Jump to content

Vinterprojekt - 351C 4V


JockeH

Recommended Posts

Hade tänkt dra igång ett vinterprojekt för att skrämma upp min 351C 4V till sommaren.

Renoverade snurran hemma i garaget för ungefär 3 år sedan, men hade tänkt att gå igenom den inför nästa säsong och då försöka mig på lite lokal strippkörning. Jag skulle gärna vilja bolla lite idéer med er för att komma på rätt spår - det finns ju så mkt kunskap på det här forumet som förtjänar att komma ut i ljuset :)

Jag vill att min 351C ska dra på rejält någonstans mellan 2500-6500 varv, jag är öppen för att stoppa i antingen en hydralkam eller mekanisk. Rullkam kunde ha varit trevligt men det är utanför budget.

Är lite osäker på hur mycket varv man vågar ge en omodifierad Cleveland. Gjorde aldrig några oljemodifikationer. Mitt lagerspel är ganska tajt med standardtoleranser, ramlager: .0017" och vevlager: .0015". Vevpartiet blev iallafall balanserat inför renoveringen.

Hydralkammar som jag kikat på är Crane H-288-2 och Crane H-292-2. Som jag förstått det passar en kam med bred LSA till 4V-topparna och då känns H-292-2 som ett bättre option. (ute och cyklar?)

Det skulle ju iofs kännas tufft att köra med mekanisk kam, haha 8) - kanske en Crane F246 skulle kunna funka om man vill vara kaxig?

Jag har en påse med Parker insugstungor liggandes som jag plockade ur topparna när jag renoverade, de skulle jag eventuellt kunna epoxa dit igen och försöka portmatcha Torkerinsuget om det skulle vara värt ngt.

Jag vet inte jag, är det någon som känner sig manad att komma med lite förslag?

Idag ser snurran ut som följande, det mesta kommer få stanna kvar förutom kammen:

Bottendel:

  • 351C nolldeckat/borrat .020"
  • Std vevaxel 030/030
  • Org. stakar med ARP-bult
  • KB177 hypereutectics kolvar
  • Kamaxel Comp Cams XE-274-H
  • Melling std.tryck oljepump
  • Standard oljetråg
  • .042 quench mot topparna med nolldeckat block, kolvar 0.008 ovanför blocket och .050 kopparpackningar

Toppar:

Övrigt:

153740-6235d4f749d3aa8811b437e7c2d155a0_large.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
lade till en bild
Link to comment
Share on other sites

Hej! Ett restriktorkit kanske inte vore så dumt, annars ser det väl bra ut. Den borde väl gå ganska bra redan nu? Det du skriver om bred LSA; har du läst George Penses inlägg? Jag håller på med en liknande motor och tänkte nog prova Howards 231332-08 med EDM-lyftare och Tim Mayors kamlager.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Man skulle väl ha gjort det där när man hade grejjerna isär. Nu orkar jag inte riva ner hela snurran för att sätta i restriktorer. Men det borde ju kunna gå att lägga på lite varv iallafall. De kamlagren som du nämner har jag också hört om - låter som ett lättsamt alternativ. Har du köpt redan?

Jag har plockat upp infon från George Pence, ja. Tycker han verkar ha vettiga saker att komma med.

Ska leka lite med Howards-kammen i DD och se vad jag får för resultat där. Verkar intressant.

Link to comment
Share on other sites

Mekanisk kam.. Svar NEJ i trafik!!! Har kört mekaniskt många år och är riktigt glad slippa skiten.

Kombon du räknar upp är det ju inget fel på i tävlings sammanhang men inte för trafiksammanhang.

Har själv tröttnat rejält på min kombo med 2200-6200 hydraul rulle.

Trots den går väldigt snällt på lägre varv så blir det ändå trist i längden

Procentuellt av körningen får man ut mer effekt med en snällare kam då de ger mer i trafik.....Men det är ju jag det som använder bilen 90% i trafik.

Men som sagt prioriterar du helt för strippen så då är ju mekankam det man ska ha.

Svårt att få något bra för både tävling och trafik så tänkt efter hur du använder bilen mest.

