Jump to content

Bur till 69as ht


Yoel

Recommended Posts

Nu får man ha överseende med att jag är novis på detta med bilar

men skall och vill endå vara med och leka.

Har köpt en 69as ht som det sitter en 460 i,den har strokats till 521.

Nu vill jag göra bilen stadigare,säkrare och lättare att hantera när man sladdar runt med den.

(inredningen är orginal och känns riktigt läskigt med hala säten och nada bälten)

Bör väl finnas burkit,någon som har erfarenhet av vart man kan beställa något stadigt och bra?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl lite på vad du ska använda den till - rakt fram eller svänga. Det ska enligt uppgift skilja sig lite mellan dragracing och roadracing. Många köper sina burar från GUSS Störtbågar 08-570 300 22 eller finesse.se eller svetsosmide.se/. Kolla upp tekniska regler på SBF's hemsida för om du skall bygga en bur så kan du lika gärna bygga en som är godkänd enligt deras regler, där finns krav på dimensioner och hur infästningar ska vara. Ta kontakt med en besiktningsman från SBF så kan han säkert komma med ytterligare tips. Sedan kan det vara bra att prata med en besiktningsman från SFRO innan du börjar bygga om du har tänkt att registreringsbesiktiga bilen med bur.

Link to comment
Share on other sites

Ja som klingan skriver så beror det ju mycket på hur du tänkt använda bilen.

En bur gör ju självklart mycket för säkerheten vilka dessa bilar saknar helt.

Nu har du dessutom en 460 motor som är en rätt stor nackdel på hur bilen beter sig på vägen....Den fanns ju inte original förutom i den modifierade BOSS 429.

Det påminner mig om klippet på Youtube där man testar 69an med den lite lättare 428 Big Block

Rätt hemsk att se den svänga så egentligen är dessa bilar dåligt byggda över lag för Big Block.

Vid 2.20min och 3.30min berättar de lite om detta

För styvheten gör en "subframe" väldigt mycket!! Väldigt lätt för de flesta att montera.

Den här har jag monterat i en 69a och var mycket bra!

http://www.totalcontrolproducts.com/support/sub/PKG-SFC-01_AT.jpg

Bromsar och modifierad styrning bärarmar är faktiskt nästa prioritet 2!

Bra bromsar är lika roligt som en stark motor....Det gör att man vågar mer! :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tanken är att åka rakt fram,sladda runt lite här och där är kul men prion ligger på raktframåkning.

Har dessvärre fått en och annan indikation på att motorn (460) kan göra det besvärligt för mig att få

någorlunda fina tider på 402.. Tänkte fråga om det också men det kanske passar bättre i dragracing trådarna?

I mina tankebanor bör det väl gå att förstärka bilen till absurdum samt preppa motorn mer,eller?

Jo det är mycket riktigt Jörgens monster jag köpt,är riktigt nöjd men mycket vill ha mer.

Trots att det redan nu är lite halt när det regnar :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att åka rakt fram,sladda runt lite här och där är kul men prion ligger på raktframåkning.

Har dessvärre fått en och annan indikation på att motorn (460) kan göra det besvärligt för mig att få

någorlunda fina tider på 402.. Tänkte fråga om det också men det kanske passar bättre i dragracing trådarna?

I mina tankebanor bör det väl gå att förstärka bilen till absurdum samt preppa motorn mer,eller?

Jo det är mycket riktigt Jörgens monster jag köpt,är riktigt nöjd men mycket vill ha mer.

Trots att det redan nu är lite halt när det regnar :)

Att preppa din 521 är förmodligen inte svårt "nothing beats cubic inches" :rolleyes: . Grattis till en riktigt rolig bil!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå.

Nu har jag fått tid för burbygge på finess.

Men då tänkte jag fråga om det är dumt att bygga den före besiktningen?

Ska besikta i maj och har byggtid före det (om jag inte bokar om)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad jag har hört så skall det väl inte finns några hinder att ha en bur i när man besiktigar bilen, så länge bälten finns kvar (Om det fanns några)

Problemet är väl kanske att du får regga om den till endast 1 passagerarplats om bågen sitter ivägen för baksätet :)

Btw, om du skall göra om din 69:a HT så kanske du inte skall behålla hela inredningen? Jag kan vara lite spekulant på saker såsom hatthylla, baksäte, väggsidor vid baksätet o.s.v :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...