Jump to content

Tull & Momsavgift


KenHT68

Recommended Posts

Hej alla !!

Nu är snart våren på gång :D

Jag har beställt lite prylar till bilen från CJ Pony parts,

fick dem på ca 8 dagar, priset på delarna var inkl frakt (flyg) !!!

Nu till frågan: När får jag tull + moms avgiften ? Skulle jag fått den

i samband med leveransen eller får jag den i efterhand ?

Eller har mitt paket helt enkelt slunkit igenom hela det svenska byrokrati-förfarandet ;)

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Den betalas i samband med leveransen, men småbeställningar är avgiftsfria.:P

Kommer inte ihåg var gränsen går.

under 1500 kr är det ingen tull, men extra porto m.m. kan man åka på i alla fall, ej att förväxla med tull.

ps risken är mycket liten att åka ditt på tull i efterhand, så har du fått hem det tullfritt så kommer det inget.

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

Link to comment
Share on other sites

UPS skickade en faktura på tull och moms drygt en vecka efter jag fått mina delar levererade vid dörren vid min senaste order.

Så det är inte säkert att man slipper den avgiften bara för man inte betalar vid leverans.

Link to comment
Share on other sites

UPS skickade en faktura på tull och moms drygt en vecka efter jag fått mina delar levererade vid dörren vid min senaste order.

Så det är inte säkert att man slipper den avgiften bara för man inte betalar vid leverans.

är du 100 på att det är tull och inte frakt och moms bara, det kan man få i efterhand! man betalar inte tull till UPS m.m.

Titta på fakturan igen!! låter lite otroligt!

Link to comment
Share on other sites

UPS skickade en faktura på tull och moms drygt en vecka efter jag fått mina delar levererade vid dörren vid min senaste order.

Så det är inte säkert att man slipper den avgiften bara för man inte betalar vid leverans.

Jodå, jag fick faktura från UPS tull,moms och typ hanterinsavgift i måndags 25/3 med sista betalningdag 25/3, bussigt va??

Betalning i dörren vid leverans var det flera år sen jag råkade ut för, ganska spännande när en snubbe plötsligt vill ha en tusenlapp eller två i kontanter.

Link to comment
Share on other sites

Varför finns inte "bildelar "eller "bilreservdelar" i tullens lista ??

Jo det finns någonstans på tull sidan, jag hittar inte tillbaks bara. det står vad man ska titta under för att det ska bli lika.

Link to comment
Share on other sites

Beställde även jag nyligen grejer från både CJ pony parts samt NPD, NPDs prylar levererades av UPS har jag för mig om inte minnet sviker är ca 2veckirs sedan nu. Där var det 3.5% tull plus moms Cash till chauffören. Prylarna från CJ kördes inte ens ut av Fedex förräns tull och moms betalats i förväg.

Sen beror det väl som sagt på hur stort varuvärdet på prylarna är ifall de kan tänkas gå med på betalning av avgifterna i efterhand, så vitt jag förstår det hela så har vissa spedititonsfirmor rättigheter att sköta tull momsning själva och sedan betala in detta till "staten".

Summa summarum så var det i alla gäll smidigt att handla från dessa båda firmor synd bara att momsen svider lite så att säga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är cirkeln sluten :( Fick räkningen i fredags från Feedex, både tull, moms + någon slags avgift.

Jag gjorde min beställning från CJ Ponyparts och betalade via Pay Pal, posten kom med paketet till dörren,

sedan dröjde det ca: 3 veckor innan räkningen damp ner i brevlådan. Så kan det va !

Tjänade ändå en slant på att beställa från USA :)

Ha en skön vår MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Har hört dom som säger dom sluppit moms och tull.

Men har aldrig själv gjort det. Inte ens på en pryl för 400 kr. Men ibland har den kommit mycket långt efteråt tror rekordet ligger på ca 2 månader efter.

Men det är ju så bra priser ändå från USA.

Omöjliga priser att konkurrera med här. Gissar på att USA inte har distanslagar vid försäljning :D samt låg skatt :D

Men har inte kollat upp det man reklamerar ju inget tillbaka ändå med dom frakt kostnaderna.

Lycka till med importerna.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att UPS tar ut en avgift på 125 kr oavsett man skickar - kanske för att de åker ut och försöker lämna paket när ingen är hemma (dagtid)...

Köpte ngt för $31 från NPD. Kom snabbt med UPS, räkningen från dem efter ngn vecka och den var på 211 kr (mer än varan själv).

En momspliktig del och en utan moms - ingen anna specifikation.

När man ringer till deras kundtjänst för att få veta ur det funkar så hänvisar de till sitt nya 771-nummer som kostar i startavgift och sedan per minut...

Undviker UPS så långt det går!

//Classe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alla glada hitta denna på Aftonbladet. läs detta för jag känner o tycker att det tycks stämma med verkligheten det dom har skrivit.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article16582076.ab

kopierar in oxå om det skulle försvinna!

Med några klick har du enkelt beställt prylarna du vill ha.

