa olika trådar här ang. inställning av tändning och det diskuteras gradantal..

Men vart hittar jag dessa gradantal på tändningen?

Det enda som ser ut som något form av märke är en repa som någon ritsat dit för att märka upp hur en skall vara vriden. (förmodligen till gamla motorn då tändsatsen är till den också)

Tändsatsen är ny, ja 3 år då men knappt körd. Men inga gradantal.

Jag är ingen mekaniker alls, men jag är inte dum i huvudet =) och jag är vän med hylsnyckel och skruvmejsel, samt har tillgång till välsorterad verkstad.

så om någon på något enkelt sätt kan förklara för mig vad jag skall göra ELLER om någon som bor i ÖREBRO med omnejd har lust att hjälpa mig så skulle jag bli jätteglad.

Tyvärr kan jag inte betala något för det då jag inte har lust att lägga ut en massa pengar på den då den inte är min. och han som äger den är trött på att pumpa in mer pengar i den då han redan lagt ut en jävlans massa på motorbyte då den andra EXPLODERADE efter att den varit på service.

Så vad är det som snurrar under huven?

351 windsor (2V) borr 0,30

förgasare: holley 750 dubbelpump

insug: Torker II 2500-7500 rpm

Växellåda: FMX

ja det är det jag vet.. någon som har någon bra idé?

(redigerad)

Du har fått rätt råd!

Eftersom du skriver ekonomiska själ så läs inte mer nedan!!! ;)

750 dubbelpump + Torker insug är den optimala miljöförstöraren!!

Byt både förgasaren och insuget!!.....Men du måste även veta vad det är för kamaxel innan du gör detta

Motorn är antagligen byggd av en raceputte eller en idiot...Du kan aldrig räkna med en någorlunda driftkostnad i nuvarande bygge

Men som sagt försök först ta reda på vad det sitter för kamaxel i.

Även bakaxelutväxling är värt att kolla!

Ändrade %s av %s (%s)
Du har fått rätt råd!

Eftersom du skriver ekonomiska själ så läs inte mer nedan!!! ;)

750 dubbelpump + Torker insug är den optimala miljöförstöraren!!

Byt både förgasaren och insuget!!.....Men du måste även veta vad det är för kamaxel innan du gör detta

Motorn är antagligen byggd av en raceputte eller en idiot...Du kan aldrig räkna med en någorlunda driftkostnad i nuvarande bygge

Men som sagt försök först ta reda på vad det sitter för kamaxel i.

Även bakaxelutväxling är värt att kolla!

Kamaxel: competition 602.289hyd 502 502 292 292

Bakaxel:

Ford 9"

traction locker

3,75-1 utv

28 splines

De som renoverade bilen senast listade allt som sitter i bilen.

har hela listan.. Tom modellbeteckning på stereon skall finnas nerskrivet.

Om vi bortser från soppakostnaden går det att få ner den till besiktningsskick?

co'n är det som stökar... :-(

Okej en rätt vass kamaxel.

Antar det är duration 292grader på både avgas och unsug och .502'' lyft på båda.

Är det 289/302cui tändföljd? 1 5 4 2 6 3 7 8

Hur som helst det verkar ju väl matchat allt. Från förgasare till bakaxel!.....En äldre typ av race setup!

Förgasaren är gammalmodig och inte bra för gatbruk men bra för racing.

Snik varianten i detta läge är att enbart köpa en ny Edelbrock 1407 förgasare som är användarvänlig men framförallt effektivare

Bränsleförbrukningen sjunker rätt rejält men förvänta dig inga gigantiska förändringar

Hela konfigurationen gör att bilen kommer fortsätta bli brutalt törstig.

Har du inte problem med servobromsarnas funktion?

Tändföljden har Jag ingen aning om, hur kontrollerar jag den och hur bör det sitta.

Matchningen skall vara bra förutom att Motorn är standard och allt är matchat till en übertrimmad motor som såldes för

skrotvärde då den exploderade..

Går det att ställa ner den något överhuvudtaget så att den inte slörpar?

Har nästintill avaktiverat kickdownen för att slippa lite drickande..

Har justerat de 4 skruvarna efter manualen men var tvungen att gå ner 1/4 varv på alla

För bilen självdog så fort man la i en växel annars

nu står de på 1 & 3/4 varv runtom och rekommenderat på manualen var 1 & 1/2.

