Jump to content

Recommended Posts

Efter man åkt 67-ht i 4 år såldes den i augusti, har letat en fastback/sportsroof och till slut hittade jag en i bra skick, så jag slog till.

Fick hem bilen och en vecka senare blev det vinter nu får man vänta in våren .

post-4160-14483922659_thumb.jpg

GRATTIS!!! Du bör nog ha ett F till för motorkod (302 2V) som 5:e tecknet tex. 0F02F159780. Övriga tecken betyder

0 = 1970

F = Tillverkad i Dearborn, Michigan

02 = SportsRoof (ej Mach 1)

159780 = 6-siffrigt serienummer

Ser bra ut på bild.

Du har ytterligare kod på dörrbrickan

Det mesta verkar finnas där.

Säkerligen trumbromsar original och tidigare ägare har köpt ett komplett skivbroms kit.

Det ska du vara glad för! :thumbup:

Konsol är också troligen insatt i efterhand om inte bilen special beställdes.

Kul att originalratten är kvar! Guld värd så var försiktig med den.

De som beställde med konsol beställde nog oftast paketet "convenience group"

Konsol, höga stolar och större dörrdsidor mm.

Eftersom det sitter standard dörrdsidor på bild så var min gissning att konsolen är eftermonterad.

Men självklart kunde man beställa enbart den.

På den tiden kunde man beställa mussen i nästan oändligt utförande

post-2189-144839226819_thumb.jpgRiktigt skoj att du fick med Build Sheet från fabrik. Det är ju ett originaldokument och mera äkta än en Marti Report som bara är en kopia från Fords gamla arkiv som denna firma säljer. Vet dock inte om du kan utläsa på din Build Sheet om tex. konsollen var med när bilen byggdes men jag antar det. Det finns säkert någon annan som kan svara på det här. Grattis!!! Vad menar du skulle vara problemet med avgassystemet? Att det är för lågt?

Mvh. Mats

Tänkte att om avgassystemet slutar under bilen kanske besiktningen gnäller om avgaser i bilen,bara en fundering.

Som jag sagt har jag knappt hunnit köra bilen bara en kortare sträcka men jag tycker lådan slår i växel när man lägger i drive eller backväxel,så gjorde alldrig 67an plus att växelspak går att föra i sidled(glapp),vad kan det vara som strular, vill skruva lite i vinter så man letar fel.

.

Det år monterat ett rostrfritt avgassystem som slutar ca 20cm under bilen hur går det att besikta bilen med detta system,skulle vilja ha en bra stereo är det dumt att montera högtalare i en orörd hatthylla?

Ja!

Personligen tycker jag det är lite våldtäkt att borra i en originalhylla, dessutom kommer ljudet bakifrån, jag vill ha mitt ljud framifrån.

Lägg lite tid på ett dolt framsystem och komplettera med en baslåda.

Finns ju både original högtalargaller till dörrarna och eftermarknads kick panels med möjlighet att placera högtalare. SMart att behålla den hela hatthyllan IMO.

PApperet du nämner är säkert bilens "build sheet", ett papper som talade om för montörerna vilka delar som skulle monteras. Kul att ha, inte så många som kan koderna för en 70:a, - utom Kevin M förtås.

fin bil!

Classe

Blir nog att pröva bygga ett ljudsystem som inte förstör inredning,såg att det finns nytillverkade stereos gjorda för att passa mustang,något som kan rekomenderas?

Jag har pysslat lite med en retrostereo med usb, kommer inte ihåg fabrikatet men jag tror inte det finns så många olika att välja på. Den hade lågnivåutgångar och verkade bra. Problemet var ljudkvaliten, det var ett nyansfattigt ljud utan dynamik, lite som man hade en kudde framför högtalarna. Ett byte till en modern Sony släppte fram ett helt annat ljud genom anläggningen som hade bra potential med slutsteg och subbas. Jag hade inte valt en sådan stereo om ljudkvaliteten var viktig.

Var och hur monterade du stereon i din bil, vill ju inte förstöra instrumentpanel

Hej Pär! Snygg bil du hittade!

Nu har ju min 68:a helt annorlunda inredning än din. Men jag har en original radio

i panelen och en modern stereo med USB och SD-kortläsare i handskfacket.

Högtalare i kickpanelerna. Köpte nya med högtalaruttag och sparade originalpanelerna

i fall att! Gör likadant med din hatthylla. Köp ny och montera vad du vill i den.

Mvh.

P-O