Jump to content

Varvtal med min kombination?


Macke

Recommended Posts

Fundering, åker ett edelbrock performar insug 0-5500 på min Cleveland (se motorinfo nedan), och den här kammen, Lunati bracketmaster II:

Hydraulic, fair idle. Good cam for improved mid range torque and horsepower over stock. Needs 2000-2500 RPM stall converter, headers, 9:1 compression ratio or better and 3.73 gearing.

•Advertised Duration (Int/Exh): 290/300

•Duration @ .050 (Int/Exh): 224/234

•Gross Valve Lift (Int/Exh): .536/.562

•LSA/ICL: 112/108

•RPM Range: 2000-6000

Har rätt ventilfjädrar osv.

Känns som att motorn är "klar" vid ca 5000rpm? Drar riktigt fint sen där vid ca 5000 så känns det att accerelationen mattas av, borde inte kammen/insuget dra längre? Eller har jag nått annat fel,tändning,förgasare? Eller är det helt enkelt insuget som inte räcker till?

Blir lite konfunderad, har en desktopdyno kurva och där ska motorn ge max upp mot 5500, ganska flat dock efter 5000, sen dalar det på kurvan. Bara det att det känns som att det finns mer att hämta?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Luften tar inte slut även om det är originalrenare...Faktum är det blir oftast sämre med en 360 graders än original.

När jag ser på din lista över motorn så har du lågkomp topparna US 2V? Inte 2V från Australien?

Med Keith Black kolvarna når du knappast över 9:1 kanske runt 8.5:1 i komp.......Har du räknat ut vad du får för komp?

Finns ju lite olika kolvar här!

Iallafall med låg komp får motorn inte upp hastigheten i förbränningen och det blir då lite astma.

Helt enkel får motorn inte upp trycket som behövs.....Jag gissar den känns lite trött?

Vid 5000rpm börjar det dala och det är nog rätt med den kombon.

US 2V topparna är dessutom väldigt känsliga för knackning så de tål inte så mycket mer.

Kammen du köpt är ju anpassad för en högre komp dessutom.

Kort och gott US 2V topparna är inga performers!

Vill du ha mer ur motorn måste topparna bort och dit med antingen 2V AUS eller nytt med högre komp.

Ett par 4V toppar closed chamber funkar också men tyvärr blir bränsleförbrukningen mycket högre och slapp i lågvarv

Förgasaren är för stor men bör inte påverka på höre varvtal.

Pröva öka tändningen tills motorn knackar...Då ökar trycket och därmed effekten.

Bara testa dig fram det finns inga skrivna värden som är rätt annat än tändningen ska vid fullt spett ligga på runt 37 grader

Det gör mer än vad man tror men förvänta dig inte att du väcker ett monster

Drar den då till 5500-6000rpm så ska du vara nöjd.

Egentligen är ju draget mellan 3000-5000rpm mer intressant.....Efter 5000rpm+ är marginalen slut och självklart kan då inte motorn ge mer där

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hur du gradar in kammen spelar också stor roll. 2º framåt eller bakåt ger helt olika karaktär. Vill du ha en "rallymotor" som ger mycket vrid i låg och mellanvarv eller en motor som vaknar först över 4000 rpm, med ett justerbart kamdrev kan du bestämma själv. Ha bara koll på frigången mellan ventil och kolvtopp så det inte blir för tight.

Börja som Per skriver med tändningen, testa hur motorn går med 33º full förtändning, testa sedan med 38º, märker du någon skillnad är det bara att labba vidare med tändningen.

Vad har du för något tändsystem förresten? Jag har varit med om slitna fördelare där tändningen inte är konsekvent utan hoppar fram och tillbaka några grader. Det märks inte så mycket på mellanvarv men på fullvarv är det helt förödande för effekten.

