Jump to content

Vad är en relevant prissättning på en GT -05/06 ?


peckapecan

Recommended Posts

Hej gott folk.

Nu närmar det sig ett beslut ang inköp.

Har lite funderingar ang relevant korrekt prissättning mellan tumme/pekfinger på ovanstående bilar om man utgår ifrån att objektet i fråga

har ett rent Carfax och är i originalutförande mao inga mods.

Hur fungerar det prismässigt vid ev försäljning av bil med alla dessa options som kan vara monterade på bilar med tanke på sänkningssatser,

eftermarknadsluftfilter, avgassystem, tuningskit etc, etc ???, tenderar alla dessa prylar höja eller sänka det verkliga värdet på bilen ?

Ha det gött

//P

Link to comment
Share on other sites

Det som är intressant är en ren Carfax samt en bil i bra skick. Att man sedan slänger på en hel del extra utrustning kan göra bilen lite lättare att sälja men man får aldrig tillbaka pengarna. Encab är lite dyrare än en fastback och sedan är det en smaksak om man vill ha manuell eller automat.

Sedan har 05 och 06 vissa barnsjukdommar som är åtgärdade from modell 07. Så därför skall du vara uppmärksam på de barnsjukdommar som tidiga mustanger av 2005 och 2006 har. Du hittar en sådan manual på gruffmans bil hemsida. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Det som är intressant är en ren Carfax samt en bil i bra skick. Att man sedan slänger på en hel del extra utrustning kan göra bilen lite lättare att sälja men man får aldrig tillbaka pengarna. Encab är lite dyrare än en fastback och sedan är det en smaksak om man vill ha manuell eller automat.

Sedan har 05 och 06 vissa barnsjukdommar som är åtgärdade from modell 07. Så därför skall du vara uppmärksam på de barnsjukdommar som tidiga mustanger av 2005 och 2006 har. Du hittar en sådan manual på gruffmans bil hemsida. Lycka till.

Vet inte vilka barnsjukdomar du hänvisar till men jag tror alla 2005-2009 har ungefär samma problem, kolla bara vad som är åtgärdat. Framvagnen är väl den som spökar mest men nu går ju alla delar att byta om det börjar strula. Nu är jag ju part i målet eftersom jag har en 2005 till salu men skick och historik tycker jag personligen är viktigt.

Priset är ju alltid en intressant fråga, speciellt all extrautrustning. Det är ju lite upp till dig som köpare, vill du ha en orginalbil och fixa själv eller köper du en "färdig" ? Personligen skulle jag köpa en bil som är sänkt(bilen är väldigt hög orginal, denna tråkiga kostnad tillkommer ju annars) Värdet på extrautrustningen är upp till dig men jag som säljer försöker ju bli lite kompenserad för detta.

Link to comment
Share on other sites

ok.

Bilen jag har fokus på nu har rent carfax, är sänkt, 20" foosefälgar,eftermarknadsluftfilter & har gått 7100 mil.

Begjort pris är 179kkr.

Verkar detta vettigt?

Är det troligt att bilen har uppgraderad programvara iom det

eftermont luftfiltret?.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du kollade upp bilen. Ingenting att fundera på utan leta vidare. Har du titaat på de bilar som ligger till salu under vår länk? Där kan du kanske hitta detdu söker.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Tar upp denna tråden igen då jag undrar samma sak fast den jag har kollat på är en GT -07.Vet inte riktigt om jag får länka till annonsen här så jag låter det vara tills någon säger att det är ok.

Men jag har snackat med säljaren av en GT -07 som har rullat 4800 mil. Den är helt original och inte modifierad mer än sänkt vilket jag tycker är ett måste. Vill tillägga att det är en privat person som säljer bilen. Enligt honom köpte han den av en firma våren 2013 och kollade då med Carfax och allt var ok. Jag har inte gjort det än då jag avvaktar lite för att se vad som händer.

Jag har kollat upp den genom reg numret och det är en -07 uttagen -08. På dessa åren har den haft 7 st ägare, tycker att det låter lite väl mycket på 6 år. Eller vad tycker ni?

Plus att prislappen är betydligt billigare än andra som har samma typ av spec på sin Mustang. Visst vill man betala så lite som möjligt, men man blir ändå fundersam.

Link to comment
Share on other sites

1. Länka på så mkt du vill. Är det möjligen en grabber orange? Blev sugen själv :)

2. Min högst personliga åsikt är: en riktigt toppenfin GT(05-07) fullutr med clean carfax osv skulle jag betala mellan 150-175 för ungefär.

Tar man in en själv kommer man undan med runt 100.

Men priset är såklart högst personligt!

Link to comment
Share on other sites

1. Länka på så mkt du vill. Är det möjligen en grabber orange? Blev sugen själv :)

2. Min högst personliga åsikt är: en riktigt toppenfin GT(05-07) fullutr med clean carfax osv skulle jag betala mellan 150-175 för ungefär.

Tar man in en själv kommer man undan med runt 100.

Men priset är såklart högst personligt!

Precis. Är nog samma vi tänker på: http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mustang_GT_Premium_52536575.htm?ca=23_15&w=3

Hade det inte varit för att jag har 75 mil enkel resa så hade jag åkta och kollat på den. Visst vill man att det skall vara så billigt som möjligt, men när priset understiger de andra med samma spec med nästan 40 000:- blir man lite fundersam.

