Jump to content

Recommended Posts

Lift @ lobe för 35-324 är 0.321 inch. Detta ger "bara" 0.514 inch vid ventilen med 1.6:1 vippor. .544 är ju mätt med 1.7:1 vippor. 1.52:1 skulle ge 0.488"

Ahaaaaa! :) Just glömde det 1.7 igen!...Tänkte väll det verka radikallt annars...Vet ju inte heller om 5.0 maskinerna har sänkta kolvar?

Hmm ska kolla vad Comp tar i för specialslipa...Går ju inte beställa via Summit gissar jag eftersom jag måste få den slipad till "lilla" bascirkeln.

Eller kanske Summit fixar det om någon här köpt special från dom?

Ahaaaaa! :) Just glömde det 1.7 igen!...Tänkte väll det verka radikallt annars...Vet ju inte heller om 5.0 maskinerna har sänkta kolvar?

Har aldrig köpt specialslipat via Summit, men kan vara värt att kolla. Antagligen får du det utfört den vägen också.

Kolvbult till topp för standard 5.0-kolvar är 1.605 tum. H.O motorn har oftast 4 fickor för ventilerna i kolvtoppen. (ett undantag finns).

Bilden i mitt inlägg ovan visar en original 5.0 H.O kolvtopp med förstorad ficka för insugsventilen. Den är inte helt flat-top som du ser av bilden.

Kolven var monterad i ett toppdeckat block och kraftigt planade toppar, därför märken av ventilen, också med moderat lyft.

Å så här ser det ut när det har tatt i ordentligt...

Per - kolla med Ed på Flowtech Induction vad han kan erbjuda i specialslipat.

post-463-14483921651_thumb.jpg

Å så här ser det ut när det har tatt i ordentligt...

Per - kolla med Ed på Flowtech Induction vad han kan erbjuda i specialslipat.

Ok kollar!

Föresten ditt sätt att "lätta" kolvarna är aningen kontroversiellt! ;)

Fick även svar idag från Summit angående specialslipning

===========================================================

Per,

Thank you for your email.

We can special order the custom grind camshaft. You can email or fax us the entire order. Please make sure to include the base core number and the custom grind number with cam specifications.

We appreciate your business.

Thank you,

Oscar

Summit Racing Equipment

===========================================================

Tack för alla synpunkter,

Har beställt ett komplett kit som bla inehåller kam, lyftare fjädrar, kamdrivning stötstänger mm. Det fick bli det som Compcams rekomenderade, dom ska ju vara proffs, så dom borde väl veta....

Det är bara att hoppas att det funkar ungefär som jag hade på min "önskelista".

Återkommer senast i vår om hur nöjd/missnöjd jag är då, förmodligen tidigare då det dyker säkert upp nåt problem som jag kanske kan få svar på

av er kloka gubbar.

Inkörningsolja (eller vad det nu kallas) för kammen och även inkörning, är det nåt som man behöver tänka på när man installerar

rullkam tro?

Se där, det blev frågor direkt....

Ludde

Till Rullkam behövs ingen inkörning alls.

Bara montera och köra...Behövs ingen försiktig inkörning heller.

Den ser lika dan ut efter 1 minut som efter 10.000mil

Faktiskt inkörningsfett skulle jag tänka mig snarare förstör än gör nytta.

En rullyftare ska ju "rulla" runt hela nocken och absolut inte glida.

Det viktigaste har du redan gjort och det är att köpa ett matchade kitt med fjädrar.

  • 3 months later...

Hej alla igen.

jag har nu monterat nya kammen och kollat med modellera frigången mot kolvarna, det blev ca 7-8 mm så det känns ju som det finns

lite marginaler, tack o lov.

Har plockat bort ventilerna från topparna och såg då att i avgaskanalen är det ganska stora "knölar" i gjutningen, tror dom kallas Thermactor bump.

Har försökt att hitta info om dom både på detta forum och även på andra forum. Det verkar som man kan fila ner dom tills inget finns kvar av dom?

Någon som gjort det eller som vet, man vill ju inte förstöra dom då topparna fö ser jättebra ut.