Link to comment
Share on other sites

Motorn går bra, stark och bra respons, drar riktigt fint. Kolvarna är kb flat top -8cc, om kommer i håg rätt. Motorn är mkt starkare i år än förra sommaren då det satt standard dish (8:1) i. Tror jag fick fram 9,2:1 med packningen inräknad, om jag gått på dome kolvar hade det blivit 10+ och tyckte det kändes häftigt med oc topparna.

Har standard fördelaren med en ignitor i, tändningen är inställd på känsla, dvs så mkt det går utan att den baktänder och blir tjurig när den är varm, med mindre förtändning så blir den segare. Skulle vilja ha mer förtändning då jag tycker den går bättre men är inte kul med en motor som vill baktända vi start.

Luftrenaren är en stor oval svart/alu "typ" cobra.

Som sagt går den mkt bra, mkt villig och bra gasrespons, familjekombin på 180hk känns då rent otroligt långsam och orkeslös :)

Link to comment
Share on other sites

Ja är allt nytt så ska det självklart dra stark även om det var original.

Låter som du får backa av tändningen en gnutta till om den baktänder i insuget.

Förgasaren bör du nog bestycka ner så mycket det går.

Flytta armen på tillskotts pumpen till det innersta hålet....Läs av tändstiften efter du kört ett tag

Stiften behövas bytas beroende på fabrikat.

På nybyggd motor är det lätt hänt sura ner stift och därmed förstöra dom...Bosch stift är de sämsta på marknaden och råkar man nysa på dom får man problem! :)

Skaffa NGK om du inte redan har det!

Vilket värmetal har du installerat?

Link to comment
Share on other sites

Baktänder inte nu, startar fint. Går igentligen hur fint som helst, bara det att den inte vill dra riktigt efter5000, har prövat ändra på acc pumpen men flyttar jag staget närmare gasaren ger den väl mer? Den vill nysa till lite när jag flyttar in iaf.

Ang tändningen så hade fördelaren kärvat fast, dvs när den släppte så.... Hade märkt upp var den stod när jag började justera men den markering med lite 5-56 på försvann. Tror att jag slutade på mer förtändning nu (trotts högre komp?) än jag åkt tidigare, skulle vilja ge den lite till men som sagt då baktänder den vid start.

Är det möjligt att justera centrifugal utslaget i standard fördelaren? Tror att det skulle hjälpa, har inte hört några tendenser till spikningar.

Kollade kolvarna, dom ska ge 9,5-1 med OC toppar enligt summits hemsida.

Hur som går den riktigt bra i år jämfört med i fjol, det blev ny styrningar, ventiler, fjädrar och rullvippor på topparna samt ny kolvar (std dim) installerat samtidigt , vet inte vad som gav mest men efter dom justeringar som jag gjorde förra veckan känns det som +50 hk mot tidigare år och jämnare starkare gång i motorn så jag är mkt nöjd med prestandan:)

Men finns det mer att justera fram så...

Är några USA stift, med skum betäckning, vet inte hårdhetstal på dom, vilka ngk tekommenderar du? har även funderat på tändspolen, sitter en standard 9v på nu, kan det ev vara så att den inte räcker till?

Link to comment
Share on other sites

Sorry tänkte baklänges på armen för tillskott.

Ja är det närmare 10 i komp så börjar det lira!

Man får vara lite tålmodig med justering så det är bara fortsätta peta med tändning och förgasare.

Angående brytarlöst se till att det är 12volt och öka gapet på stiften.

Mer energi ger effektivare förbränning

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

En sak till bara, ska man kanske prova ported vacuum? kanske inte baktänder lika lätt då?

Nä, nu är det vax dags inför Wheels på lördag!

Kom på att den ville gå varm vid crusing så rättar mig själv...

Link to comment
Share on other sites

Har gogglat runt lite, kör med en holley röd pump och 8mm slang, har även monterat ett "standard mack" bränslefilter dvs en genomskinlig i plast med papp filter, kan den vara för restriktiv?

