Jump to content

Rätt färg på motorn?


Rudhan

Recommended Posts

Jag har fundering på att fräscha upp motorn, färgen är rätt sliten mest överallt. Jag har letat i forumet och googlat och kommit fram till att det ska vara till exempel Plastikote Ford Blue #224. Så jag har köpt en burk sån hos Hansen och provmålat en liten detalj. Men det skiljer massor från den färg motorn har innan.

post-6468-144839210745_thumb.jpg

Färgtonen går inte att återge bra i datorn men skillnaden mot ventilkåpan syns och är rätt markant. Färgen på motorn är rätt sliten på sina ställen och vad jag kan se är den inte ommålad. Så vad tror ni experter, vilken färg är rätt?

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert men du har "rätt" färg på ventilkåpan. "Ford Corporate Blue" kallas den i vissa kretsar.

Tack för svaret. Det här är lite skumt, på flera ställen sägs "Ford Corporate Blue" och "Plastikote Ford Blue #224" vara samma färg, eller tillräckligt lika. Det är den mörka i min bild. Så vad tusan har jag i så fall för färg på ventilkåpan? Eller är det fel färg i burken?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Krylons Ford Corporate Blue och den ser väldigt lika ut som ditt nymålade stag.

Tänk på att värme etc ändrar en färg över 45 år. Original är mörkare än dina kåpor enligt

min mening.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad folk säger så känner jag att Ford inte var så noga när man blaska ihop färgen.

Det finns både ljusa och mörkare nyanser i flera varianter så det verkar som det var lite dagsformen på fabriken som bestämde tonen.

Den "Ford Corporate Blue" är mörkare och man får helt enkelt lacka om allt om man kör med den.

Visst som Bosse säger så blekna blått väldigt snabbt så det är säkerligen stor anledning oftast.

Men jag har sett där färg varit dolt under beslag/etiketter att ofta var originalfärgen ljusare än "Ford Corporate Blue"

Tror knappast färg bleknar då det är helt täckt.

Detta är "Ford Corporate Blue" beställd av Sikkens jag lackat

post-2532-144839210963_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svaren. Då är det säkert rätt i burken, och färgen på min motor är en kombination av lite för ljus i blandningen och att den blekts. Den får det bli.

Link to comment
Share on other sites

Såg på amerikanska forum att färgdebatten är populär även där

http://forums.vintage-mustang.com/concours-forum/602312-69-ford-blue-engine-paint.html

Även där påstås att färgerna varierar mellan fabriker samt att det bleks

Men både de ljusa och mörkare nyanserna accepteras av MCA trots den mörka Ford Corporate Blue är rätt

Hur som helst är det isåfall en omöjlighet att "bättra" på delar av en motor och tro man ska få samma kulör.

Så är det nästan alltid oavsett vad man lackerar men denna motorfärg kan alltså variera kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

Och denna är lackad med US Carparts färg.

[ATTACH=CONFIG]21215[/ATTACH]

Denna nyans skulle jag matcha nära ventilkåpans färg i inlägg #1, med tanke på att ventilkåpans färg är "gammal" med många värmecykler på nacken.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...