Jump to content

Bussningar fram/bakvagn


KenHT68

Recommended Posts

Behöver hjälp !

Vilka bussningar o dyl bör bytas i fram/bak för att för att få ett bra utgångsläge innan man fortsätter att bygga bättre väghållning ?

(Byta fjädrar o stötdämpare etc) Om svaret "alla", vilka är: alla, i så fall ?

Bilen är en 68 HT, 289:a, C4

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Byt alla;)

Följande kan du göra om du vill göra allt:

Fram

Byt övre och under bärarmar - då får du förutom nya bussningar även nya spindelleder. Mustangs Unlimited har fina från Scott Drake.

Gör Shelbysänkning när du ändå byter bärarmarna.

Byt Casterstag/Stutrod till de som finns hos Street or track. Komplettera med dammkåpor till länkhuvudena. Annars byter du bara bussningarna.

Byt hela styrstagen och skaffa justerhylsor från Global West som du hittar hos Summit.

Byt hjälpstyrarmen och eventuellt pitmanarmen beroende på om det är manuell eller servostyrning.

Byt till polyurethanbussningar i krängningshämmaren.

Bygg om till kullagrade fjädersäten

Bak

Byt till polyuretanbussningar i fjäderhänkena. Om du inte ska bygga panhardstag så gör du egna kraftigare fjäderhänken.

Nu har du en bra utgångspunkt...

Byt stötdämparna till röda Koni runt om.

Byt bladfjädrarna. Här finns lite att välja på men original hårdhet funkar bra. Annars har VP Autoparts en trevlig 5-blads mid-eye som är hård men du kan behöva sänkningsblock. Bygg ett panhardstag till bakaxeln - det ska vara långt och sitta lågt.

Byt framfjädrarna. Jag hade Grab-a-trak 750 lbs/in och dom är hårda. Då behöver du tjockare coil spring insulators för fjädern måste kapas lite för att få rätt höjd på bilen och då sitter fjädern löst när du hissar upp bilen. Tar du 620 lbs/in så går det nog ändå fast då hade jag valt 4½ blad mid-eye som bakfjäder. Låt gummibussningen sitta kvar i fram på bladfjädern. Framfjädrar hittar du på mustangs unlimited.

Byt till en stabbigare krängningshämmare fram och sätt in en där bak - kolla så att det inte krockar med ett eventuellt panharstag.

Byt bromsar om du inte har skivor fram!

Detta är vad jag tycker, andra har säkert en annan uppfattning om vad som är lagom att köra med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Till framvagnen köpte jag ett komplett kit från Mustang Unlimited samt gjorde en Shelbysänkning. Nya stötdämpare, kapade framfjädringarna ett varv, men det blev för mycket ,för dålig markfrigång för hedderserna, samt gjorde en framvagnsinsällning. Har 14" fälgar nu men ska gå upp till 15" då blir det nog bra med frigången inunder. Men kärran är som dag och natt att köra nu. Inte det minsta spårkänslig, ligger stabilt på vägen även i 120-130 men för det mesta plöjer man fram i 90-100. En lyckad satsning med andra ord. Bakvagnen har jag inte gjort nåt mer än bytt dom bakre bussningarna och grövre fjäderhänken.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med: byt alltihop. Det ger ett fantastiskt resultat.

Precis som stickan köpte jag ett komplett kit till framvagnen från Mustangs Unlimited och det enda jag "missade" på där var att det åkte med gummibussningar i fjädersätena, men det känns inte som något större problem för stunden. De är nya och det gör mycket! Nya poly-bussningar i casterstagen, nya styrstag, 1" krängningshämmare fram, Grab-a-Trak 620lbs 1" kortare framfjädrar och KYB Gas-a-Just runt om.

Bak är det nya gummibussningar fram i fjädrarna och kraftigare hänken med uretan bussningar bak. Det ligger en 3/4" bakre krängningshämmare hemma, men den är inte monterade än och jag är inte helt säker på att jag kommer att dra dit den. Bakvagnen avsltades med 1" sänkblock.

Shelbysänkningen gjorde jag i samband med bärarmsbytet i framvagnen och det hela avslutades med en ordentlig framvagnsinställning. Detta gjordes några månader ovanför arbetet ovan vilket gjorde att jag hann köra en hel del mellan tillfällena och även om sänkningen gör skillnad så tycker jag att det som gjorts innan var det som gav tydligaste resultatet. Det blev en helt ny, och i alla avseenden, bättre bil och Shelbysänkningen blev grädden på moset.

