cyr365 February 25, 2013 Report February 25, 2013 Hej!Jag har bestämt mig för att sätta på annan utväxling på min GT Automat-06 och har sett Am. Muscles förevisande av "acceleration-pack" (4.10) på Youtube och att de tycker det är det bästa alternativet.Håkan Prytz förordar dock 3.73 som en "gyllene medelväg" med "lagom ljudnivå" under landsvägskörning mm.Jag vet att det blir c:a 25% högre varv med 4.10 men samtidigt så har jag sett tidigare inlägg på forumet där de flesta förordar 4.10.Varvar/väsnas det okristligt med 4.10 på motorväg eller står man ut i 15 mil???Är det märkbar skillnad mellan 3.73 och 4.10 i accerelation?Vad skall jag välja?Hjälp!!! Citera
Gtttggg February 26, 2013 Report February 26, 2013 Hej!Jag har bestämt mig för att sätta på annan utväxling på min GT Automat-06 och har sett Am. Muscles förevisande av "acceleration-pack" (4.10) på Youtube och att de tycker det är det bästa alternativet.Håkan Prytz förordar dock 3.73 som en "gyllene medelväg" med "lagom ljudnivå" under landsvägskörning mm.Jag vet att det blir c:a 25% högre varv med 4.10 men samtidigt så har jag sett tidigare inlägg på forumet där de flesta förordar 4.10.Varvar/väsnas det okristligt med 4.10 på motorväg eller står man ut i 15 mil???Är det märkbar skillnad mellan 3.73 och 4.10 i accerelation?Vad skall jag välja?Hjälp!!!Innan du väljer vilken utväxling du ska ha, fundera på vad du ska ha bilen till. Ska du enbart köra snabbt vid rödljusen eller köra lite av varje? Ska du köra långturer, skulle jag inte välja 4.10 för att resonansen blir högre i bilen samt högre förbrukning eftersom varvtalet är högre. Välj 3.73, tycker jag. Själv har jag 3.55 tack vare fd ägaren valde högre utväxling när han köpte bilen från fabriken och det räcker gott och väl för mig. Lite snabbare ax men ändå ekonomisk. Citera
Stefan Johansson February 26, 2013 Report February 26, 2013 Jag spenderade massor med tid för att försöka klura ut detta själv, slutade med 3.50 i nya axeln jag beställde. Däremot har jag en föråldrad FMX med 3 växlar, era modernare bilar har väl överväxel på sista vilket borde ta ner varvtalet något?Hursomhelst, 3.50 eller 3.73 verkade vara det mest populära om du inte ska äga i varje rödljus. Citera
RoTe February 26, 2013 Report February 26, 2013 Nu var det ju ett tag sedan jag körde Musse, men jag vill minnas att i motorvägsfart ligger varvet bra nära 2000 och det är ju löjligt lite egentligen. Kan någon räkna ut var man hamnar med 4.10 i 110km/h? Citera
cyr365 February 26, 2013 Author Report February 26, 2013 Det är 3.31 standard på automatlådan och då tog jag 4.10/3.31 vilket ger 24% mer i varv emedan 3.73/3.31 ger 13% mer i varv.Så frågan är om man "klarar av" cirka 2.450 varv i 100 knyck eller 2.200 varv i 100 knyck då standardvarven ligger på 1.950-2.000.Jag var ute för några veckor sedan och "tjuvkörde" för att försöka lyssna av varvet men fick ligga på lägre växel för att nå varven vilket ju inte blir riktigt rättvisande. Jag älskar V8 ljudet men ibland så kan det bli lite för mycket om man nu kör lite längre.Jag är så jäkla rådvill i detta egentligen lätta ämne men jag vill ha mer "input" gärna från 4.10 ägare.Tidigare hjälp/inlägg ovan är jättebra och kloka men har kikat på liknande trådar och då lutar de mer åt 4.10.-Det kanske är en åldersfråga???Man vill ju känna axet emellanåt för att "veta" att bilen går bra (Mustang-egot) samtidigt som man sällan bränner däck vid korvkiosken så att säga... Någon som har 4.10 på bilen och är nöjd/missnöjd??? Citera
Jarmo February 27, 2013 Report February 27, 2013 Kör på 4.10.Har haft den utväxlingen i många år på min manuella 05:a. Femmans växel är en ren överväxel och jag funderade aldrig på att begränsa till 3.73 när jag ändå tog kostnaden att byta. Har aldrig ångrat det. De där några hundra extra varven i motorvägsfart förändrar inte ett smack och femman är fortfarande en överväxel på den manuella. Citera
mike85 February 27, 2013 Report February 27, 2013 Kör på 4.10.Har haft den utväxlingen i många år på min manuella 05:a. Femmans växel är en ren överväxel och jag funderade aldrig på att begränsa till 3.73 när jag ändå tog kostnaden att byta. Har aldrig ångrat det. De där några hundra extra varven i motorvägsfart förändrar inte ett smack och femman är fortfarande en överväxel på den manuella.var det värt pengarna tycker du? Citera
Jarmo February 27, 2013 Report February 27, 2013 var det värt pengarna tycker du?Ska du vässa bilen så är det absolut värt pengarna. Citera
cyr365 February 27, 2013 Author Report February 27, 2013 Har kollat på amerikanska Mustangforum hela gårkvällen/natten och där är det nog 75% som tycker 4.10 är det rätta som du säger så det lutar åt detta.Jag har en automat men det borde vara samma varv som på den manuella lådan väl???Utväxlingen 3.73 verkar var en "bra kompromiss" mellan kraft och varv emedan 4.10 är mot det brutala...Jänke-sajterna nämner just att man så sällan åker över 120 knyck och därmed har mer nytta av att känna "brutaliteten" i V8:an.Någon nämner att man inte får ner kraften i gatan utan att man mest sliter däck, och att ettans växel är "svårhanterlig".Är det så? Citera