Om jag förstått detta rätt så så ställer jag där blandningen luft/bensin?

Men vart ställer jag sen tomgången?

Det måste ju gå att skruva ner tomgången med?

Nu förstår jag inte....Är motorn standard (original) eller trimmad?

Oj missade det.. den är inte borrad den som sitter nu.

det var den som satt från början som var borrad...

Den som sitter nu är inte trimmad/borrad någonting

(redigerad)

Du får INTE ta bort kickdownen.

Växellådan går sönder eftersom oljetrycket i lådan sänks!

Tomgångsskruvarna har enbart inverkan för just tomgång inget annat.

Ingen ide du skruvar på dom för sänka förbrukningen totalt.

Så fort du sätter foten på gaspedalen har denna justering inget med luft/bränsle blandningen att göra

Luftbränsleblandningen styrs av förgasarens munstycken.

Förgasaren har som du kanske sett 4st portar.

På de flesta 4-ports förgasare styrs 2st mekansikt av att du trampar på gaspedalen.

De andra öppnas av motorns behov antingen med hjälp av vakuum eller luftens densitet (Edelbrock)

Just Holley dubbelpump öppnar alla 4 portar mekansikt! Dvs så fort du trycker på förgasaren så kastas bränsle in i alla 4 portar.

Just därför drar den Holley DP extra mycket bränsle...Värdelöst för gatbruk

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
Oj missade det.. den är inte borrad den som sitter nu.

det var den som satt från början som var borrad...

Den som sitter nu är inte trimmad/borrad någonting

Nu fattar jag ingenting? Du skrev ovan att den "går som ett ilsket monster"

Borrning gör inte mycket för effekten....Det gör man mest för att få rätt toleranser och därmed en "tätare" motor

Kamaxel, kolvar och toppar är det som får motorn att andas vildare.

Så motorn bilen har nu är ett originalblock som man satt i en trimkamaxel som du skrev om ovan??

Ändrade %s av %s (%s)

AH! Vilken tur att jag märkte upp vilket läge skruvarna på kickdownen skall stå då...

Igår när jag körde efter att jag justerat skruvarna till tomgången så gick den högt som fan och sen kokade den efter 10 min körning. =(

Skall fylla i lite vatten i kylaren och sen justera ner tomgången lite så att den går liiite lägre.

Men verkar som att jag får justera tändningen då så att den går igenom besiktningen iaf.

Den har aldrig besiktigats med den motorn som sitter i så hoppas att det går om jag får ner tomgången lite.

Skall åka till en kompis som har en mekonomenverkstad i morgon och mäta upp den så jag vet status på CO´n.

Synd bara att de inte har vetskap om såhär gamla bilar annars hade de säkert kunna ställa den åt mig =(.

Du har inte koll på någon i Örebro som vet sånt här? Kan ju alltid muta till mig en koll av systemet mot en tårta eller dylikt =)

Nu fattar jag ingenting? Du skrev ovan att den "går som ett ilsket monster"

Borrning gör inte mycket för effekten....Det gör man mest för att få rätt toleranser och därmed en "tätare" motor

Kamaxel, kolvar och toppar är det som får motorn att andas vildare.

Så motorn bilen har nu är ett originalblock som man satt i en trimkamaxel som du skrev om ovan??

Ja blocket är en orörd 351w men allt runtikring är matchat till ett trimmat block såsom jag förstått det.

Som jag skrev så är jag inte helt hemma på detta så därför jag söker tips och hjälp.

Bilen köptes som busbil och den var trimmad till ca 450hp.

Sen lämnades den in för service på ett ställe i örebro och ca 50mil efter det så exploderade motorn.

En ny motor inhandlades och den är det inget gjort med och är således det enda som är bytt i bilen.

Dvs alla andra delar är ditsatta för att matcha varandra och en motor som är trimmad.

Vet inte om detta fick det till att bli lite klarare... =)

Tyvärr inte!

Men någon annan här på forumet kan nog tipsa!

Ett tips inför besiktningen är att tanka i sisådär 10-15liter E85

Då sjunker CO värdet brutalt!

40Liter 98 och 10-15liter E85? eller vad rekomenderar du för blandning?

Och skall jag då Blyersätta iaf?