Men köper du varor från utlandet på internet kan en tullavgift tillkomma – och priset därmed stiga väsentligt.

Så vet du vilka avgifter som gäller när du handlar på nätet.

Om du handlar på internet från länder utanför EU tvingas du betala avgifter till Tullverket.

Den vanligaste avgiften är moms som alltid tillkommer när en privatperson beställer varor från ett företag.

– Många tror att allt man betalar till Tullverket är tull. Men den största kostnaden är momsen, som är en annan avgift. Om man som privatperson beställer från ett företag som postorder ska man alltid betala moms. Det gäller för vanliga internetköp oavsett hur lågt värdet på varan är, säger Mats Renerius på Tullverket till Aftonbladet.

Om beställningens värde (inköpspriset) överstiger 1 300 kronor kan du dessutom tvingas betala tull för att få ta in den i Sverige.

– Det som avgör är hur mycket varan kostar exklusive frakt, och det gäller hela försändelsen. Det kan vara flera produkter i samma beställning, det blir en tullavgift när det sammanlagda värdet överstiger 1 300 kronor, säger Mats Renerius.

[h=3]Många faktorer påverkar[/h]Hur hög tullavgiften blir beror inte på vilket land varorna beställs ifrån utan den skiljer sig mellan olika varor.

– De vanligaste länderna privatpersoner beställer från är USA och Kina. Men tullavgiften påverkas inte av vilket land man köper från utan vilken produkt det är.

Vanliga produkter som svenskarna köper är kläder, skor och elektronikprylar.

– Det folk vanligtvis köper har en tullavgift på omkring 14 procent, säger Mats Renerius.

Skor har en tullsats på upp till 17-18 procent och att importera sitt skoköp kan därför bli väldigt dyrt.

För elektronikprylar blir kostnaden mellan 0 och 14 procent i tull. Och det är många faktorer som påverkar avgiften.

– Man måste veta vilken typ av pryl det är man tar in. För dator- och telekomprodukter som datorutrustning och mobiltelefoner är det generellt noll procent. Men ett mobiltelefonskal som är gjort av plast har 6,5 procent i tull. Bara för att man kan använda det till mobiltelefonen är det nödvändigtvis inte noll i tull, förklarar Mats Renerius.

Det knepiga är att tullavgiften i bland styrs av varans material och i bland av dess funktion.

– En surfplatta kan vara gjord av plast eller metall men där avgör arbetssättet. Ett skal gjort av plast är inte en del av telefonen och då får man betala tull. Ofta är det funktionen som avgör när det gäller elektroniska produkter.

För att ta reda på hur stor tullavgift man kan vänta sig – och undvika en prischock – går det att använda sig av Avgiftsguiden på Tullverkets hemsida. Där går det att söka på olika varor och länder och få tullavgift och moms uträknad.

[h=3]Kan drabbas av skadestånd[/h]Att beställa från internet är heller inte helt riskfritt. Det gäller att vara uppmärksam så att varorna exempelvis inte är piratkopior eller innehåller material av utrotningshotade djur och växter.

– Det är viktigt att tänka på risken med varumärkesförfalskning, sådana produkter får man inte ta in i Sverige, det är inte tillåtet, säger Mats Renerius.

Tullverket kan anmäla produkter som de misstänker är piratkopior.

– Då kan man drabbas av att betala skadestånd till den som äger varumärket om denne väljer att driva det som skadeståndsmål. Det kan bli hemskt dyra kostnader, beroende på hur mycket skadestånd de begär ut. Det får man vara försiktig med. Är det en märkesvara som är mycket billigare än här hemma är risken stor att det är en kopia.

Kläder och smycken kan innehålla material som inte är tillåtna att importera till Sverige.

– Det har förekommit hund- och kattskinn i kläder. Man får vara noggrann om de innehåller naturmaterial. Elfenben kan till exempel förekomma i smycken. Det är inte tillåtet att importera utrotningshotade växter och träslag, man får inte ta in dem i Sverige utan tillstånd från Jordbruksverket, säger Mats Renerius.

[h=3]Ingen tull inom EU[/h]Om du beställer varor från länder inom EU tillkommer ingen tullavgift.

– Du betalar inga avgifter till Tullverket, så länge det är helt inom EU. Men det finns vissa momsundantag inom EU. Några områden tillhör EU, men är inte med i EU:s skatteområde. Varor som skickas därifrån måste du betala moms för.

I princip gäller samma tullregler när privatpersoner gör sina internetköp från andra privatpersoner.

– Enda skillnaden är att om försändelsen från privatpersonen i avsändningslandet till privatpersonen i Sverige är värd under 300 kronor så slipper du momsen, och tullen också förstås eftersom värdet understiger 1 300 kronor. Det kan vara svårt att veta om den du köper av verkligen agerar som privatperson och inte håller på med kommersiell försäljning, säger Agneta Gustafsson på Tullverket.

karolina.stromback-horney@aftonbladet.se

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag tar upp denna tråden då jag funderar på att beställa nya fälgar från USA.