På agendan nu står 4,5-blads mid-eye fjädrar bak vilket dels är nytt/trevligt och dels gör att sänkblocken hamnar på hyllan. Servostyrningen ska få sig en översyn med och nya hjul står på önskelistan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla.

Tack för alla svar. (mhdin, Klingan 75, Stickan HT 68, PAL)

Jag är nog inne på den vägen som Stickan o PAL gjorde,

ja vill ha väghållning + och fortfarande komfort.

Jag har haft tillräckligt med stötiga bilar, (men ungarna blev ej åksjuka i dem )

plus i kanten iofs.

Vilka fjädrar är lämpliga tillsammans med shelby-sänkningen ?

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

När jag säger att fjädrarna var hårda så menar jag USA-hårda. Mustangen var ungefär lika hård i fjädringen och stötig som frugans Skoda Felicia...

:-) :-) :-)

Se sänkningen och fjädrarna som två separata historier. Sänkningen förbättrar framvagnsgeometrin och fjädrarna behöver inte väljas i kombination med detta. Jag valde mina för att jag ville ha ner fronten lite samtidigt som bilen inte blev alltför stum. Resultatet tycker jag blev mycket bra, men jag har å andra sidan inte provat med hårdare fjädrar. Det är dock ingen högoddsare att anta att det skulle komma på likadana fjädrar när dessa behöver bytas ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om du byter till hårdare fjädrar så rekommenderar jag starkt att du samtidigt sätter dit kraftigare stötdämpare också. Att bilen upplevs som stötig beror många gånger på att stötdämparen inte är tillräckligt " snabb " för att hinna dämpa en hårdare fjäder.

I min värld går bra stötdämpare före hårda fjädrar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller fullständigt med dig, jag har hellre bra/bättre stötdämpare än hårdare fjädrar och/ eller kortade/kapade fjädrar ( det sistnämda inget att rekommendera)

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte till KYB gasdämpare men behöll originalfjädrarna. Bara det blev en markant förbättring. Lite stötigare såklart, men klart hanterbart.

Den stora skillnaden upplevde jag dock när jag bytte till nya fjädersäten (och övre bärarmar).

Lägger man till effekten av den bakre krängningshämmaren så är kurviga småvägar ett rent nöje. :)

Nu kör jag ju inte bana men visst är det kul att gasa lite i kurvorna!! :) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om du byter till hårdare fjädrar så rekommenderar jag starkt att du samtidigt sätter dit kraftigare stötdämpare också. Att bilen upplevs som stötig beror många gånger på att stötdämparen inte är tillräckligt " snabb " för att hinna dämpa en hårdare fjäder.

I min värld går bra stötdämpare före hårda fjädrar.

Jag satsar på kombon, dvs bra dämpare och fjädrar. Det samarbetet mellandessa som ger resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju fylla på med mina prylar, inte särskillt bekvämt men ganska busigt ;)

Fram:

Fjädrar 1 tum kortare 620lbs

Shelbysänkning

Grab-A-Track länkarmar som nu är boxade

Röda Koni dämpare

1tums kränghämmare, polyurethan bussningar

Nya orginal bussningar till "strut rods" (casterstag?)

Kuggstångstyrning

Bak:

Grab-A-Track 5 bladiga fjädrar, orginalhöjd

Främre bussningar nya orginal, bakre Poly Urethan

Extremt stöddiga fjäderhänken

Hemgjorda kraftiga momentstag

Röda Koni dämpare

Har säkert missat nåt....mycket pillande har det blivit :P

Bilen är dessutom lite lättare än vad den varit

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade subframe connectors på min 70a. Gjorde massor.

Ingen mer midjestyrning och flex i chassiet. Beter sig som en "nyare" bil i fjädringsrörelsen.

Dessutm enkelt montera, borra 4 hål i främre ram och byta ut främre bladfjäderbult mot en längre.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde kuggstång + servo från en SAAB 9-3, okänd årsmodell.

Fick klura och testa en hel del innan det funkade bra, inget man snickrar ihop i förbifarten.

En lagring som tar upp allt flex som blir när man tar ut kraften mitt i kuggstången behövs.

Svängradien blev... utmanande ;) ( dåååålig )

Känslan i styrningen väger med råge upp den dåliga svängradien.

Kan tillägga att chassiemodifieringarna blivit för bra med tanke på allt flex i karossen, sprickor vid C-stolparna....

Subframeconnectors måste dit, kanske hinns med innan sommaren, får se...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...