Jump to content

Trim till GT 2005 vad rekommenderas?


Stefan Åberg

Recommended Posts

Såg att kompressor inte blir godkänd på besiktningen - ingen chans att få den typad med kompressor???

Sen vilka andra "options" finns det?

Vart kan man hitta leverantörer av trimdelar?

V8 4.6L 305hp std...

Snart blivande musseägare :)

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg att kompressor inte blir godkänd på besiktningen - ingen chans att få den typad med kompressor???

Sen vilka andra "options" finns det?

Vart kan man hitta leverantörer av trimdelar?

V8 4.6L 305hp std...

Snart blivande musseägare :)

/Stefan

Tyvärr. Endast fabriksmonterad kompressor går genom besiktningen.

Det finns custom-mjukvara som man lägger in med SCT tuner i kombination med öppet luftfilter, större gasspjäll, byta utväxling på bakaxeln, andra kamaxlar etc...

När det gäller leverantör av trimdelar, syftar du på svensk eller amerikansk firma?

Link to comment
Share on other sites

dom 3 bilar du ska titta på har (eller ja min o dannes..) första steget med cai och tune m.m

sen kan man sätta på headers,nya kammar,avgas...listan blir lång men dyr efter ett tag

vill du ha snurra på bilen kan du antingen meka 2 gånger per år eller ta chansen ute på "landet" med besiktningen :)

ibland gäller tydligen "rem av" men det är uppenbarligen en tolkningsfråga

Link to comment
Share on other sites

dom 3 bilar du ska titta på har (eller ja min o dannes..) första steget med cai och tune m.m

sen kan man sätta på headers,nya kammar,avgas...listan blir lång men dyr efter ett tag

vill du ha snurra på bilen kan du antingen meka 2 gånger per år eller ta chansen ute på "landet" med besiktningen :)

ibland gäller tydligen "rem av" men det är uppenbarligen en tolkningsfråga

Tackar, ja det verkar som en kompressor är det jag vill ha...synd att "allt" är förbjudet i Sverige nu :)

Köper jag din eller Dannes musse har jag ju det man kan göra utan att behöva lägga för mycket resurser.

Mvh,

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du köper en modifierad bil så se till att originaldelarna följer med, speciellt om avgassystemet eller andra "uppenbara" komponenter är modifierade.

Anledningen till detta är at ex maffigare avgassystem är förhållandevis enkelt att konstatera och då polisen inte har utrustning för att göra ett korrekt bullerprov i fält så får du ett förläggande om registreringsbesiktning inte böter.

Ovanstående är djävligt irriterande men mycket vanligt numera + dyrt och besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

okey, tur att jag fick med mig nästan en hel bil i utbytta delar vid köpet :)

Men CAI lär ju inte vara ett "trim" i egentlig mening då det bara är att man flyttar luftintaget till en bättre position?

Däremot ljuddämparna kan ju behövas klämmas på igen (om det går utan att stoppa dit orginalrören?)

Hot Rod-kammarna blir ett lite väl stort arbete men det borde väl inte vara ngt problem om man ställer ner tändning mm via SCT tunern?

Varför är Sverige så jävla jobbigt på den här punkten???

Borde det inte räcka med att man har en trafiksäker kärra och skit i vad det är för orginaldelar på den :(

Nån som vet vad man ska rösta på i nästa val så att man får göra vad man vill, Mitt Romney?

Link to comment
Share on other sites

okey, tur att jag fick med mig nästan en hel bil i utbytta delar vid köpet :)

Men CAI lär ju inte vara ett "trim" i egentlig mening då det bara är att man flyttar luftintaget till en bättre position?

Däremot ljuddämparna kan ju behövas klämmas på igen (om det går utan att stoppa dit orginalrören?)

Hot Rod-kammarna blir ett lite väl stort arbete men det borde väl inte vara ngt problem om man ställer ner tändning mm via SCT tunern?

