Jump to content

Ryckig gång.


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Har ett problem med min Musse. När man ligger och kör med gasen lite över tomgång så rycker motorn ganska kraftigt speciellt om belastningen är låg.

Ökar man på belastningen och vartalet så försvinner fenometnet efter hand. Någon såm har tips på vad som orsakar detta? Förgasare eller kanske tändning?

Sitter en Edelbrock 4v 500 förgasare på ett Edelbrock performer insug.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har ett problem med min Musse. När man ligger och kör med gasen lite över tomgång så rycker motorn ganska kraftigt speciellt om belastningen är låg.

Ökar man på belastningen och vartalet så försvinner fenometnet efter hand. Någon såm har tips på vad som orsakar detta? Förgasare eller kanske tändning?

Sitter en Edelbrock 4v 500 förgasare på ett Edelbrock performer insug.

/Dan

Låter nog mer som prob med förgasaren. "Drunkning" på´låga varv? Den kanske flödar eller i alla fall släpper igenom bränsle ionödan?

Link to comment
Share on other sites

Ok, har du lokaliserat var den tar tjuvluft?

/D

Kan absolut vara tjuvluft men när den verkar gå hyggligt på tomgången för att sen missköta sig på låg/mellan varv så verkar det skumt.. Vad skulle hända om en vaccumkoppling till gasare eller insug stod öppen el är sprucken?

Link to comment
Share on other sites

Har haft av allt idag och på igen. Dragit fast allt lite hårdare denna gången. Nu är den oroliga tomgången borta, men jag har fortfarande ojämnt drag på högre varv. Precis som om varvtalet går upp o ner hela tiden med kanske 20-40rmps.

Öppnade tomgångsskruvarna lite till, ingen skillnad.

Fick ställa accpumpen på yttersta läget för jag fick tvekningar vid acc på låga varv.

Uppdatering:

blev tvekningar även på högsta uttaget på accpumpen. Så nu provar jag lägsta hålet istället.. verkar vara bättre.

Har ändrat tändningen till 12grader före, blev inte mycket bättre ang den ryckiga gången.

Har beställt ett munstycks/nål kit, för jag tror inte ett dugg på att en förgasare med förinställda munstycken o nålar kan fungera på alla motorer oavsett effektgrad.

Link to comment
Share on other sites

Hm, min Cleveland gick dåligt när jag köpte den, byte kablar lock osv gick ända lite skumt, bytte sedan kam insug och förgasare SAMT kamdrivningen som var riktigt slak, tror att det var den som spökade?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I dag gjorde jag en intressant upptäckt. Om jag kopplar bort vakuumanslutningen till fördelaren så upphör den ryckiga och bluddriga gången i motorn.

Det är som natt och dag, någon som har en ide' om vad som ligger bakom? Jag har kollat efter tjuvluftsläckor med startgas men kunde inte se att det fanns

några sådana.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Koppla in en Kamvinkelmätare. Starta motorn och koppla på en vacuumpump på vacuumklockan på fördelaren.

Kontrollera om kamvinkeln ändrar sig mycket när du pumpar upp vacuum i vacuumklockan.

Har varit ute för det vid ett flertal tillfällen just vid "renoverade" fördelare.

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

Hej.

E jag ute och cyklar, jag hade för mig att kamvinkeln bara påverkades av brytaravståndet? Kan den påverkas av vakuumregleringen också? E de så att du menar förtändningen i stället?

/D

Link to comment
Share on other sites

NEJ !

Jag menar naturligtvis kamvinkeln om jag skriver det !

Det är det som är problemet med vissa "nya" fördelare, är något fel på brytarplattan som gör att den rör sig felaktigt.

Det innebär att brytaravståndet (kamvinkeln) ändras och motorn går illa.

Har som sagt varit ute för det vid några tillfällen.

Jag lämnade då tillbaka fördelaren,och renoverade orginalet så var det problemet ur världen.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har nu kollat med kamvinkelmätare, kamvinkeln ligger stabilt oavsett om där e vakuum eller inte, +/- 0,2 grader. Kamvinkel inställd på 29,5 grader utan vakuum. Fler tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu varit och inhandlat vakuummätare och stroboskåplampa. Kollade vakuum gav ca. -0,6 bar på tomgång ganska ok, kanske lite lågt men jämt och fint.

Ställde tändningen på 6 grader förtändning utan vakumm anslutning. Kamvinkel var ok som nämnts tidigare. (Hade bytt tillbaks till brytare för att se om det var Ignitorn som strulade).

Kopplade på vakummslangen. Ut och testade bilen gick bra med lite gaspådrag vid accelaration men som en påse nötter när man gav fullt och vid jämn fart och lite gas. Misstände och ville liksom inte dra.

Tog av vakkumslangen, gick lite bättre. Ställde upp tändningen stegvis 2-3 grader i taget bilen gick bättre och bättre. I med Pentonix igen gick ännu bättre.

Fortsatte i dag med att justera tändningen, har nu ca. 14 grader på tomgång bilen svarar bra på gasen och varvar utan miständning. Blir till och med ett litet däckskrik när tvåan går in. Kör utan vakuum just nu. Jag får väl riva ner fördelaren, men det får vara till vintern. Just nu har vi 25 grader i skuggan så det är fint cruising väder.

Vill minnas att när jag köpte bilen så sa killen att han hade bytt kamaxel, antagligen därför som jag inte kan köra på original tändinställning. Har ingen aning om vad för tider den kamaxeln har.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...