vena August 17, 2012 Report August 17, 2012 Hej Alla, har en 302 som är strokad till 363 men vet ej vilka Headers som är bäst. Effekt runt 500Hp. ska även ha ett avgassystem som eventuellt går ut framför bakhjulen. Alla förslag är välkomna, vill ha ut så mycket effekt som möjligt ur motorn.tack på förhand.Claes Nordin 0767608482 info@panelsystem.se Citera
Per Berglund August 17, 2012 Report August 17, 2012 Ok rent race utan tanke på värmeutveckling i motorutrymme samt praktisk körbarhet låter det som?Då duger nästan vad som helst....Antagligen varvar inte maskin heller så mycket så ta ett par enkla Hooker Headders.Ska bilen enbart användas på gata så har du ens knappt vinning av headers.Allt beror ju på hur du ska använda bilen? Årsmodell? Citera
vena August 17, 2012 Author Report August 17, 2012 hej och tack för svaret. det är en 66:a som byggs med TCP fram och bakvagn och ska användas lite på bana samt att åka ifrån Volvoraggarna i byn. Har tittat på JBA och deras keramikplätterade.Bilen ska ju helst gå att köra till och från bana också ;-)) Citera
Happy August 17, 2012 Report August 17, 2012 Jag har Hooker Headers och 3" hela vägen fungerar bra.500 Hk är inga problem det är ju 250 Hk på en 3"Kanske passa och köpa avgasbandage också.blir mycket varmt till Startmotorn och Servopumpsslangarnakommentera gärna om jag är helt ute och cyklar. Citera
Edeson August 17, 2012 Report August 17, 2012 Jag har hooker super comp. (#6111, 1 5/8" rör) i min 66:a , bra passform men ändå tight c:a 2 mm till stötdämpartornen.500 Hk och Dart block (misstänker jag) då skulle jag fortsätta att satsa på kvalite´, med andra ord ett par avstämda hooker.Hälsar Edeson Citera
vena August 17, 2012 Author Report August 17, 2012 Edeson: hur mycket pulver är det med 500 Hp? Räcker det eller ska man satsa på en kompressor. Har ytterligare fastback fast en -65:a som jag vill ha lite mer raceaktig så grymma ideèr vore kanon.Tack för svaret om hookerserna! Citera
Edeson August 17, 2012 Report August 17, 2012 Begränsningen ligger i drivlinan som ska hantera kraften, klen växellåda och bakaxel, samt små hjulhus på årsmodellerna 65-66.Vet inte hur din drivlina ser ut men om du inte redan har så kommer att behöva åtgärda det jag nämnde ovan om du ska tygla 500Hk ! Citera
vena August 17, 2012 Author Report August 17, 2012 Hej, jag är ju ny i detta men jag har följande delar i drivlinan:T5z 5 speed lådaKevlar Spec Clutch Kit9" bakaxel med 40 splines spool40 spline gundrilled axlarBakaxel och kardan kommer från Strange Engineering17"x8 fälgar fram och 17x9 bak.Tips förövrigt mottages gärna, det är som sagt första bygget för mig. Citera
Edeson August 17, 2012 Report August 17, 2012 Haha oj då, jag tror du har så du klarar dej !!!!Det är förstås en smaksak hur man nu vill ha det......Rapar upp vad jag har gjort med min fastback 66:a.331:a stroker bromsad till 425Hk/542Nm,Tremec T5, skivbromsar fram, limited slip klump hooser drivaxlar förstärkt 8" hus,kastat ut baksätet, fyrpkt båge i bilen, batteri i "baksätet", glasfiber huv, 580lbs fjädrar fram, 4 1/2 blad bak, hårdare dämpare, polybushings, grövre kränghämmare fram även en bak, 2.5" avgassys. med apple dämpare.Stötig, hård och bullrig att köra, precis som jag vill ha det. Citera
vena August 17, 2012 Author Report August 17, 2012 Fan vad grymt, jag har ju beställt TCP framvagn med 500lbs fjädring, ska man ha 550 istället tycker du? Skivbromsar Wilwwod bak och fram 12.19" vent skivor tror jag det var jag beställde. Sen en detroit locker. Bakvagnen är också TCP med coilovers. Styrning manuell från TCP. Jag får alla mina grejor nästa månad och på tisdag ska hela bilen på isblästring direkt följt av grundning sen tillbaka för modifiwering och montage av alla delar innan lack.Hur har du gjort med avgassystem?JAg måste ställa frågan igen, räcker de 500 hp till för grym körning? Vill ju ha en startsnabb bil. 3.89 valde jag på utväxling, rätt eller fel får framtiden utvisa.TAck för era svar, nu får jag lite mer inblick i vad som funkar. Citera
mhdin August 18, 2012 Report August 18, 2012 Satsa på coatade headers så slipper du bandage o. skit.Men framför allt en projekttråd med bilder skulle vara mumma. Citera
vena August 18, 2012 Author Report August 18, 2012 Hej Mhdin, jag får väl ta och starta en tråd nån dag.lägger in några bilder här på prov. Citera
