Jump to content

Hjälp med val av Headers 302 strokad till 363


vena

Recommended Posts

Hej Alla, har en 302 som är strokad till 363 men vet ej vilka Headers som är bäst. Effekt runt 500Hp. ska även ha ett avgassystem som eventuellt går ut framför bakhjulen. Alla förslag är välkomna, vill ha ut så mycket effekt som möjligt ur motorn.

tack på förhand.

Claes Nordin 0767608482 info@panelsystem.se

Link to comment
Share on other sites

Ok rent race utan tanke på värmeutveckling i motorutrymme samt praktisk körbarhet låter det som?

Då duger nästan vad som helst....Antagligen varvar inte maskin heller så mycket så ta ett par enkla Hooker Headders.

Ska bilen enbart användas på gata så har du ens knappt vinning av headers.

Allt beror ju på hur du ska använda bilen? Årsmodell?

Link to comment
Share on other sites

hej och tack för svaret. det är en 66:a som byggs med TCP fram och bakvagn och ska användas lite på bana samt att åka ifrån Volvoraggarna i byn. Har tittat på JBA och deras keramikplätterade.

Bilen ska ju helst gå att köra till och från bana också ;-))

Link to comment
Share on other sites

Jag har Hooker Headers och 3" hela vägen fungerar bra.

500 Hk är inga problem det är ju 250 Hk på en 3"

Kanske passa och köpa avgasbandage också.

blir mycket varmt till Startmotorn och Servopumpsslangarna

kommentera gärna om jag är helt ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hooker super comp. (#6111, 1 5/8" rör) i min 66:a , bra passform men ändå tight c:a 2 mm till stötdämpartornen.

500 Hk och Dart block (misstänker jag) då skulle jag fortsätta att satsa på kvalite´, med andra ord ett par avstämda hooker.

Hälsar Edeson

Link to comment
Share on other sites

Edeson: hur mycket pulver är det med 500 Hp? Räcker det eller ska man satsa på en kompressor. Har ytterligare fastback fast en -65:a som jag vill ha lite mer raceaktig så grymma ideèr vore kanon.

Tack för svaret om hookerserna!

Link to comment
Share on other sites

Begränsningen ligger i drivlinan som ska hantera kraften, klen växellåda och bakaxel, samt små hjulhus på årsmodellerna 65-66.

Vet inte hur din drivlina ser ut men om du inte redan har så kommer att behöva åtgärda det jag nämnde ovan om du ska tygla 500Hk !

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag är ju ny i detta men jag har följande delar i drivlinan:

T5z 5 speed låda

Kevlar Spec Clutch Kit

9" bakaxel med 40 splines spool

40 spline gundrilled axlarBakaxel och kardan kommer från Strange Engineering

17"x8 fälgar fram och 17x9 bak.

Tips förövrigt mottages gärna, det är som sagt första bygget för mig.

Link to comment
Share on other sites

Haha oj då, jag tror du har så du klarar dej !!!!

Det är förstås en smaksak hur man nu vill ha det......

Rapar upp vad jag har gjort med min fastback 66:a.

331:a stroker bromsad till 425Hk/542Nm,Tremec T5, skivbromsar fram, limited slip klump hooser drivaxlar förstärkt 8" hus,kastat ut baksätet, fyrpkt båge i bilen, batteri i "baksätet", glasfiber huv, 580lbs fjädrar fram, 4 1/2 blad bak, hårdare dämpare, polybushings, grövre kränghämmare fram även en bak, 2.5" avgassys. med apple dämpare.Stötig, hård och bullrig att köra, precis som jag vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Fan vad grymt, jag har ju beställt TCP framvagn med 500lbs fjädring, ska man ha 550 istället tycker du? Skivbromsar Wilwwod bak och fram 12.19" vent skivor tror jag det var jag beställde. Sen en detroit locker. Bakvagnen är också TCP med coilovers. Styrning manuell från TCP. Jag får alla mina grejor nästa månad och på tisdag ska hela bilen på isblästring direkt följt av grundning sen tillbaka för modifiwering och montage av alla delar innan lack.

Hur har du gjort med avgassystem?

JAg måste ställa frågan igen, räcker de 500 hp till för grym körning? Vill ju ha en startsnabb bil. 3.89 valde jag på utväxling, rätt eller fel får framtiden utvisa.

TAck för era svar, nu får jag lite mer inblick i vad som funkar.

Link to comment
Share on other sites

Lägger in en bild på motorn och karossen i jiggen. Bilen ska till isbolaget på blästring på tisdag eftermiddag sen direkt till Frank i Göteborg för rundning innan vi tar hem den igen för lite fix. Tror den blir röd igen men motorrum och underrede vill jag ha i samma kulör som Birger på One Stop Shop ska använda på inredningen. Återigen så blir jag superglad om ni kommer med kreativa förslag hur man kan få bilen att bli grym. Målet är en standard utsida med grym teknik i.post-6566-144839214062_thumb.jpg

post-6566-144839214057_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fan vad grymt, jag har ju beställt TCP framvagn med 500lbs fjädring, ska man ha 550 istället tycker du? Skivbromsar Wilwwod bak och fram 12.19" vent skivor tror jag det var jag beställde. Sen en detroit locker. Bakvagnen är också TCP med coilovers. Styrning manuell från TCP. Jag får alla mina grejor nästa månad och på tisdag ska hela bilen på isblästring direkt följt av grundning sen tillbaka för modifiwering och montage av alla delar innan lack.

Hur har du gjort med avgassystem?

JAg måste ställa frågan igen, räcker de 500 hp till för grym körning? Vill ju ha en startsnabb bil. 3.89 valde jag på utväxling, rätt eller fel får framtiden utvisa.

TAck för era svar, nu får jag lite mer inblick i vad som funkar.

Avgassystemet slutar innan bakaxeln.Jag har kört med 3:55 utv. i bakaxeln, motorn varvade inte ut fullt på 402 m så i vinter åker det en 4:10 utv.

500 Hk kommer att räcka gott och väl både för bana och stripp, slicks är ett måste om du vill ha en startsnabb bil och bra tid på 402m.Ska bli intressant att följa ditt värsting bygge !

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan och Per, det är just detta jag behöver höra som förstagångsbyggare. Nu har jag mailat FPA och hoppas på svar på måndag. Hur gör ni med avgassystemet? Ska man svetsa ihop ett RF själv eller har ni någon bra leverantör där också? Innan jag demonterade bilen var det rör som slutade preci bakom hjulaxeln men det drog in så mycket avgaser då så jag vet inte om det är bra. skulle nog vilja ha något annat.

Link to comment
Share on other sites

Det där med avgas är ren smaksak och jag kan bara svara för mig själv som inte kör race.

Jag hatar höra ett bluddrande 3'' system som stånkar som en tändkula...Verkar rätt ensam om det. :)

För mig ska det vara körbart och gärna lite modernt ljud med en grundton av det klassiska muskel ljudet.

Det blev Magna Flow som numera är nästintil ledande på avgassystem

Här är mitt och passningen var grym!

post-2532-144839214223_thumb.jpg

Har inte spelat in ljud men det låter så här ungefär

Dämpningen inte tillräcklig för mig och har även köpt in istället för X-pipan en extra ljuddämpare som innehåller ett X från Magnaflow

Jag tog hem direkt från Summit Racing som har mycket att välja mellan så det går att täcka alla smaker! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...