Stefan Johansson February 27, 2013 Report February 27, 2013 Synd att det inte är säsong för då skulle du kunna åka och besöka medlemmar som har olika, hade nog gett dig bäst bild för det är omöjligt för någon att ge dig "rätt" råd i denna fråga.Men med all tid du lagt på att kolla detta och sett så många 4.10 kanske det är enda rätta spåret att gå, alltså att ta "maxsteget" för att i värsta case scenariot backa till 3.73 istället för att ta 3.73 och kanske inte märka av det så mycket. :evil: Citera
LEIF L March 1, 2013 Report March 1, 2013 Du kanske ska lyssna på Håkan Prytz som jag misstänker har provat båda delarna.Efter 25 mil blir man nog less även på en varvande V8:a Citera
cyr365 March 6, 2013 Author Report March 6, 2013 Efter moget övervägande så får det bli 4.10, har beställt tid hos Håkan Prytz i början i april för lite "småfix" ytterligare och återkommer efter bytet med mina reflektioner, får ju åka ner 46 mil på motorväg efter bytet och lär får fundera över om valet blev riktigt... Citera
bb March 6, 2013 Report March 6, 2013 Efter moget övervägande så får det bli 4.10, har beställt tid hos Håkan Prytz i början i april för lite "småfix" ytterligare och återkommer efter bytet med mina reflektioner, får ju åka ner 46 mil på motorväg efter bytet och lär får fundera över om valet blev riktigt...har 4.10 på min sen flera år också ihop med en saleen sc det är en trevlig busbil att köra visst på motorvägen när man åker ihop med dom andra mussarna varvar det ju ganska mycket men det får man ta åker ju inte så mycket motorväg heller Citera
cyr365 March 7, 2013 Author Report March 7, 2013 Det känns bra att höra att 4.10 är rätt val, det är ju ändå kraften man är ute efter och det blir ju oftast lite lägre hastigheter än 140... Citera
AJ March 8, 2013 Report March 8, 2013 Det känns bra att höra att 4.10 är rätt val, det är ju ändå kraften man är ute efter och det blir ju oftast lite lägre hastigheter än 140...Tror också du gör rätt. Jag hade 3.73 och ångrade mig nästan samma dag som jag bytt. Du kommer uppleva en väldig skillnad och framförallt måste du hitta bra bakdäck, annars går din 4.10 upp i rök :-) Citera
RoTe March 8, 2013 Report March 8, 2013 Hur var det nu, kompletta axlar med 4.10 är slut va? Så det blir till att byta klumpen. Vilket inte är så värst lätt att göra utan att missljud uppstår... Citera
bb March 8, 2013 Report March 8, 2013 Hur var det nu, kompletta axlar med 4.10 är slut va? Så det blir till att byta klumpen. Vilket inte är så värst lätt att göra utan att missljud uppstår... hej kan man inte bara byta innandöme utan missljud eller vad vet jag Citera
Magnus Motala March 8, 2013 Report March 8, 2013 Om du bytt utväxling och fått oljud så slå något hårt i huvudet på den som gjort jobbet om den som gör ett sånt jobb vet vad han håller på med så blir det bättre en original.Mvh Magnus Citera
LEIF L March 9, 2013 Report March 9, 2013 Om du bytt utväxling och fått oljud så slå något hårt i huvudet på den som gjort jobbet om den som gör ett sånt jobb vet vad han håller på med så blir det bättre en original.Mvh MagnusFinns det ingen "gillaknapp" här:) 1 Citera
RoTe March 11, 2013 Report March 11, 2013 Någon som kan rekommendera ett proffs för ett byte av utväxling i mälardalen? Helst så nära Uppsala som möjligt. Citera
storhamn March 11, 2013 Report March 11, 2013 Nä jag skulle inte ens tänka på 4:10 i en gammal musse i alla fall... men du hade väl en nyare!! så det är väl annat. själv åkte jag manuell toplouder/med 3:50 på bakaxeln lång 1 gick 150 km på 1...kort 2lång 3 kort 4 ....ingen liknande bil med 4:!0 på bakaxeln skulle vart snabbare. Citera
AJ March 12, 2013 Report March 12, 2013 Någon som kan rekommendera ett proffs för ett byte av utväxling i mälardalen? Helst så nära Uppsala som möjligt.Jag böt hos http://www.norrortsbilovan.se/hem.html Helt utan missljud ! Citera
RoTe March 13, 2013 Report March 13, 2013 Jag böt hos http://www.norrortsbilovan.se/hem.html Helt utan missljud ! Tack för tipset! Vad tar dom för ett sådant jobb? Citera
AJ March 15, 2013 Report March 15, 2013 Tack för tipset! Vad tar dom för ett sådant jobb?Ja, nu var det här 2006 tror jag och om jag inte minns fel så kostade det ca 6000:- exkl utväxlingen. Citera
RoTe March 21, 2013 Report March 21, 2013 Ja, nu var det här 2006 tror jag och om jag inte minns fel så kostade det ca 6000:- exkl utväxlingen.Ok, tack! Bara handla utväxling, monteringssats och olja då? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.