Link to comment
Share on other sites

Tvärtom!

En Holley elpump är bland det sämsta man kan sätta på....Det ska man endast ha på race bil.

De är mycket otillförlitliga för gatan då de oftast plötsligt går sönder

Det kan mycket väl vara så att den pressar på för mycket och det blir då problem med flottörnivån.

Nålarna i förgasaren orkar inte hålla tillbaka.

Med Elpump måste man hålla koll på trycket för det får absolut inte gå över 6psi

En regulator är nästan ett krav.

Släng skiten och sätt dit en original pump istället så slipper du dessutom lyssna på flugsvärmen som elpumpen ger ifrån sig

Link to comment
Share on other sites

Satte mest dit den för att den var svårstartad, står att regulator ej behövs? 7psi max tryck, men om det är för högt tryck borde den inte sura på lägre register oxå? Pumpen hör inte när bilen är i gång så den stör inte..:)

Men så klart, är det därför den tappar så byter jag ut den direkt, vill bara vara så säker som möjligt, känns alltid onödigt att kasta bort pengar.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i garaget och kollat lite, inga läckage runt gasaren när pumpen står och trycker, lät den gå några minuter, dock är packningen på bränsle ledningssidan lite fuktig.

Kollade stiften och dom var kaffebruna på bägge sidor, samma kulör, dock var sista körningen bara ett varv runt kvarteret så motorn han ej bli varm, dock samma kulör så det var ju bra, inga beläggningar på dom heller, hette ac delco 4? nått. Glömde skriva upp och har guldfisk minne bevisetligen. Borde bli ljusare när man kört varm, kollade som sagt bara för att se om dom såg lika ut!

Edelbrocks elpump som rekommenderas ger 6,5 i Max tryck och hollyen 7, borde rimligtvis dock tappa tryck på wot? Kollade manualen och där nämdes tjuvstopp på låga varv osv som tecken på för högt tryck, blir dock att sätta in en regulator med klocka tror jag, kan ju vara gott att ha även med en standard pump.

Ska kolla synkningen mellan spjällen, som jag läste mig till lite snabbt ska sec börja öppna vid 65% och bägge ska vara fullt öppna samtidigt, kan ju va nått?

Annars tror jag mer på tändningen då den går bättre nu än när jag började, har bara rört tändning och blandskruvar så känns som att det är tändningen som hjälpt? Läste att org fördelaren ska vara justerbar både på vacuum och slungvikter, är dock okänd mark så tips mottages gladeligen! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan gott reglera ner till 5.5psi

Vad dom uppger i tryck på kartongen kan man ju bara hoppas stämmer men det kan ju vara både mer eller mindre

Med motorns rätt milda trimgrad så har du "way way overkill" både på förgasare och bränsle pump.

Den 1000-lappen du slänger bort på en regulator kan du lika gärna köpa en riktig bränslepump på....Behövs ingen regulator då

Elpump är ju rena dödsfällan att åka runt med ett övertryck i slangarna....Skitkul om en slang lossnar eller spricker sådär lagom över grenröret!

Att motorn spottar i lågvarv kan mycket väl vara pumpen det beror på.

Men att motorn tappar effekt på högre varv känns inte lika kopplat till pumpen utan mer tändning eller förgasare

Enda sättet veta vad som händer är att ha en bredbands lambda i avgasröret.

Då ser du exakt värdena när genom hela varvtalsregistret.

Både om den går för magert eller fett bidrar till mycket lägre effekt.

Men du har ju fortfarande tändningen att kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Jo, skulle fått modda fördelaren att ge kanske 4' till, skulle vilja ställa den dit men då börjar det nysa, å andra sidan vill man ju inte plåga ihjäl den stackaren heller så kanske inte så dumt att växla vid 5000. Kände fenomenet innan oxå men ville tro att det ev ventil fjädrarna + att man var lite räddför ventilras så lät det vara, går ju dockmkt fint i övrigt nu, känns stabil lättstartad och stark med bra sug från 3000.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, träden handlade ursprungligen om en 2v OC, snäppet snällare kam, performer insug och 750cfm gasare...