På insugningskanalerna är det tydligen inte så mycket att göra, bara putsa till ev ojämnheter om jag fattat det rätt, det är

väl avgaskanalerna som är flaskhalsen.

Tacksam för svar från nån som vet. (det är 351W toppar från -69)

Ludde

Du har helt rätt, det är främst på avgassidan begränsningarna finns:

Motor041liten_zps486bdef1.jpg

Du kan utan problem slipa bort knölarna och ta upp kanalen i storlek.

Här är arbetet påbörjat:

Motor057liten_zps54ca37be.jpg

Jag tog även och fasade hela kanalen inklusive styrningen precis under ventilen för ett bättre flöde, bilden är " uppoch ner":

Motor092_zpsbbaa74d5.jpg

Sedan kan du ta och hyfsa till ventilstyrningen i insuget:

Motor100_zps47906f70.jpg

Janne,

det ser riktigt prydligt ut efter din bearbetning, antar att det gör en del för effekten. Kanonbra med lite bilder så man ser hur mycket du filat!

Ska försöka få till mina på ungefär liknande vis.

Bilderna, är dom tagna på 351W toppar från -70?

Ludde

Janne,

Bilderna, är dom tagna på 351W toppar från -70?

Ludde

Bilderna är från lite blandade toppar, 289 och 302. Dina 351 toppar ser likadana ut. jag har använt 289 toppar på min 302 för att få högre kompression.

Avgaskanalen kan du med fördel matcha mot grenrören. Det finns mycket flöde att vinna på avgassidan.

Insugskanalen bör inte ökas i volym om inte du har bytt ventiler, snygga bara till gjutskägg och skarpa kanter. Är du försiktig kan du även slipa till insugskanalen precis i början där hålet för stötstången gör en utbuktning, minimera utbuktningen utan att gå genom godset i in stötstångshålet, är du osäker = låt bli.

Lycka till!

Janne

  • 1 month later...

Hej

Nu har jag startat upp maskin och provkört, visst blev det skillnad!

Tror att portningen gjorde en del på högre varv också. Den känns väldigt varvvillig och pigg.

Men skillnaden på låga varv är inte nån jätteskillnad mot förut.

Tror att en annan stallspeed skulle göra susen så man får lite mer varv från stillastående, har läst lite på forum om detta.

Var inne på Mustang Unlimited och såg dom hade en med stall 2800, kan det vara nåt för mig tro!

Frakten kostar väl skjortan, kanske det finns nån i Sverige som säljer nån liknande. Nån som vet?

Tar tacksamt emot synpunkter på val av converter ang stallspeed och fabrikat.

Ludde

Hmm får kika på det!

Som du säger Thomas så kanske en specialslipning bäst......Om nu Comp Cam gör det?

Själv vill jag ju helst dessutom behålla Air Gap insuget....Riktigt stora kanaler men går grymt fint och "kallt

[ATTACH=CONFIG]21532[/ATTACH]

Snyggt motorrum. Var har du köpt överdraget till elkablarna bla. till startreläet.

  • 1 month later...

Hej,

När jag monterade kammdrivningen från CompCams så rekomenderade dom att till nästan alla deras kammar att ställa den på

"0-strecket".Har efteråt tänkt på att det kanske var dumt att inte kolla med gradskiva att det blev bra. Det fanns ju möjlighet att ställa

-4 grader och +4 grader också.

Frågan är ju om man ska riva igen och kolla, kanske inte gör nån jätteskillnad på 4 grader även om den står fel?

Nån som vet?

MVH Ludde

Hej,

När jag monterade kammdrivningen från CompCams så rekomenderade dom att till nästan alla deras kammar att ställa den på

"0-strecket".Har efteråt tänkt på att det kanske var dumt att inte kolla med gradskiva att det blev bra. Det fanns ju möjlighet att ställa

-4 grader och +4 grader också.

Frågan är ju om man ska riva igen och kolla, kanske inte gör nån jätteskillnad på 4 grader även om den står fel?

Nån som vet?

MVH Ludde

4º gör skillnad. Punkten insug stänger bestämmer karaktären på motorn, stänger insuget tidigare får du en motor mer mer vrid på låga varv, lite rallykaraktär, bra med kraft från låga varv. Stänger insug senare flyttar du effekten högre i varvtalsområdet.