Ärligt ser din kombo rätt trist ut i trafik med manuell låda... :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Nu är ju det här ingen daily driver direkt, men som du säger så är det ju ändå 99% svenssontrafik man harvar runt i.

Jag förstår att det är svårt att få något slags mellanting mellan hyfsad strippkörning och att ta ut svärmor på en tur i solnedgången, men hjärtat vill ändå att den här motorn ska ha möjlighet att då och då få vad jag nostalgiskt tolkar att en 4V Cleveland vill ha - ganska rejält med varv.

Du har ju erfarenhet som jag saknar, och jag tackar för all input. Antingen växlar jag ner mina förväntningar eller så gör jag som du också gjorde, testar köra vilt - och senare inse att det egentligen var ganska dumt :)

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Jocke,

vilka lyftare använder du och vilket fjädertryck har du ?

Lyftarna som satt i var Comps hydrauliska som följde med kammen, men de kommer inte tillbaka om jag inte fortsätter med kammen som sitter i idag. Fjädrarna är också Comp dubbla med 347lbs/in. tryck. Lyftare och kam blir nytt om/när jag byter, fjädrarna får förhoppningsvis stanna men skulle de behöva bytas så fixar jag det. Vipporna är crane gold rullvippor.

Ändrade %s av %s (%s)
hjärnsläpp
Link to comment
Share on other sites

Nu är ju det här ingen daily driver direkt, men som du säger så är det ju ändå 99% svenssontrafik man harvar runt i.

Jag förstår att det är svårt att få något slags mellanting mellan hyfsad strippkörning och att ta ut svärmor på en tur i solnedgången, men hjärtat vill ändå att den här motorn ska ha möjlighet att då och då få vad jag nostalgiskt tolkar att en 4V Cleveland vill ha - ganska rejält med varv.

Du har ju erfarenhet som jag saknar, och jag tackar för all input. Antingen växlar jag ner mina förväntningar eller så gör jag som du också gjorde, testar köra vilt - och senare inse att det egentligen var ganska dumt :)

ja fundera!

som sagt låter jobbigt med manuell låda och en kam som börjar runt 2500

Torker insug gör även sitt att slöa ner motorn i trafik.

sen för att inte tala om obefintligt vakuum som gör att bromsarna inte fungerar

jag ser framför mig hur du försöker komma iväg vid rödljus med skuttande bil som lätt får motorstop och när du bromsar in gör du det med båda fötter.

rätt trist efter några dar.....men kul att tävla med.... Bara välja.

Visst att den vill ha varv men jag rekommenderar en jävligt hög utväxling istället för toktrimma

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var ju inte den bilden jag hade i huvudet direkt :)

Som jag har kört runt de senaste två säsongerna så har jag haft ett vakuum på 9-10 in-hg vid ~900+ varv och inget häpnadsväckande under 3000 - sedan har motorn vaknat men somnat in igen strax efter 5000. Andra med samma kam verkar ha haft samma problem när jag kollar runt på nätet, även om de inte haft ett Torkerinsug som jag. Setupen har känts fel överlag och jag känner för att byta kam helt enkelt. Insuget får gå beroende på vad jag väljer, det var en budgetlösning att behålla det jag redan hade.

Nu var nedanstående skrivet till en kille som var besviken på prestandan i sin 393C-stroker, men jag tyckte situationen stämde för mig med.

On the surface the XE 274H looks like a great match for a big cube streetable cleveland with 230/236 duration @ .050, and 274/286 degrees at advertised duration(.006 lift). Looks big enough but not too big for a good street motor with some cubes. However, when we look at the actual timing events, where those valves are actually opening and closing, we begin to notice where this cam wants to "play". The intake valve opens at 31 degrees BTDC which is pretty early, but can result in good cylinder filling, but the intake valve closes at 63 degrees ABDC, which is extremely early! The exhaust valves are situated at reasonable perfomance points of 77 degrees BBDC and 29 degrees ATDC, which yields a nice street friendly overlap of 60 degrees on a 110 LSA. The Intake Valve closing at 63 degrees should make this a torque monster motor that rips the tires off the car and then noses over very early in the RPM range, like 5400 RPM's, exactly where your motor does. This is WAY too early of an intake closing event for a 4v cleveland headed motor! All the STOCK Ford performance cams (Cobra Jet, Boss) had intake valve closings of 72 degrees or greater, and the Ford engineers actually knew something about the Cleveland motors. I can't say the same thing with confidence about the CompCam's cam designers in regards to our 40+ year old Clevelands. One size does not fit all.

