Jump to content

Featured Replies

comment_119216

Jag skaffade en universal lambdasond och billig mätare från biltema och tänkte fixa den otroliga törsten

på 302an. Den dra i dagsläget över 2l/milen vid normal körning.

Jag har snålat ner förgasaren (edelbrock 1406, 600cfm)från standard bestyckning till -6% både på cruising mode och power mode.

Märkte ingen skillnad i gången.

Lambdan sitter endast på ena avgassidan (vänster), så bara 4 cylindrar kollas.

Lambdamätaren ligger på mycket fett på tomgång, men när jag gasar upp till 1800-2000rpm och efter så lägger mätaren av eller flackar hej vilt över hela skalan.

Även när jag kör så är det precis som om det finns en magisk gräns däromkring 2000rpm, den börjar flacka hej vilt.

Jag misstänker ju att motorn inte tänder som den ska, eftersom jag har problemet med ryckig gång vid cruising (man känner det tydligt).

Från avgassystemet hörs enligt andra inga konstigheter, men inne i kupén låter det som en påse jordnötter från motorrummet. Vet inte hur jag ska förklara men närmast låter det som skramlande ventiler och tändmissar/blödder.

Om nu endast cylindrarna tänder ibland slumpmässigt så är det väl rätt att tro att lamdamätaren uppträder som den gör?

Tändstiften var oljiga/svarta nere vid gängorna och ljusbruna på elektroderna.

comment_119240

Om stiften är ljusbruna har du nog inga tändningsproblem utan förgasarproblem. Holley 715 i min Shelby 65

uppträdde likadant och det var skit i förgasaren som blockerade flottörventilen på sekundärsidan. Gummitätningen

i överföringsröret tål inte dagens soppa med den djävla etanolen utan gummit löses upp i sina beständsdelar.

Kolla med en annan förgasare så vet du om det var det som 8r felet.

Mvh Bosse CMC 342

• Author
comment_119251

Men det är ju en helt sprillans nytillverkad förgasare ju?

Edelbrock kan väl inte tillverka förgasare nuförtiden som inte tål lite etanol i soppan?

Jag har kollat i förgasaren och där finns inget skit nånstans.

Blöddrigheten fanns ju även med originalförgasaren, men med den hade jag även vacuumläckage.

Dessutom märks det ju bara vid "cruising". Om jag accellererar märks ingen ryckighet (vad jag märkt), utan den drar bra då.

Snålade ner den ytterligare ett steg idag, men nu så märks det ännu tydligare ryckighet precis runt 2000-2500 rpm. Nu går den verkligen inte bra.

Nu tvekar den nåt enormt när jag trycker på gasen också, trots jag gått upp ett steg även på accpump inställningen.

Lambdamätaren får ju spatt PRECIS vid det varvtal som ryckigheten börjar märkas.

Kopplade in tändinställningslampan för att kolla om där var tändning på alla cylindrar även vid varvtal över tomgång. Men det går ju inte att avgöra om den missar då den blinkar så snabbt, men den blinkade ju hela tiden.

Jag blir knäpp av det här problemet.

• Author
comment_119443

Jag har varit och bytt lambdasonden till en ny, men det är precis samma skumma beteende på den. Det är inte mätaren för mäter jag på sonden med en vanlig multimeter så far den också upp o ner hela tiden.

Jag börjar misstänka att det är fördelaren/tändmodul som gör att det rycker när jag kör (även torrgas hör man det "missar").

Vid tomgång och accelleration känns det att den går ordentligt. Jag har bestyckat upp o ner utan skillnad. Kopplade fördelarens vacuum direkt till förgasaren också (den gick till en av de 3 "träd" med vacuumuttag innan), blev inget bättre.

Nu läste jag en annan tråd om att samma "ryckiga gång" kan man få om inte automaten får rätt vacuum eller har läckage på vacuumslangen.

Men jag hittar ingen vacuumslang på min låda (c4). Var ska den sitta isf?

• Author
comment_119458

Det är en en-tråds sond bara. Och jag har provat dra en extra jordkabel runt basen på den men det hjälpte inte heller.

Jag ska köpa en ny HEI fördelare (ska göras ändå nångång så likväl nu), så jag slipper ifrån både spole o tändmodul.

Får jag ingen ordning på det snart lägger jag ner det ändå. Motorn ska renoveras nån gång snart ändå.

Skulle där vara nån vacuum på lådan?

comment_119775
Förstår inte riktigt vad du menar, för mätaren visar ju inte bara av eller på s.a.s.

Men det spelar ju ingen roll för den visar ju inget alls ändå, utom när jag motorbromsar, o då gör den ingen nytta.

Hittade en jättebra tex om skillnaden mellan smalbandslambda och bredbandslambda...