Cleveland won\'t rev. past 5000 RMPS

There's no way you're losing 50HP with the 5K rpm limit. I've got a dyno sheet for another 351C using the same heads, intake and carb but with a bigger cam. A Lunati #0093 with 224/234 @ .050, .536/.562 lift, 112LSA, 107IC and it peaked at 5200, which was about 5 more HP than it made at 5000.

If you want peak power above 5K you're gonna need more cam, a better intake, or both.

Då blir det med andra ord bara att åka och ha det bra! :)

Link to comment
Share on other sites

Det är dom rekommenderade till kammen, nya, åkte på std tidigare och hade nog samma fenomen men ville inte varva så mkt pga just fjädrar/std ventiler... Minns inte exakta värdena på fjädrarna.

Har provat att dra den upp mot 55-5800 och det går bra men man känner att det riktiga driver försvinner vid ~5000, innan jag rörde nått kändes det nästan som att nått höll i mot, att den ströps, svårt att förklara, nu känner man mer att den bara inte drar lika hårt. Tror att det skulle ev behövas lite mer förtändning, men om vrider på mer blir det lite baktändning/spikningar vid varmstart. Tycker dock den gick lite bättre med nån grad till, går bygga om org fördelaren men vet inte om det är värt, måste köra lite mer och känna mig för, är dock riktigt rapp utan tvekningar som det är:)

Har monterat skorpion pedestal mount vippor, topparna är ej planade så passade bra, en riktig "bolt on" mao.

Link to comment
Share on other sites

Förspänningen på lyftaren och fjädertrycket arbetar tillsammans för att få ventilerna att göra det kammen vill.

Det är mycket viktigt för effekten och varvtalsområdet.

Det finns mycket på youtube om "valvefloat",

Link to comment
Share on other sites

Tja, ska jag vara ärlig monterade jag bara dit fjädrarna, var märkbart styvare än standard, mätade och jämförde nya/gamla ventilerna och allt såg lika ut. Sen följde jag bara instruktionerna när jag monterade vipporna, typ samma tilvägagångs sätt som med standard, drog med moment och allt såg bra ut. Även lyftarna är dom som kom med kammen. Kan lyftarna säcka ihop om man har för hög förspänning, drog dock moment så ska vara ok?

Kan man få ventilsläpp med styvare fjädrar?

Fakta om fjädrarna:

Spring Type: Single w/damper

Outside Diameter: 1.500 in.

Inside Diameter: 1.086 in.

Seat Load: 120 lbs @ 1.820 in.

Open Load: 315 lbs @ 1.250 in.

Coil Bind: 1.130 in.

Spring Rate: 342 lbs/in.

Link to comment
Share on other sites

Har du singel eller multi grove ventiler ?

Har du rätt ventilretainers ?

Är topparna frästa för Mek kam samt Boss fjäder brunnar ?

Det är inte bara att montera och se glad ut om man vill ha allt rätt !

"Mäta är att veta" !

Link to comment
Share on other sites

Förspänningen (preload) skall vara minsta möjliga för att hindra lyftaren att pumpa upp om fjädrarna inte pallar med ordentligt.

"Ventilsläpp" kan komma på olika varv det beror på fjäderns självsvänging bland annat.När det händer stryps effekten kraftigt.

Du måste veta inspänd höjd på både insug och avgas för att få rätt fjädertryck.

Link to comment
Share on other sites

Ja extremt viktigt kolla upp förspänningen.

Jag har varit med om nya fjädrar som tappat spänsten redan efter 1 säsong.....Kan gå galet direkt!

Men problemet kommer med trimgraden.

Fjädrarna går bra att demontera utan ta bort toppen bara du skaffar verktygen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...