Vi får se, jag har ju några veckor till ledigheten då jag tänkte ta itu med det här. Vad har ni andra som kör Cleveland för kombo?

Link to comment
Share on other sites

Mekankam i sej är inget problem, det är ju slipningen som avgör om den är stökig eller inte. Har åkt 351C 4v, 4vxl,10.5 komp. och CompCams 32-238-4 i några år nu, den är nästan lite väl snäll, varvar 6000 sen orkar inte fjädrarna mer men den går så bra i övrigt så jag har inte brytt mej att göra något åt det. Motorn sitter ien Mustang -71. Har mekankam i min -63 Anglia också, trmmad 1600 crossflow utan problem, går som en raket.

Link to comment
Share on other sites

Lyftarna som satt i var Comps hydrauliska som följde med kammen, men de kommer inte tillbaka om jag inte fortsätter med kammen som sitter i idag. Fjädrarna är också Comp dubbla med 347lbs/in. tryck. Lyftare och kam blir nytt om/när jag byter, fjädrarna får förhoppningsvis stanna men skulle de behöva bytas så fixar jag det. Vipporna är crane gold rullvippor.

Jag menade vilket tryck är det vid öppen respektive stängd ventil.

Vilket reservdelsnummer har lyftarna?

Link to comment
Share on other sites

Köpte nyligen en Crane H-238 för 800bagis ( billigare än lyftarna :-)

En bra koppling,RUG-AD låda (tät) & 4.11 bak och trafik är väl inga problem.

Din uppsättning är ju som sagt hyfsad f.n. en senareläggning av kammen kanske kan provas.

Tändning är väl annars nyckeln, dvs att ligga så nära spikning som möjlig utan att riskera härdsmälta !

Med min nuvarande blöta uppsättning ligger min f.n. på 18/48 grader.

Beakta dock att det övervakas av en J&S safeguard.

Vad jag vill ha fram är att några få graders närmande spikning ger mycket effekt/karaktär per peng.

Har man råd att köra lite fett så brukar man kunna ta nån grad till ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ajb: tändningen har jag varit rädd för att ställa upp för högt. :) Kammen du nämner - om det är F238 - den har jag läst om en hel del och ser rekommenderas lite varstans, så jag har varit inne på det och funderat också.

Det är så mkt som far i huvudet, kanske vore bäst att slå en signal till ngn som tar betalt för att ha koll på sådant här. Jag är gärna en glad amatör, men det vore skönt att få i ordning på grejorna till sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Tändningen har jag varit rädd för att ställa upp för högt. Kammen du nämner (om det är F238) - den har jag läst om en hel del och ser rekommenderas lite varstans, så jag har varit inne på det och funderat också.

Kam: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087

Tändning: bromsbänk, då kan man få allt inställt så nära gränsen som möjligt. Annars nån slags knacksensor-system.

Med tanke på hur rapp dessa kombos upplevs så finns det ka ske utrymme för en 750dp, särskillt om vi pratar om >6000rpm.

Många klipp på nätet visar på bänksiffror på 400+hk, kommer man dit får man nog vara nöjd ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kam: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087

Tändning: bromsbänk, då kan man få allt inställt så nära gränsen som möjligt. Annars nån slags knacksensor-system.

Med tanke på hur rapp dessa kombos upplevs så finns det ka ske utrymme för en 750dp, särskillt om vi pratar om >6000rpm.

Många klipp på nätet visar på bänksiffror på 400+hk, kommer man dit får man nog vara nöjd ;-)

I Söderhamn verkar man ha en förkärlek till den här: http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=849&sb=0

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...