Jump to content

Fråga till er med egentillverkad kuggstångsstyrning


rossander

Recommended Posts

Hej!

Tänkte skrota stryrsnäckan till förmån för en kuggstång nu till meksäsongen. Har läst det som går att läsa i detta ämne här på forumet plus en hel del annan info. Ni som åker med Saab-stänger verkar nöjda förutom vändradien. Hur dålig blir vändradien jämfört med original? Går det att leva med eller är det katastrof? Har inte hittat några andra alternativ till donatorbilar än Saab/Opel. Köpesgrejer som tex.kittet från SET-eng. (de skriver att vändradien inte försämras) verkar ju också utgå från GM-prylar men de kanske har modifierat kuggstången för att få bättre slaglängd?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en 66 cab som jag satte in en saab styrväxel i är mycket nöjd en helt annan bil på vägen än med den gammla servon,kör med orginal servopump

och det funkar bra.Tycker inte att jag lider av att det blivit lite större vändradie dom få gånger man inte har kommit runt får man väl backa lite.

Hälsningar Christer

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på en sån här: http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_info_view&art_id=846766&return=action%3Dcatalog_part_view%26data%5Bid_make%5D%3D7%26data%5Bid_model%5D%3D442%26data%5Bid_model_detail%5D%3D1783%26data%5Bid_part%5D%3D10299%26data%5Bsort%5D%3D Den sitter i div Opel och Saab, se lista. Jag har dock inte dubbelkollat måtten på en i verkligheten. Får besökta närmsta skrot....

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort kuggstång på SAAB 9.3 och är i slutänden mycket nöjd.

Aningen sämre vändradie fast inget jag upplever som ett problem.

Däremot rekommenderar jag INTE bygga själv då det inte är lönsamt och det blir ganska säkert både sämre och nästan lika dyrt om man inte har tungan rätt i mun.

Jag själv har tillgång till alla bearbetningsmaskiner på firman samt att jag 3D caddade upp hela konstruktionen vilket underlättar på alla sätt

Trots det fick jag göra om ett par detaljer.

I efterhand skulle jag köpa nytt och hade då valt TCP som jag skruvat med.

TCP har inte så många komplicerade pinaler och det är ändå super hög kvalitet samt att vändradien blir faktiskt skarpare än original.

Men även de andra kuggstångstyrningarna är superbra!

Visst gördet gärna själv om du vill men förvänta dig ingen billig lösning om du inte kan få tag på komponenter gratis.

post-2532-1448392239_thumb.jpg

post-2532-144839223856_thumb.jpg

post-2532-144839223879_thumb.jpg

post-2532-14483922389_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har också byggt på Saab. Skulle jag göra om det hade jag lagt lite mer tid på att hitta en kuggstång som har styrlederna rakt ut från kortsidorna. Saabens kuggstång kräver en del extra konstruktioner som egentligen bara tar en massa plats och ger fler möjligheter att det börjar flexa.

Geometrin är inget problem, kopiera bara måtten och placeringen som original center link har så funkar det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...