Jag hade börjat med att plocka av förgasaren och verkligen kolla hur spjällen står. Om de är öppna lite för mycket kommer blandningsskruvarna inte att fungera som det är tänkt och det blir ofta en hög tomgång som inte går att justera ner utan att bilen dör.

Jag hade börjat med att plocka av förgasaren och verkligen kolla hur spjällen står. Om de är öppna lite för mycket kommer blandningsskruvarna inte att fungera som det är tänkt och det blir ofta en hög tomgång som inte går att justera ner utan att bilen dör.

Har sökt efter manualer på förgasaren men hittar ingen matnyttig, tänker inte slita ner den utan att ha en bra manual först.

Har du koll vart man hittar sånt?

Synd bara att det är så jävla långt till Kinna annars hade jag lätt åkt ner till dig för dömande av alla dina andra inlägg verkar du ha stenkoll =)

Ja blocket är en orörd 351w men allt runtikring är matchat till ett trimmat block såsom jag förstått det.

Som jag skrev så är jag inte helt hemma på detta så därför jag söker tips och hjälp.

Kamaxeln sitter ju i blocket så frågan är om den är bytt?

Om kamaxeln är original så är det helt galet köra med Torkerinsug + Holley DP

Det är verkligen att elda för kråkorna och blir svårt justera

Med originalmotor som har originalkamaxel bör du montera en förgasare typ Edelbrock 500 eller max Edelbrock 600

http://www.summitracing.com/parts/EDL-1404/

http://www.summitracing.com/parts/EDL-1405/

Nytt insug Performer

http://www.summitracing.com/parts/EDL-2181/

hittar bara en massa bilder.. men en fråga, På denna bild http://www.holley.com/data/types/pictures/DblPmprCarbs_IntoZOOM.jpg

så är spjället på "toppen stängt" det är det ju då inte på min och den går fan inte att rubba heller.

Är det den manuella choken?

Kan det då vara så enkelt att den är i chokad hela tiden?

Som sagt. Har inte koll på detta men jag lär mig gärna =)

Stängd=chokad

Öppen=vanlig körning varm motor

hittar bara en massa bilder.. men en fråga, På denna bild http://www.holley.com/data/types/pictures/DblPmprCarbs_IntoZOOM.jpg

så är spjället på "toppen stängt" det är det ju då inte på min och den går fan inte att rubba heller.

Är det den manuella choken?

Kan det då vara så enkelt att den är i chokad hela tiden?

Som sagt. Har inte koll på detta men jag lär mig gärna =)

Jag lade till var du ska titta i mitt inlägg.

Chokespjället ska vara öppet när motorn är varm, har du manuell choke så styr du ju själv, är det elektrisk choke avgör bimetallfjädern när det är dags.

Nu vet inte jag hur du mätt din bränsleförbrukning, men jag trodde att min bil drog 2,6L/mil!!!

Ända tills jag fick tips om att kolla vägmätaren. Är bilen importerad är det stor risk att bara hastighetsskalan är omgjord till km/tim. Vägmätaren mäter fortfarande i miles. Det gjorde min. Så på en uppmätt sträcka om 20,4 km visade mätaren i bilen 12 km. Genom att multiplicera vägsträckan bilens mätare uppvisade med 1,63 fick jag rätt antal körda km. Och bränsleförbrukningen var i verkligheten 1,5 l/mil. Inte optimalt men acceptabelt.

Nu vet inte jag hur du mätt din bränsleförbrukning, men jag trodde att min bil drog 2,6L/mil!!!

Ända tills jag fick tips om att kolla vägmätaren. Är bilen importerad är det stor risk att bara hastighetsskalan är omgjord till km/tim. Vägmätaren mäter fortfarande i miles. Det gjorde min. Så på en uppmätt sträcka om 20,4 km visade mätaren i bilen 12 km. Genom att multiplicera vägsträckan bilens mätare uppvisade med 1,63 fick jag rätt antal körda km. Och bränsleförbrukningen var i verkligheten 1,5 l/mil. Inte optimalt men acceptabelt.

Den är svensksåld! Däremot visar alla reglagen fel, dvs trip och hastighetsmätare så jag har tankat fullt, åkt en sträcka och mätt med gps och sen tankat igen.. Räknade ut att den då drog ca 5,02/mil.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...