Plus att där varit 7 ägare på den sedan ny, det gör ju också så att man tar sig en extra funderare.

Eller så är det kanske bara jag som är paranoid. Man vill ju som sagt inte köpa grisen i säcken. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad beträffar antalet ägare så behöver det inte vara så konstigt.

Varje bilfirma som ägt bilen hos sig blir en extra ägare. Som egentligen "inte" är någon ägare :)

När Mustanger (05~07GT) har en prislapp på 200+ är det generellt dött på telefonerna om det inte är något väldigt speciellt!

//D

Link to comment
Share on other sites

Vad beträffar antalet ägare så behöver det inte vara så konstigt.

Varje bilfirma som ägt bilen hos sig blir en extra ägare. Som egentligen "inte" är någon ägare :)

När Mustanger (05~07GT) har en prislapp på 200+ är det generellt dött på telefonerna om det inte är något väldigt speciellt!

//D

Tycker ändå att 7 st inkl bilhandlarna är rätt så många. Men o andra sidan har jag bara ägt Volvo bilar i hela mitt liv, kanske är annorlunda att äga en jänkebil. Dem kanske man blir trötta på efter en sommar. :)

Vad är det som får dig att tveka angående bilen då Daniel?

Jag tycker annars att den verkar vara ok för de pengarna. Men är som du säger, alla som ligger på 200+ tror jag ju inte blir sålda såvida dem inte sticker ut från mängden.

Link to comment
Share on other sites

Jag sålde min 05 GT hösten 2012 efter att ha ägt den sen 2007.

Så jag vill eg ha en Shelby 08+ alt 2011 Gt Cab.

Inget annars som jag stör mig på ang bilen i fråga :)

Ok. Då förstår jag att du inte är sugen på en GT -07. Ser att du bor i samma ort som killen som säljer den så du har kanske sett den live?

Som ny på detta forum och ännu nyare när det gäller erfarenhet av dessa bilar, kanske man skulle få kunna PM dig om lite rådfrågor?

Link to comment
Share on other sites

Så himla gott med ett forum. Så mycket funderingar och tankar man kan bolla med andra.

Få tips och kanske till och med "titthjälp" på objekt som ligger långt bort.

Lycka till i sökandet Tobbe och May the force be with you! :)

Link to comment
Share on other sites

Så himla gott med ett forum. Så mycket funderingar och tankar man kan bolla med andra.

Få tips och kanske till och med "titthjälp" på objekt som ligger långt bort.

Lycka till i sökandet Tobbe och May the force be with you! :)

Tackar för det. Det hade ju inte varit fel att haft någon med sig som kan detta med Mustanger. Har en kille som handlar en del med importerade Porsche bilar. Han säger att man kan göra något som heter PPT ( pre purchase test ). Där kollar dem då igenom allt i bilen och ser om den varit dålig lagad, krockad eller mätarskruvad.

Kom ju på att jag har en polare som jobbar på Ford som säljare, han kanske kunde fått fram något mer om bilen än vad man får på Carfax och Trafikverket.

Eller så kan det vara så lätt att jag är helt paranoid över att den är billigare än andra exemplar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
1. Länka på så mkt du vill. Är det möjligen en grabber orange? Blev sugen själv :)

2. Min högst personliga åsikt är: en riktigt toppenfin GT(05-07) fullutr med clean carfax osv skulle jag betala mellan 150-175 för ungefär.

Tar man in en själv kommer man undan med runt 100.

Men priset är såklart högst personligt!

Plockar upp en gammal tråd. Värdering så här ett år senare på liknande bil. Ganska standard (Sänkt + Magnaflow) -05 GT med ren carfax och 12000 mil. Jag upplever den som väldigt fin men stått still ganska länge och verkar behöva lite nya bromsskivor/däck till sommaren. Finns på blocket. >Länk<

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt själv varit lite aktiv i denna tråden då jag också hade massa funderingar innan jag bestämde mig för att slå till.

Jag köpte den grabber orange som jag kollade på. Tycker att 13 000 mil för en Mustang hörs himla långt. Förmodar att den rullat på vintern då också?

Inget som säger att den är i sämre skick för att den rullat på vintern men kolla efter rost i skarvar och andra utsatta detaljer.

När det gäller priserna varierar dem verkligen och det har dem alltid gjort. När jag inhandlade min var där andra exakt likadana med samma årsmodell och spec som låg 40-50 000 dyrare.

Lycka till med letandet och ta inte och köp den första bästa utan kolla dig runt och ta erfarenhet av det är ett litet tips.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt själv varit lite aktiv i denna tråden då jag också hade massa funderingar innan jag bestämde mig för att slå till.

Jag köpte den grabber orange som jag kollade på. Tycker att 13 000 mil för en Mustang hörs himla långt. Förmodar att den rullat på vintern då också?

Inget som säger att den är i sämre skick för att den rullat på vintern men kolla efter rost i skarvar och andra utsatta detaljer.

När det gäller priserna varierar dem verkligen och det har dem alltid gjort. När jag inhandlade min var där andra exakt likadana med samma årsmodell och spec som låg 40-50 000 dyrare.

Lycka till med letandet och ta inte och köp den första bästa utan kolla dig runt och ta erfarenhet av det är ett litet tips.

Jag tycker inte 13 000 mil är mycket på en 10 år gammal bil. Min har gått 10 000 varav 6300 mil i min ägo och då har jag aldrig kört den på vintern eller ens till vardags på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...