Varför är Sverige så jävla jobbigt på den här punkten???

Borde det inte räcka med att man har en trafiksäker kärra och skit i vad det är för orginaldelar på den :(

Nån som vet vad man ska rösta på i nästa val så att man får göra vad man vill, Mitt Romney?

Farbror blå lär knappast se om du har vassa kammar eller en hårborste under huven men fett avgasrör och tvångsmatare syns och hörs...

Link to comment
Share on other sites

vore bättre om farbror blå kunde fånga riktiga skurkar än motorintresserad "ungdom" som oss :P

Det gör han med. Men när hornen växer ut på oss adrenalinet pumpar, omdömet sviker och motorn vrålar så ringer svensson till lagens långa...

Vipps så e re bara att skruva och rycka i lädret.

Suger men så är det numera.

Link to comment
Share on other sites

Jag är noga med att aldrig låta motorn vråla när jag ser snuten och detsamma gäller i tex bostadsområde. I våras på en cruising fanns typ halva kåren på plats och då höll jag låg profil för inte åka på flygande besiktning. De tittade bara slött på mig tack vare hornen växte inte för långt ut.

Link to comment
Share on other sites

I min bostadsrättsförening så kom en granne och ringde på och sa att precis en såndär vill jag också ha men min fru tycker att det är för opraktist när dom har sammanlagt 4 barn att ta hand om :)

En annan som köpt en sportbilsersättare, Mazda eller nåt sånt, erbjöd mig låna deras carport tills jag får tillbaks mitt garage i januari.

En tredje, 4 barnsfru, tyckte att vi gjorde kvarteret bättre iom att det fanns en Mustang på området.

Som jag ser det så är det miljöpartister och poliser som har något emot bilar som låter litegrann :P

Link to comment
Share on other sites

"Loud pipes saves lives" är min devis (4" boom tubs= raka 4 tums rör) å jo jag snöt ur hästkraken en del men dessvärre så är det inte bara vid "provokation" som blå tar till batongen. Samma läge för Biker:s många som suttit på bilprovningen i sommar.

Tänk dig senariot du går där och lallar med din i-fåne intrykt i örat (mao hör inte ett djävla dugg) travar på med favorit låten malande och funderar på var du skall käka i kväll, kommer till ett övergångsställe helt inne i dina tankar... vill du då att trafiken skall bestå av ljudlösa Toyota prio eller en rytande V8...

Link to comment
Share on other sites

I min bostadsrättsförening så kom en granne och ringde på och sa att precis en såndär vill jag också ha men min fru tycker att det är för opraktist när dom har sammanlagt 4 barn att ta hand om :)

En annan som köpt en sportbilsersättare, Mazda eller nåt sånt, erbjöd mig låna deras carport tills jag får tillbaks mitt garage i januari.

En tredje, 4 barnsfru, tyckte att vi gjorde kvarteret bättre iom att det fanns en Mustang på området.

Som jag ser det så är det miljöpartister och poliser som har något emot bilar som låter litegrann :P

En Mustang på området? Det är ett sätt att få framtida medlemmar i klubben bland barnen samt bli intresserade av bilar. :)

Snacket går snabbt bland grannarna när man äger en bil som sticker ut i mängden.

Link to comment
Share on other sites

"Loud pipes saves lives"

E-Type (Martin Ericsson) gjorde väl en platta som hette just det :)

Men jag håller med...dagens bilar, Skodá till Audi låter ju mest om ventilerna och däckskrammel...tråkigt buller bara.

En V8:a låter mysigt :)

En Mustang på området? Det är ett sätt att få framtida medlemmar i klubben bland barnen samt bli intresserade av bilar. :)

Snacket går snabbt bland grannarna när man äger en bil som sticker ut i mängden.

Jag kan kolla om de som verkar intresserade vill gå med i CMC, man e ju välkommen även fast man kör Volvo ju :)

Vore kul att få med sig dom till nån lokal eller större träff nästa sommar så dom får se alla fina bilar som finns.