Både bredbands och smalbandslambdasensorn används för att mäta motorns bränsle/luftförhållande genom att mäta avgasernas syrehalt. En optimal (kemiskt optimal då "stökiometrisk") förbränning sker vid lambda 1, då förhållandet mellan mängden bränsle och mängden luft är precis rätt. Får motorn för mycket bränsle är lambdavärdet lägre än 1 och får den för lite bränsle blir lambdavärdet högre.

Ett annat sätt att beskriva lambdavärdet med ett AFR (air-fuel-ratio) värde. Det är helt enkelt lambdavärdet multiplicerat med en konstant beroende på bränsletypen. En stökiometrisk förbränning av bensin kräver 14.7 delar luft till en del bensin. Således blir lambda 1 AFR 14.7 på en bensinmotor.

Smalbandslambdan lämnar en utspänning i förhållande till mätta lambdavärdet. Vid ett lågt lambdavärde är utspänningen hög och vid ett högt lambdavärde är spänningen låg.

Utsignalen är analog, allt över 0.45V är fett och allt under är snålt. Problemet med smalbandslambdasonden är att utsignalen är mycket olinjär. Det krävs bara en mycket liten föränring av lambdavärdet kring lambda 1 för att utsignalen ska skifta från maximalt snålt (runt 0V) till maximalt fett (runt 0.8V). I praktiken sker den här skiftningen så snabbt att utsignalen kan ses som digital. Allt under 0.45V är helt enkelt "över lambda 1", över 0.45V är "under lambda 1".

Detta räcker för orginal insprutningsdator som bara är intresserad av att hålla förbränningen vid lambda 1. Säger senorn är det bränsleblandningen är för snål så ökas bränslemängden lite till sensorn säger att blandningen är för fet och då minskas blaninden ingen. Insprutningsdatorn ligger hela tiden och pendlar upp och ner med bränslemängden runt lambda 1. Den använder alltså lambdasensorn för återkoppling ("closed loop").

Lambda 1 är som jag tidigare skrev en "kemiskt perfekt" förbränning. Det ger lägst utsläpp och nästan perfekt bränsleekonomi. Effekten kan därimot förbättras genom att motorn körs med lite mer bränsle, ungefär lambda 0.85-0.90 (afr 12.5-13). Detta vill man bara använda vid mycket gaspådrag (pga hög förbrukning och ökade utsläpp). Eftersom smalbandlambdan bara funkar för lambda 1 måste insprutningsdatorn ignoerera lambdasensorn och helt lite på sina förproggramerade tabeller vid gaspådrag. Det är det som kallas "open loop", att den kör utan återkoppling.

Bredbandslambdan är ett helt annat djur än smalbandaren. Den kan direkt mäta lambdavärdet i alla användbara område, från under AFR 10 till över 17 (och hela vägen upp till luft) helt linjärt.

Vid mappning av motorer behöver man veta den exakta bränsleblandningen för att snabbt ställa tabellerna och då är det exakta värdet från bredbandslambdan nödvändigt. När man sen är klar med mappningen kan man använda en smalbandare för enklare återkoppling mot lambda 1. Bredbandslambdan kan också användas för detta (och är bättre på det).

Bredbandslamndan är dyrare än smalbandaren, det är väl därför en del bara har en lånad vid mappning...

Sammanfattningsvis. Smalbandslambdasonder kan säga om bränsleblandningen är snålare eller fetare än lambda 1. Bredbandslambdasonden kan tala om den exakta bränsleblandingen

• Author
comment_119840

ok, men varför sägs det inte nånstans då att man måste ha en bredbandslambda till alla lambdamätare man kan köpa?

Nästan alla tillbehörsfirmor säljer ju billiga mätare och sensors, men ingen information om att de inte fungerar tillsammans.

Isf är ju såna mätare helt meningslösa och rent lurendrejeri. Istället för att visa "lean,optimal,rich" så borde de bara visat rött eller grönt då ju.

comment_119847

Billigt = funkar ej!

Har haft billig smalbands lambda inkopplat och det är verkligen grovhuggen i mätvärdet och rätt värdelös.

Du måste för det första köra den ordentligt varm på landsväg i 10 minuter annars är värdet värdelöst.

På tomgång kan du inte heller få något vettigt värde utan det ska vara under belastning.

Men de ger iallafall en fingervisning om det går fett eller magert.

En bredbandslambda är en helt annan noggranhet på

comment_119849
Men det är ju en helt sprillans nytillverkad förgasare ju?

Edelbrock kan väl inte tillverka förgasare nuförtiden som inte tål lite etanol i soppan?

Det är INGA problem med Edelbrock och soppan...Den tål det utan vidare.

Har själv kört hög etanolhalt och min Edelbrock förgasare är inköpt för många år sedan

Kanske så att Bosses soppa i USA är rena rama giftet! ;)