Jump to content

Reglerbart exportstag


NackaBosse

Recommended Posts

Det här är min åsikt:

Många av de här eftermarknadsgrejorna har ett i mitt tycke för hög bling-faktor. Tittar man på exportstagets tänkta funktion och vad de här pinnarna gör så känns det bara som kosmetika.

Tanken med staget måste vara att hindra att stötdämpar/fjädertornen och torpeden på något sätt flexar inbördes. Ett exportstag är en stadig bit som kommer att sätta mot rejält oavsett vinkeln på kraften. De här pinnarna har ju bara någon verkan när kraften kommer rakt i längsled.

Om vi leker med tanken på att vi hissar upp bilen och sätter ett par pallbockar mitt under torpeden och låter fronten hänga fritt i luften, då gör de nytta. Men om du är ute och kör och träffar en grop i vägen med ena framhjulet och får en kraft som trycker snett inåt-uppåt, då tror jag ett original exportstag är mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det måste väl vara bättre än ingeting. Klart att original exportstag är bäst men det får jag ju inte dit.

Varför går originalet inte dit?

Palla upp karossen i vinter, så att hela nospartiet "hänger fritt", alltså lägg pallbockarna ung. 10 cm framför hjälpramens bakre kant, och efter några veckor har staget hittat plats.

Är det lite snett, använd olika mellanlägg mellan pallbock och kaross som belastar karossen i rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Fyller på med att hålla med...."Bambustaket" är inte mycket att ha.

Gjort som Thomas beskriver och det funkar....Släpp även på fjädrarna.

Går det fortfarande inte montera exportstaget i så många bultar det går endast i fjäder tornet.

De 4 hål mot torpeden låter du bli.

Sätt istället en M12-M14 gängstång genom nått av hålen som fungerar i torpeden

Sen är det bara gänga på så svingas exportstaget rätt.

Spett och andra hävarmar är bra "tools" också! :)

Själv har jag använt en "Porta Power" vid nått tillfälle....Gäller att vara försiktig men grymt effektivt

Typ 500spänn från Biltema.

Nästan ett måste om man även vill ha Monte Carlo stången som går tvärs över

Link to comment
Share on other sites

När bilen stod upp hos Göran Forsberg på SET i Bålsta i vintras, skulle bl.a detta stag monteras. Han lät den hänga, som du sa. Vid närmare kontroll visade det sig att bilen någon gångi det förflutna förmodligen fått en smäll framifrån på höger flygel, då man kunde ana sig till några små veck i plåten på insidan av motorrummet. Vid diagonalmätning av ovansidan skiljer det c:a två cm. Underdelen, d.v.s framvagnens hjulupphängning är OK.

Så här såg det ut:post-5833-144839216812_thumb.jpg

post-5833-144839216774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Per, om jag förstått det rätt skall jag först skruva fast staget i båda fjädertornen. Sen tar jag en järnstång (måste det vara gängstång?) och trär genom det hål i staget, som passar bäst mot motsvarande hål i torpeden, ner genom bägge dessa, och medelst hävstångsprincipen bända staget på plats.

Link to comment
Share on other sites

På -66 och / eller -67 så är det väl alltid ett / några veck på ena eller andra sidan insidan 'innerskärmen' (som jag minns). Det är väl från pressningen på fabriken. Eller talar vi här om andra veck?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har grejorna kommit. Total kostnad inkl frakt 662$. Skitdyr frakt då de levererade med UPS direkt till dörren. Å andra sidan slapp jag både tull och moms.

Leveranstid 3 dagar. Måste vara rekord.

Vet inte när jag påbörjar montering, men skall försöka hålla denna tråd uppdaterad med hur det fortskrider.

Faktura Tower Brace Set.PDF

post-5833-14483922274_thumb.jpg

post-5833-144839222774_thumb.jpg

post-5833-144839222803_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...