Vh

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jag kan kolla om de som verkar intresserade vill gå med i CMC, man e ju välkommen även fast man kör Volvo ju :)

Vore kul att få med sig dom till nån lokal eller större träff nästa sommar så dom får se alla fina bilar som finns.

Vh

/Stefan

Bra idé. Kolla med dina grannar. Det räcker med intresset för att vara medlem i klubben. :)

Om du får med dig dem, kolla in deras reaktion när de ser träffen med egna ögon. Den är obeskrivlig.

Link to comment
Share on other sites

ja bara se min reaktion då det kommer bli mitt första träffbesök så vi kommer ha helljusen på allihop :D

vet inte varför jag inte kollat in nån träff tidigare då jag ändå haft intresset sen barnsben...men ibland behöver man bara en knuff över tröskeln så är man med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Såg att kompressor inte blir godkänd på besiktningen - ingen chans att få den typad med kompressor???

Sen vilka andra "options" finns det?

Vart kan man hitta leverantörer av trimdelar?

V8 4.6L 305hp std...

Snart blivande musseägare :)

/Stefan

Har en lika Musse som dej, har kört med kompressor i 5 år utan problem! Monterad av jm tech

Enda problemet som uppstod var i lådan (aut) den har rasat och modifieras 4 gånger!

Besiktning inga problem, bra körbarhet, kört 11 cek 187km/ på 402m, funkar fint som semesterbil.

Human bränsleförbrukning. Har även steg 1 trim att sälja , luftfilter joxet!

Link to comment
Share on other sites

Tackar Kenne Bell (den luftsnurra jag funderat på att smygimportera från US...)

Men säljaren av min kärra, jo jag köpte första kärran jag såg på..., säger att följande trim är installerat:

Kam: Ford Racing Hot Rod (FRPP High Lifting Cams M-6550-3V)

CAI: Airaid - med 'removed MVT'.

Headers: JBA Ceramic Long Tube Headers (05-10 GT)

Kattar: Catco Catalytic Converters Direct Fit Catalytic Converters

Ljuddämpare: Borla Agressive

Så att jag kollar på att byta ut tunern för att få dels en fräshare variant av tuner + att man kan få ut loggar, bättre grafik samt 0-100kmh-test och HP-test samt broms-test.

Det jag är sugen på att göra snabbt nu, utöver byta tuner:

- Ford Racing Intake Manifold för ytterligare bättre luftgenomströmning.

- Kanske köpa lös denna: http://www.americanmuscle.com/frpp-62mm-throttlebody-0510gt.html från säljaren av mussen.

- sen en luft snurra :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar Kenne Bell (den luftsnurra jag funderat på att smygimportera från US...)

Men säljaren av min kärra, jo jag köpte första kärran jag såg på..., säger att följande trim är installerat:

Kam: Ford Racing Hot Rod (FRPP High Lifting Cams M-6550-3V)

CAI: Airaid - med 'removed MVT'.

Headers: JBA Ceramic Long Tube Headers (05-10 GT)

Kattar: Catco Catalytic Converters Direct Fit Catalytic Converters

Ljuddämpare: Borla Agressive

Så att jag kollar på att byta ut tunern för att få dels en fräshare variant av tuner + att man kan få ut loggar, bättre grafik samt 0-100kmh-test och HP-test samt broms-test.

Det jag är sugen på att göra snabbt nu, utöver byta tuner:

- Ford Racing Intake Manifold för ytterligare bättre luftgenomströmning.

- Kanske köpa lös denna: http://www.americanmuscle.com/frpp-62mm-throttlebody-0510gt.html från säljaren av mussen.

- sen en luft snurra :)

Tycker många har problem med spjällhusen.

Satsa på snurran på en gång. Lättare demontera typen jag har än de som sitter uppe på motorn om du är nervös för besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...