Säg att säg att fälgarna kostar runt 16k och frakten 4k. Vad jag har förstått så kan man lägga till 40% på summan gällande moms, tull osv. Stämmer detta??

Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog ingen orimlig siffra.

Numera kan du direkt på flera siter få hela kostanden inkl tull och moms direkt när du betalar.
Exempelvis Summit Racing har det alternativet när man checkar ut.....Rätt skönt få veta direkt!
Har faktiskt ett sådant exempel påväg hem just nu i detta nu!
Förvisso en lite mindre sändning men här ser du total faktiskt kostnad mot inköp av material i dollar

5a3a9d756e13a_Skarmavbild2017-12-20kl_18_24_25.thumb.png.cb30eddabc5fac2baada8a1115697c1c.png5a3a9d767a62b_Skarmavbild2017-12-20kl_18_23_59.png.991cadefe642f3d37e739e9861cfdda1.png

 

Blev alltså kostnad 14,75 kr för varje dollar köpt material.
Känns fullt normalt i dagens höga kurs
Kan vara lite mer för fälgar då det är högre tull på just fälgar jämfört med motordelar som jag nu köpt

 

Ett annat alternativ som är perfekt för just skrymmande saker är att du skaffar en ShopUSA adress dit du skickar prylarna till.
Då får du veta direkt vad det kostar...Mycket smidigt jag använder den ganska ofta.
Frakter inom USA brukar dessutom vara fritt om man går denna väg

Testa på skoj på deras hemsida och knacka in priset du angav.
På ShopUsa är det isåfall ca 22000kr totalt med allt fram till din dörr

14000kr + $967 i framkt,moms och tull om du tar det med flyg....Lite billigare om du orkar vänta på en båt

5a3a9f9a67c65_Skarmavbild2017-12-20kl_18_34_19.thumb.png.b58d817f0b32a101186a29352d90f43e.png

 

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja det är nog ingen orimlig siffra.

Numera kan du direkt på flera siter få hela kostanden inkl tull och moms direkt när du betalar.
Exempelvis Summit Racing har det alternativet när man checkar ut.....Rätt skönt få veta direkt!
Har faktiskt ett sådant exempel påväg hem just nu i detta nu!
Förvisso en lite mindre sändning men här ser du total faktiskt kostnad mot inköp av material i dollar

5a3a9d756e13a_Skarmavbild2017-12-20kl_18_24_25.thumb.png.cb30eddabc5fac2baada8a1115697c1c.png5a3a9d767a62b_Skarmavbild2017-12-20kl_18_23_59.png.991cadefe642f3d37e739e9861cfdda1.png

 

Blev alltså kostnad 14,75 kr för varje dollar köpt material.
Känns fullt normalt i dagens höga kurs
Kan vara lite mer för fälgar då det är högre tull på just fälgar jämfört med motordelar som jag nu köpt

 

Ett annat alternativ som är perfekt för just skrymmande saker är att du skaffar en ShopUSA adress dit du skickar prylarna till.
Då får du veta direkt vad det kostar...Mycket smidigt jag använder den ganska ofta.
Frakter inom USA brukar dessutom vara fritt om man går denna väg

Testa på skoj på deras hemsida och knacka in priset du angav.
På ShopUsa är det isåfall ca 22000kr totalt med allt fram till din dörr

14000kr + $967 i framkt,moms och tull om du tar det med flyg....Lite billigare om du orkar vänta på en båt

5a3a9f9a67c65_Skarmavbild2017-12-20kl_18_34_19.thumb.png.b58d817f0b32a101186a29352d90f43e.png

 

ShopUsa verkar ju vara en rätt smart deal. Hade man då varit några stycken också som beställt tillsammans hade det ju blivit bra mycket billigare också. 

Link to comment
Share on other sites

Nja det skiljer inte så mycket.
Fördelen är att du kan beställa från olika firmor och köra i en och samma sändning.
Samla ihop prylar under 2månaders tid allt från bildelar, skor och och annat som kan vara intressant.
Fraktkostnaden känns ganska relativ numera och det är inte så stor skillnad mellan olika leverantörer

Är det ett fraktpris som verkar vara för bra för att vara sant så är det troligen inte sant!
En del kör oförsäkrat exempelvis.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-21 at 19:40, Per Berglund said:

Nja det skiljer inte så mycket.
Fördelen är att du kan beställa från olika firmor och köra i en och samma sändning.
Samla ihop prylar under 2månaders tid allt från bildelar, skor och och annat som kan vara intressant.
Fraktkostnaden känns ganska relativ numera och det är inte så stor skillnad mellan olika leverantörer

Är det ett fraktpris som verkar vara för bra för att vara sant så är det troligen inte sant!
En del kör oförsäkrat exempelvis.

Ok. Avvaktar lite och ser. Är enbart fälgar som jag tänkt o beställa. Annars är det ju en smart idé att samla alla köp och sedan endast en frakt hem till Sverige..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...