vena August 18, 2012 Author Report August 18, 2012 Lägger in en bild på motorn och karossen i jiggen. Bilen ska till isbolaget på blästring på tisdag eftermiddag sen direkt till Frank i Göteborg för rundning innan vi tar hem den igen för lite fix. Tror den blir röd igen men motorrum och underrede vill jag ha i samma kulör som Birger på One Stop Shop ska använda på inredningen. Återigen så blir jag superglad om ni kommer med kreativa förslag hur man kan få bilen att bli grym. Målet är en standard utsida med grym teknik i. Citera
Edeson August 18, 2012 Report August 18, 2012 Fan vad grymt, jag har ju beställt TCP framvagn med 500lbs fjädring, ska man ha 550 istället tycker du? Skivbromsar Wilwwod bak och fram 12.19" vent skivor tror jag det var jag beställde. Sen en detroit locker. Bakvagnen är också TCP med coilovers. Styrning manuell från TCP. Jag får alla mina grejor nästa månad och på tisdag ska hela bilen på isblästring direkt följt av grundning sen tillbaka för modifiwering och montage av alla delar innan lack.Hur har du gjort med avgassystem?JAg måste ställa frågan igen, räcker de 500 hp till för grym körning? Vill ju ha en startsnabb bil. 3.89 valde jag på utväxling, rätt eller fel får framtiden utvisa.TAck för era svar, nu får jag lite mer inblick i vad som funkar.Avgassystemet slutar innan bakaxeln.Jag har kört med 3:55 utv. i bakaxeln, motorn varvade inte ut fullt på 402 m så i vinter åker det en 4:10 utv.500 Hk kommer att räcka gott och väl både för bana och stripp, slicks är ett måste om du vill ha en startsnabb bil och bra tid på 402m.Ska bli intressant att följa ditt värsting bygge ! Citera
Per Berglund August 18, 2012 Report August 18, 2012 Lägger in några fler bilder på motorn.Ser rätt ut! Dart block eller?Till detta ser Hooker ut som nått från Biltema!!!Fint ska fint ha!! http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0901_mustang_headers_jet_hot_coating/photo_10.htmlhttp://www.fordpowertrain.com/FPAindex/FPA%20index1.htm Citera
Stefan Johansson August 18, 2012 Report August 18, 2012 Köp FPA headers, gjorde jag och ångrar mig inte. Väldigt bra passform och fin finish med grå coating som klarar motorbromsning till skillnad från andra märken där coating brinner upp om det blir för varmt. Citera
vena August 18, 2012 Author Report August 18, 2012 Hej Stefan och Per, det är just detta jag behöver höra som förstagångsbyggare. Nu har jag mailat FPA och hoppas på svar på måndag. Hur gör ni med avgassystemet? Ska man svetsa ihop ett RF själv eller har ni någon bra leverantör där också? Innan jag demonterade bilen var det rör som slutade preci bakom hjulaxeln men det drog in så mycket avgaser då så jag vet inte om det är bra. skulle nog vilja ha något annat. Citera
Per Berglund August 18, 2012 Report August 18, 2012 Det där med avgas är ren smaksak och jag kan bara svara för mig själv som inte kör race.Jag hatar höra ett bluddrande 3'' system som stånkar som en tändkula...Verkar rätt ensam om det. För mig ska det vara körbart och gärna lite modernt ljud med en grundton av det klassiska muskel ljudet.Det blev Magna Flow som numera är nästintil ledande på avgassystemHär är mitt och passningen var grym!Har inte spelat in ljud men det låter så här ungefär Dämpningen inte tillräcklig för mig och har även köpt in istället för X-pipan en extra ljuddämpare som innehåller ett X från MagnaflowJag tog hem direkt från Summit Racing som har mycket att välja mellan så det går att täcka alla smaker! Citera
vena August 18, 2012 Author Report August 18, 2012 Hej, enligt Magnaflow så har dom inte till 65-66! Har du möjligtvis artikelnummr på dit? Passade det direkt till FPA Headerserna?Tack på förhand Citera
Per Berglund August 18, 2012 Report August 18, 2012 Japp det finns2.5'' systemhttp://www.summitracing.com/parts/MPE-15815/3'' systemhttp://www.summitracing.com/parts/MPE-15817/Du måste alltid svetsa sista biten emot headers så där blir det pussel Citera
ThomasFB August 19, 2012 Report August 19, 2012 Jag hatar höra ett bluddrande 3'' system som stånkar som en tändkula...Verkar rätt ensam om det. Ta det lugnt Per, du är sannerligen inte ensam. Låter det inte "rätt", kan det lika gärna vara tyst. Citera
Stefan Johansson August 19, 2012 Report August 19, 2012 Jag köpte flowmaster 2.5" med H-rör, ångrar mig nu då det låter som en banracingbil i kupén så det måste göras om i vinter. Citera
JanneJ August 19, 2012 Report August 19, 2012 Jag har Flowtech dämpare på mitt 2,5" system och det låter också för djä.... inne i bilen. Det blir ett nytt system under vintern. Citera
vena August 19, 2012 Author Report August 19, 2012 Hej, så det ni säger är att det är 3" som gäller? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.