Användningssätt och utväxling avgör vilken sättning som fungerar bäst.

Jag har alltid kört med justerbara kamdrev i mina tävlingsbilar för att kunna matcha karaktären på motorn mot de växellådor och bakaxelutväxlingar jag har haft tillgång till.

Att börja med 0º känns rimligt, upplever du att motorn inte levererar på det sätt du vill kan det vara ett sätt att påverka.

Hej, har knappt hunnit provköra än, ska iaf köra som den är denna sommar.

Få se, kanske till nästa vinter, kolla det där med grader på kammen och se hur den står.

Även converterbyte kan bli aktuellt.

Få se hur jag trivs med motorn denna sommar, återkommer senare i så fall för att höra era kloka råd o tips....

Ludde

  • 10 months later...

Hej igen, har hittat dessa toppar till skapligt pris. Tillverkade av OEM, tillverkar åt Edelbrock. Tacksam för synpunkter på dom. Har ju tidigare bytt

till relativt mild rullkam som framgår av tråden, även portat mina orginaltoppar men tycker inte skillnaden blev som förväntat.

Vill ju ha lite mera vrid på framför allt låg o mellan varv.

Har ett gamalt Offenhauser alu-insug med en Edelbrock 600, i övrigt original och 3.25 utväxling och FMX-låda

Ludde

Spec på topparna.

  • Ideal for operating in the idle to 5500 rpm range
  • Made from A356 aluminum and heat treated to T-6 spec
  • Larger than stock intake and exhaust ports for increased power
  • Modern combustion chamber design for improved efficiency and mileage potential
  • Heli-Coil® threaded inserts in the rocker stud bosses for proper torque load without damaging threads
  • Hardened spring cups between the valve springs and casting for wear protection

Cylinder Head Specifications

[TABLE=class: ecxcylspc]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Combustion chamber volume[/TD]

[TD]64cc[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Intake runner volume[/TD]

[TD]190cc[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Exhaust runner volume[/TD]

[TD]60cc[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Intake valve diameter[/TD]

[TD]2.02"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Exhaust valve diameter[/TD]

[TD]1.60"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Valve stem diameter[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Valve guides[/TD]

[TD]Manganese bronze[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Deck thickness[/TD]

[TD]5/8"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Valve spring diameter[/TD]

[TD]1.460"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Valve spring maximum lift[/TD]

[TD].550"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Rocker stud[/TD]

[TD]3/8" with guide plate[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Guideplate[/TD]

[TD]Hardended steel[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Pushrod diameter[/TD]

[TD]5/16"[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Valve angle[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Exhaust port location[/TD]

[TD]Stock[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #ffffff]

[TD]Spark plug fitment[/TD]

[TD]14mm x 3/4 reach, gasket seat[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f2f2f2]

[TD]Made In[/TD]

[TD]USA[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jag måste fråga hur du menar med "Tillverkade av OEM"?

"OEM" är en akronym för Original Equipment Manufacturer, d v s en producent/underleverantör till företaget vars varumärke produkter säljs med.

Naturligtvis kan Edelbrock ha producenter/underleverantörer vars produkter Edelbrock sätter sitt varumärke på.

Lunben:

Du tittar på ett par nya toppar(skulle vara intressant att se flödessiffror) som det är marginell skillnad på mot ett par orginal -69 med:

1.94 insug

1.60 avgas

portmatch mot insug, tillsnyggad kanal, bra jobb runt styrning

portmatch mot headers, sparad kant runt för att "reflektera" återpulserna, tillsnyggning kanalen.

förbränningutrymmet bearbetat

ventilerna radieslipade

ovan gjorde jag som amatör med lite ideér, proffs flödade åt mig.

det jag jämförde mot var ett par tidiga Dart-toppar med 2.02/1.60, blev klart billigare än att beställa Dartar. :)

(dom hade förvisso varit bättre om jag haft rullkam vildare än din)

Du söker mer botten med din rullkam, det får du inte med bl.a större runners, du flyttar snarare upp registret.

sitter med surfplattan nu, har alla siffror på annan burk, skriv här/pm om intresse finns.

Pierre

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...